Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kun hatt smvittighet nok til å spise brunost..begynner å bli lei..mildt sagt :)

Noen tips til variert pålegg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baconost, leverpostei, gulost, graddost og syltetøy er vel gjengangerne her=)

Skrevet

ja det er vanskelig det der...kan jo nesten ikke spise noe lenger siden man er gravid.

men her går det mye i gulost og kyllinglevepostei.

Skrevet

Jeg spiser leverpostei, brunost, servelat, syltetøy, hvitost... er vel for det meste det det går i. Knallgodt med ristet skive med syltetøy eller hvitost. Mmm :)

Skrevet

Norvegia med paprika, kokt skinke, kalkunpålegg, servelat, salami (ja =O) Vet at det er diskusjoner her inne om dette, men jeg har sjekket og er trygg på mitt valg i hvert fall =O)), leverpostei, andre oster som Ridder, Parmesan, smelteost, Edamer, smøreost ++

Jeg spiser egentlig som før utenom bløte oster (og halvbløte oster fra ferskvarediskene i butikkene ettersom de kan være "smittet" av listeria fra andre oster) og spekemat.

Det er ikke så mye pålegg som står på neilisten. Litt dumt at mange blir så usikker på hva de ikke skal spise at fokuset blir på det i stedenfor hva man burde spise =O) Men det er ikke rart ettersom det også er fokuset i medier og mattilsyn osv.

Skrevet

Jeg har litt perioder med hva jeg liker å spise.. Men har vært innom kaviar, makrell i tomat, leverpostei, brunost, hvitost, servelat, kalkunfilet osv osv..

å kun ha samvittighet til å spise brunost er jo egentlig litt teit da, for brunosten er slett ikke så ekstremt bra..Tannlege har sagt at det er noe av det verste man kan spise nesten i forhold til dette å få hull i tennene. For det klistrer seg så nedi tennene, osv..

Pluss at det finnes jo massevis der ute å spise for oss:)

Egg er jo også godt.. eggerøre, kokt egg, speilegg.. u name it..

Prøv gjerne å bruke salat, agurk, tomat, paprika i tillegg til pålegg på skiven. Det gjør at det ikke blir så kjedelig, og så er d jo sunt :)

Skrevet

Spiser alt av pålegg utenom spekemat (salami osv) og upasteuriserte oster. Trur de fleste overlever 9 mnd uten salami og muggoster osv.

Skrevet

jeg gjør det samme som deg Corneliuss, og det har både jordmor (og jeg går til Mamastork i stavanger, som er ganske oppdaterte damer;-)) og matportalen osv sagt er bra. hvis du leser bak på feks hvit castello så er det pasterisert melk. og hvis den er innpakka så er det helt ok. salami er frysebehandlet på under -18 grader. eneste jeg holder meg unda er oster og pålegg fra ferskvaredisken, og svolværpostei. og hvis du drar til utlandet bør du jo ha et strengere regime;-) da jeg var i sør-frankrike forrige svangerskap levde jeg på loff og juice...knallhardt i ostelandet!

Skrevet

Hmmm, skjønner ikke helt hvor man får alt dette fra... "Kan jo nesten ikke spise noe når man er gravid." Jo, man kan spise det meste selvom man er gravid. Matportalen oppgir hva man bør holde seg unna, så jeg følger iallefall deres anbefalinger.

Spiser ost, kaviar, makrell i tomat, leverpostei... Egentlig det samme som jeg spiste før:-)

Enig med hun som sier at det bør være mer fokus på hva man burde spise som gravid, og ikke hva man bør holde seg unna! Og da tenker jeg på grønnsaker, ikke så mye sukker, fisk etc.

Skrevet

Jeg spiser det jeg har lyst på av pålegg. Alt fra brunost til salami. Er veldig glad i jordbærsyltetøy for tia, og hamburgerrygg. :-)

Spiser det samme som før jeg ble gravid.

Skrevet

Går mye i dansk salami med paprika, leverpostei med agurk og tomat og salt. ikke mye salt,men et liiite dryss.

Skrevet

Er nok sant at det kan virke litt overdrevent med brunost, men det er nok kun det som alltid ligger i kjøleskapet. Når jg stikker på butikken, er det heller ikke så mye annet som frister, også er det restriksjoner som jg har tydeligvis tatt litt feil av. Men jg føler at mye av de påleggene der er røkte, og røkte varer er jo ikke ordentlig varme behandlet, slik jg har forstått det.

Er leverpostei greit å spise? Jeg måtte ha misforstått det og..

Spiser en del gulrøtter med dip som snacks..nammm

Skrevet

Finnes jo hauger av pålegg som er trygt å spise :-)

MEN her går det i brunost, rett og slett fordi matlysten er dårlig selv etter 23 uker... og det er som oftest det eneste jeg får i meg.

Søtt, men spiser i det minste supersunt og sukkerfritt ellers :-)

Skrevet

Varmrøkt skal jo være ok, ettersom jeg har lest, som varmrøkt makrell.

