Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

takk alle sammen, fikk litt inspirasjon til brødmåltidene nå.. begynner å bli matlei og det er gjerne litt tidlig ;p

får baby 2010: åå, takk.. føler alle ser på meg me argusøyne hele veien.. "du vet at jordbær ikke er bra å spise?""Du vet at honning ikke kan spises i ammeperiode?""Skal du virkelig spise det der, er ikke det farlig da?" Jeg blir helt sliten, og løp hjem å nileste lista mi ei gang te.. Og ei gang te.. Har blitt helt gal, og endte med at jeg nesten ikke spiste noe, selv om jeg så at lista sa jeg kunne spise alt det jeg spiste.. huff, forvirra når folk blander seg inn!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser stort sett det meste, men ikke spekemat, bløte oster og røkt laks. Savner det vel egentlig ikke, det finnes jo så mye annet godt!

Det har utviklet seg helt forferdelig hysteri når det gjelder graviditet synes jeg. Det er selvfølgelig viktig å ta vare på kroppen nå som den er bolig for andre enn deg selv, men jeg tror ikke at det hjelper at man blir stresset og lever i redsel for alt mulig i 9 mnd. heller. Jeg tenker på når mamma hadde meg i magen, da var jo ikke snakk om all denne maten man skulle unngå. Man ikke skulle røyke eller drikke og man skulle leve et vanlig liv med variert kosthold og være aktiv. De kan sikkert finne ut mer nå, pga forskning, og vi er sikkert mer opplyste, men man må ta noe med en klype salt å ikke overdrive. Det velger ihvertfall jeg å gjøre. Jeg prøver å spise variert og være aktiv. Jeg velger å være stole på meg selv og mine valg, og leve livet selv om jeg er gravid.

Skrevet

Merkelige råd du har fått.. =O)

Jordbær kan du spise. De er fulle av jern som er bra for deg!

Honning måtte jeg slå opp hos Mattilsynet for jeg ble litt usikker (spise ikke selv), men de skriver at "Honning kan du trygt spise når du ammer og er gravid". Men barn under 2 år skal ikke ha honning grunnet en bakterie som kan være farlig før man har fått sterkere imunforsvar (bottulisme).

Uff, ser på Mattilsynets sider og lukk ørene for alt alle sier du ikke kan spise. Det er så mye rart folk finner på.

Selv mattilsynets sider er jo egentlig et strengt regime ettersom de skriver forkortede versjoner av alt. Dvs de skriver ikke spis spekemat for å forenkle men du kan jo spise stekt spekemat (må være stekt på over 70 grader). Salami hos de store norske produsentene er kokt før det tilberedes, men Mattilsynet kan ikke skrive spis salami fra Grillstad og Gilde men ikke fra disse produsentene osv...

Så dumt at det blir sånn som dette hvor folk hauser opp alt mulig for da drukner de tingene som virkelig ikke bra å spise i et svangerskap i alle de andre tullerådene... =O) Lykke til jenter! Håper dere får spist både god og sunn mat i svangerskapene deres! =O)

Skrevet

Helt enig med siste delen av innlegget ditt, Singer 82!

Jeg nekter å la meg "skremme" av alle mulige oppslag i aviser/nettet og velmenende råd fra andre som egentlig ikke har peiling.

Blir faktisk også litt provosert av de som uttaler at "alle kan vel klare å holde seg unna salami i ni måneder"! Det må da virkelig være hver enkelts business... Som nevnt ovenfor, hva er egentlig sjansen for å få toxo når man er gravid dersom man ikke har "klart" å få det før i livet. Om man fortsetter sitt normale kosthold som før er det så vannvittig liten sjanse for dette uansett. Samme med listeria. Følger man normale forhåndsregler, som de fleste allerede har før svangerskapet, er det forsvinnende liten sjanse for å få det.

Spiser akkurat som før bortsett fra at jeg spiser mer frukt og grønt + at jeg holder meg unna de ostene man skal holde seg unna.

Nå er jeg så heldig at jeg på siste kontroll fikk vite at jeg har hatt toxo før. Men, det hadde egentlig ikke noe å si, for jeg spiste salami før jeg fikk svaret på blodprøvene uansett:)

Syns forøvrig det er ganske sent å få svaret på blodprøvene når man er over halvveis i svangerskapet... For de som bekymrer seg mye for toxo kan det jo ha veldig mye å si dersom man får vite at man allerede har hatt det.

Uansett, jeg syns det viktigste er å nyte svangerskapet, leve så normalt som mulig og ikke stesse for mye med alt som blir skrevet på diverse nettsteder:) hehe... Alle er forskjellige og vil ha forskjellige tilnærmingsmåter til svangerskapet og oppdragelsen senere. Det er jo bare sånn det er:)

Hilsen Rufsi (julitermin)

Skrevet

Spiser alt jeg har lyst på:)

Skrevet

Har fått dilla på Snøfrisk!! Mitt tips er ristet brød med Snøfrisk, skinke, avocado og tomat.... Utrolig godt! :-)) Leverpostei er forresten ikke farlig, kun i store mengder pga høyt innhold vitamin A - og pga dette bør man heller ikke ta trankapsler, vitaminstilskudd etc med vitamin A. Har funnet trankapsler uten vitamin A - er visst like bra.

Mye å huske på - men hovedregelen er vel at maten man spiser bør være varmebehandlet og noenlunde fersk... Mange av spisereglene er "føre var" fordi det noen sjeldne ganger har blitt oppdaget farlige bakterier i dem. I disse tilfellene er produsentene pliktet å melde fra + trekke tilbake de aktuelle produktene. Ref. den gangen det ble funnet Listeria i en mykost fra Tine og Ecoli i spekemat fra Gilde.

Viktig å kose seg med maten nå, det er VEL så mange ting å huske på i matveien når man ammer! :-)

Skrevet

Jeg spiser stort sett hva jeg vil, med unntak av rakfisk og upasteuriserte oster...spekemat prøver jeg å begrense litt men har periodevis hatt helt dilla på salami;)

Jeg synes det er dumt at så mange opplever at andre legger seg opp i hva de spiser, jeg har heldigvis sluppet unna, med unntak av et par som har advart meg mot sushi (da bare henviser jeg til matportalen og sier at jeg plukker bort tunfisk). Jeg tror det er mange som ikke er helt oppdatert, og viser til "regler" som fantes før,da en måtte unngå masse mat pga fare for allergi..."butbut, it's not only only" ;)

Bare overse/overhør disse menneskene, de må vel heller bare ha tiltro til at vi som gravide samt våre leger og jordmødre vet hva som er best for oss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...