Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 han har gitt taushetsbelagte opplysninger om meg til et forsikringselskap uten mitt samtykke, dette finner jeg meg rett og slett ikke i, har skrevet navnet på fastlegen i forsikringspapirene, men ikke godkjent at de kan ringe han og få opplysninger om meg uten mitt samtykke!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Er du heeeelt sikker på dette? Ofte når man skriver inn navnet til legen i slike forsikringspapirer er det nettopp for å godkjenne at legen kan gi ut opplysninger om deg - er du 110% sikker på at du leste papirene korrekt??? OM du har medisinske problemer av noe slag og forsikringsselskapet ikke får opplysning fra din lege om dette må du regne med avslag på forsikringen - spesielt gjelder dette sånt som uføre og livsforsikringer...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #3 Skrevet 18. mars 2010 Det tror jeg faktisk at de har lov til. Mulig forsikringsselskapet skal informere om dette og at det ikke har blitt gjort, men ulovlig er det ikke
AndreVonDrei Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 I våre forsikringspapirer står det en notis over der man skriver under om at ved signering så tillater man at forsikringsselskapet kan innhente opplysninger hos lege og et sånt standarskriv om hva som skjer hvis du gir ut feilaktig informasjon osv. Det samme gjelder for barna våre. Er du sikker på at du har lest forsikringspapirene dine ordentlig? Vil tro det er vanskelig å få forsikring på seg selv dersom man unlater de å få den informasjonen fra lege for å forsikre seg om at det du skriver er rett...mulig jeg tar feil, men det virker mest logisk i mitt hode i hvert fall....
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 Tror ikke du kommer noen vei nei..Vi fikk ikek godkjent vår uføre- og livsforsikringer før forsikringsselskapet hadde fått opplysninger fra lege og evt sykehus. ALtså, vi ingikk en bestemt avtale som var forutintatt bra/normal helse. MEn den kunne ikke gjelde/godkjennes før de hadde fått bekrefet at det var sant..Min samboer fikk litt problem bl.a at han var sykmeldt i 10 dgr pga vond rygg 4 år tidligere..Var i forbindelse med litt overbelastning ved husbygging det skjedde...Men ble litt dyrere på ham (uføredelen)pga dette..Han har ikke vært sykmeldt, eller hatt vond rygg hverken før eller siden..Men sånn er det nå...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Hvis man ikke er helt frisk så lønner det seg stort sett å få livs/uføre-forsikring gjennom jobb eller foreninger (gruppeforsikringer). Som diabetiker er det omtrent eneste mulighet jeg har for å få slikt, men gjennom fagforeninga har jeg en helt ok forsikring til en veldig ok pris,
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #7 Skrevet 18. mars 2010 Det er faktisk en grunn til at forsikringsselskapene spør etter fastlege/behandlende lege. Det er faktisk for å sjekke om folk snakker sant, eller lyver.. Og dette skjemaet har garantert blitt laget PGA at folk har løyet! Du har skrevet under på at du har sånn og slik helse, og at forsikringsselskapet bare kan sjekke hos legen at du snakker sant... Sorry!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #8 Skrevet 18. mars 2010 Auda, nå hadde jeg blitt stressa, iallefall skifta fastlege, hehe!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #9 Skrevet 18. mars 2010 Forsikringsselskapene har dessverre rett til å få denne typen informasjon fra legene. Et problem at de egentlig får mer enn de strengt tatt behøver. Jo mer sllik informasjon om diagnoser o.l. spres, jo større fare er det for lekkasjer og brudd på taushetsplikten. Det trenger ikke skje bevisst, men ved at man plutselig plumper ut med det overfor ektefellen eller en nabo, og dermed er det gjort.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #10 Skrevet 18. mars 2010 Huff da, skikkelig driti ut. Skynd deg og bytt fastlege så har du en ny som kan brukes fra 1.april.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #11 Skrevet 18. mars 2010 Er det mulig? Har du anmeldt legen din for dette? Hvis dere har søkt om person forsikring/uføre forsikring eller livs forsikring så står det nok på dine forsikrings papirer at når du opplyser om hvem som er legen din så sjekker de papirene. Det er jo derfor de skal ha den infoen. du dum du.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #13 Skrevet 18. mars 2010 hahaha ! måtte bare dytte litt på denne ! er det mulig å bli så dum?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #14 Skrevet 18. mars 2010 Haha, er du helt DUM?!?!? I de papirene der du oppgir navnet på fastlegen din til forsikringsselskapet, så er det også noe med små skrift om at du aksepterer at de henter inn helseopplysninger om deg fra fastlege osv. Du må jammen være ganske dum... Har hatt sommerjobb i forsikringsselskap flere ganger, så jeg VET dette står akkurat i de papirene der du oppgir navnet til fastlegen. Jobbet i tre ulike selskaper, likt i alle. Intet mindre enn LATTERLIG å anmelde fastlegen din. Saken blir bare avvist som grunnløs uansett, så spar det bryet ved å la være.