Lofotenpostei, svolværpostei og posteier fra ferskvaredisken skal man visst unngå, men ellers er det mange gode grove og fine leverposteier å få kjøpt :-)

Skrevet

Man kan vel strent tatt spise det meste, utenom visse sorter ost.. selv om man er gravid..

Men her går det i banan, hvitost, brunost, leverpostei, baconpostei, oppskåret pålegg fra gilde og egg..

Merker godt at jeg er blitt litt matlei i det siste.. er på en måte ingenting som frister skikkelig, selv om jeg synes jeg spiser HELE dagen.. Melon derimot kan jeg spise uhorvelige mengder av.. hehe

Skrevet

Eikke mye pålegg som bare er røkt? Røkelaks f.eks er noe helt annet enn røkt skinke. Skinka er jo ikke rå, og dermed ikke farlig. Jeg spiser som før jeg, koser meg med spekeskinke som før også. Så lenge den er kjøpt i norge og er et stygge unna best før datoen er det ikke noe å være redd for ifølge min jordmor.

Kan jo nevne noen påleggfavoritter: Gulost med paprika, hamburgerrygg, crabsticks.

Skrevet

Ikke ment som kritikk til deg altså. =O) Synes bare det er synd at mange føler som deg. Håper du fikk noen tips som hjelper på matlysten! =O)

Skrevet

nå er det fiskepudding og majones som er det store,

om man skal være ekstrem gææææærning på mat veien som upastirusierte ting bør en sjekke ting nøye, bare såg over tilfeldig her en dag å da bør en holde seg borte ifra nesten alle kaker, vaniljekrem er ikke pastirusert.... og myyyyyyyyyyyyyyyyyye annet,som om man skal vær obs på bare somme oster bør en se litt lenger....

Skrevet

Spiser også egentlig helt som før. Bare holder meg unna spekematen og ferskvaredisken når det kommer til pålegg. Men det er jo egentlig sjelden jeg har det på matpakka uansett ;) (Jul og 17.mai) Bortsett fra at jeg passer på å spise mer frukt, grønt og fiberrikt brød, ellers blir det full stopp i alle retninger :P

Skrevet

Spiser brunost, gulost, smøreoster som er pasteurisert, skinke og alt av kjøttpålegg som er kokt, leverpostei, syltetøy, egg og kaviar.. ja, alt bortsett fra salami og spekemat og utrygge oster:;)

Skrevet

Mange gode forslag, jenter :)

Jeg tar meg ikke nær av å bli oppmerksom på at jeg har en forbedringspotensiale når det gjelder påleggsvariasjon. Jeg har ikke vært så veldig god på å variere pålegg før svangerskapet, og derfor har det vært greit å droppe pålegg som jeg har vært usikker på.

Setter pris på tipsene deres, og har nå kjøpt inn til frokosten imorgen :) Blir godt med noe nytt!!

Skrevet

Uff jeg fikk skikkelig vondt av deg da jeg leste dette. Vi gravide spiser jo oftere og kanskje mer brødmat enn vi pleier og da ikke føle at du har noen valgmuligheter må kjennes litt vrient ut!

Jeg spiser det meste som jeg har lyst på. Jeg ser det er en stor diskusjon på flere forum om man kan spise salami, spekeskinke etc og iflg min jordmor og folkehelseinstituttet kan man det. Men man skal ikke spise det som har gått ut på dato!!!

Jeg foreslår at du snakker med JM din om dette, så kanskje du kan føle deg litt roligere i forhold til dette temaet!

Skrevet

Jeg kommer til å spørre jordmor på neste kontroll om dette med salami virkelig kan være farlig... har jo spist salami og fårepølse i 28 år uten å få toksoplasmose (har testa negativt på antistoffer, så har aldri hatt det)rart om jeg plutselig skulle få det nå.....? har også flere ganger iløpet av livet spist uvaskede jordbær, uvasket salat, gulrøtter rett fra hagen som jeg kun har tørket litt av med en klut før jeg smakte på de. det er jo greit å være forsiktig, men tror jammen det skal noe til for å få tokso i norge altså!

Skrevet

Tror det kommer litt an på hva man liker å spise til vanlig hvor vanskelig man synes det er. For det er jo masse man kan spise! Men jeg spiser mye mykoster, røkelaks og spekt kjøtt på brødskiva til vanlig, og da blir det litt kjedelig nå synes jeg. Men smøreoster og syltetøy og nugatti (så usunt det enn måtte være..) går fint det også:) Og makrell i tomat er jo kjempegodt da!

Skrevet

Det var et virkelig koselig innlegg fra deg, "MC81". Siden sitter for det meste hjemme, spiser jg endel middagsrester til frokost, utenom brunost brødskivene mine.

Jeg skal følge rådet ditt og snakke med jm! Møter henne neste tirsdag, faktisk så det er ikke lenge til :)

Det er så sant som du sier, "får baby 2010", det er rart at vi begynner å bekymre oss for alt her i verden med en gang magen vår blir rund. Men føler litt at det er litt press fra samfunnet og at man blir automatisk stemplet som en dårlig mor, hvis man ikke passer på hva man putter i munnen. Mulig jg bare har blitt paranoid, men det er iallefall slik jg føler det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...