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 18. mars 2010 #16 Skrevet 18. mars 2010 HI skrev at det var taushetsbelagte opplysninger som hadde lekket ut. Dette kan jo være andre opplysninger enn evt. sykdommer og sykemeldinger. Det sto jo ingen ting om hvilke taushetsbelagte opplysninger dette var.. Jeg synes uansett ikke vi skal kalle hverandre dumme på dette forumet, vi er da voksne mennesker. Også voksne mennesker kan drite på draget, meg inkludert, men jeg håper da inderlig ikke jeg vil bli kalt dum av den grunn.. Jeg synes faktisk forsikringsselskapet burde ha muntlig opplysningsplikt på at de innhenter opplysninger, og hvilke opplysninger dette innebærer, i tillegg til at det må være signering for at muntlig informasjon er gitt. Jeg vet selv de ganger vi har søkt om lån, det er en stressende situasjon, jeg og mannen skifter på å gå inn og sitte i bilen med 4 barn, masse sider opp og ned med små skrift, og jeg tar meg ikke tid til å lese alt, det er det heller ikke lagt opp til, jeg får beskjed om hvor jeg skal signere, og forsøker etter beste evne å lese det som står på det arket jeg signerer. Man må kunne stole på at banker og forsikringsselskap handler på mine vegne i beste hensikt, i alle fall når det kommer til taushetsbelagte opplysninger!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #17 Skrevet 18. mars 2010 Alt som står i journalen er taushetsbelagt. tviler på at noe er mere taushetsbelagt enn andre ting.
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 18. mars 2010 #18 Skrevet 18. mars 2010 Det er sant, men det kan uansett være enkelte ting vi vil reagere mer på dersom det skulle kommet ut. Eksempler på dette kan feks være overgrep, aborter etc. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at forsikringsselskapet skal ha slike opplysninger. Det må da kunne siles ut hva forsikringsselskapet har nytte av, og ikke minst behov for å vite!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #19 Skrevet 18. mars 2010 Løpe inn og ut av bilen?? Hva har det med saken å gjøre her? Dette er opplyst på skjema for helseerklæring, som er et omfattende skjema du må fylle ut hjemme. Da skal jeg love deg det er "lagt opp til" at du leser hva du skriver under på. Overskuddsinformasjon er en annen sak, forsikringsselskapene får nok mye info de ikke trenger for å vurdere forsikringssøknad, men uansett er HI ganske på bærtur...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #20 Skrevet 18. mars 2010 Nja, nå tror jeg HI mente sykdomshistorien generelt, og ikke en spesifikk ting. Men det hadde vært moro å få noe respons fra HI :-)
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 18. mars 2010 #21 Skrevet 18. mars 2010 Jeg beklager at jeg blandet sammen forsikringspapirar med mine egne erfaringer, som kun går på lånedokumenter. I den forbindelse valgte min mann og jeg å gå inn i banken hver for oss, slik at vi slapp å dra med oss 4 små barn inn i banken pga tidligere erfaringer med dette). Jeg vet ikke hvor mye informasjon legene gir til forsikringsselskapene, men jeg mener bestemt det bør ligge strenge restriksjoner her.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #22 Skrevet 18. mars 2010 Ja, det er bra! Bare anmeld slike saker! Han har selvfølgelig ingen ting med å si noen ting om deg.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #23 Skrevet 18. mars 2010 Ok;) Forsikringspapirer er noe helt annet, søker du om uføreforsikring spør de faktisk blant annet om sykehusinnleggelse 10 år tilbake i tid. Forsikringen gjelder ikke skader eller tilstander som var tilstede ved tegning, da er det klart at de må gå ganske inngående tilverks for å kartlegge helsetilstanden. Og det er også klart at de ikke kan ta folks ord for dette, men sjekke med leger, journaler etc. Når det er sagt vil de gjerne ha alt;) Forsikringsbransjen har feks ønsket seg mulighet for å be om gentesting, men det er heldigvis stoppet.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #24 Skrevet 18. mars 2010 Hvis man ønsker å holde slike opplysninger for seg selv, er en av følgene at man ikke kan tegne uføreforsikring. Det er selvsagt et valg den enkelte kan ta, ingen som tvang henne til å søke om det. Og de som mener at hun kunne brukt kollektive ordninger, skal man ha uføredekning hvertfall pga sykdom men ganske sikker på at det gjelder for ev forverring av allerede påførte skader, må man uansett fylle ut helseerklæring. Klarer man på et eller annet vis å unngå det, vil man måtte gå runden med selskapet ved ev inntreff av uførhet, og de blir neppe mindre inngående da:/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå