Gå til innhold

Negative reaksjoner på graviditet pga alder?

letsgo

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fylt 41 år, er gravid og veldig glad for det. Er i uke 16 nå. Har fått bare positive kommentarer på graviditeten fra venner og kollegaer, og samobers familie. Men min mor, hun er negativ hun! Ikke måte på hvor galt dette var. Fikk høre jeg ikke er noe ungdom lenger, at det er høy risiko for misdannelser ved min alder osv, osv. Hun gratulerte ikke oss en gang!! Jeg har to jenter fra før, snart 6 og 9 år, men min samboer har ingen barn fra før- og dette er naturligvis ekstra stor stas for han. Noen andre som har møtt lignende reaksjoner?

Fortsetter under...

Jada,hadde en tante som mente vi var "vågale" med tanke på alder...var litt sårende med en gang men nå blåser jeg bare av det.Alt ser bra ut med den lille tulla vi venter(kun ca 4 uker igjen:-) )og skulle det vise seg at det er noe galt med henne så må man jo takle det også,vi er da voksne mennesker og klarer å ta valg selv!

Bare gled dere og lykke til med den lille spiren i magen:-)))

Hei!

Joda opplevde det samme selv, men vet du hva jeg svarte?? om de ikke hadde noe positivt å si, var det bare å holde smella!! J vår alder må vi vite å sette skapet på rett plass, hva andre synser og mener betyr nada banana. Vi har trygghet, økonomi og stabilitet å tilby den lille. Er selv 44 med ei jente på 2år, og holdet meg faktisk sprekere enn de fleste 20åringer pga bevissthet om egen helse.

La sure kommentarer bli totalt ignorert, det er deg og din mann som har valgt dette, ingen andre har en tøddel de skulle ha sagt,

:::::::Masse lykke til:::::::::::::::::

• 4 uker senere...

Jeg er 38 år, og har jammen fått min del med sure og sårende kommentarer.

" Trodde du visste bedre", "stakkars unnge som får så gamle foreldre", "vet du ennå ikke hva babyer kommer av", jaja, når uhellet først er ute"." Nå tenker jeg de andre ungene er forbanna"

Har høvlet over et par etter slike kommentarer, og støtter meg heller på de som bare har positivt å komme med.

Utrolig hva folk kan få seg til å si...

Annonse

Hei. Er 40 og fyller 41 før nestemann kommer. Fikk ei lita tulle i februar i fjor. Fikk da endel sleivbemerkninger fra et par venninder, men de innrømte i ettertid at de egentlig var misunnelige..

Denne gangen overhører jeg glatt alle negative komentarer. Det er min kropp, mitt liv og mine valg.

Ja jeg ser at det kanskje kan bli stritt med to små men det er det jammen meg for 20- åringene også. Fikk en sønn med kollikk da jeg var 21 og det var heller ingen dans på roser. Føler nå at jeg har mye bedre forutsettninger for å takle alt det som følger med det å få barn.

Nei, opp med hodet jenter. Detta klarer vi.

Og risikoen for at det er noe galt er ikke så mye større tidlig i 40-åra , ca 0,5 %. Det er først etter 45 at den øker mer...

Noen er bare så frekke. Ikke bry deg om det. Kroppen er fruktbar fra 15 til 45 (sånn ca) og det er jo en selv som vet når det passer å få barn.

Jeg fikk min 1. rett før jeg fyllte 37 (IVF) og følte meg litt gammel 1. gans mor, og nå som jeg venter nr to, vet jeg at alder ikke spiller noen rolle. Det er evnen til omsorg som gjelder.

Lykke til videre.

de er negative på min mann sin alder...merkelig hvor folk er opptatt av alderen på papiret...hva med så se på den virkelige alderen litt?

en 30 åring kan være i mye dårligere form enn en 50 åring...selvfølgelig blir en gammel en gang,men noen er faktisk ung og sprek mye lengre enn andre....

men har forberedt de rundt meg godt, har fortallt dem at vi er ikke halveis enda og nr 3 er i magen...så da tenker de vel før de prater...

min mann har energi til tusen og er en fantastisk pappa:) selv etter 12 timers arbeidsdager kommer han hjem og hopper rundt på gulvet med ungene:) når vi er på fjellturer bærer han begge ungene på ryggen mens eg kommer hese blesende etter...håper mannen min vil være ung lenge...

• 4 uker senere...

Folk som våger seg på å kristisere BØR jo bare være VELDIG klar over at hvis man skal ha et barn/ evt flere, må man jo gjøre det før den biologiske klokka sier stopp. I moden alder kan man også risikere å måtte prøve i mange måneder før man lykkes! Vet de som kritiserer hvor mange skuffelser og prøvelser som kanskje ligger bak når man endelig har klart å bli gravid??? Dessuten etter overgangsalderen er det jo for sent FOR ALLTID! Nei, ikke bry deg om hva andre måtte mene (kanskje er de misunnelige fordi DE ikke er fruktbare lenger og holder på å tørke inn????). Det er din egen mening som teller her om barn eller ikke, det er jo ditt liv, din risiko og din kropp, det er ikke de som skal bære frem barnet!. Dessuten sies det at de som får barn i såkalt "moden alder" har mindre sjanse for brystkreft og holder seg dessuten yngre i kroppen lengre. Det høres ganske riktig ut fordi man får tilført kroppen masse hormoner både i svangerskapet og i forbindelse med ammingen. Vær kjempestolt og lykke til!

• 1 måned senere...

Jeg er snart 44 år og i 8. uke. Har ikke fortalt det til foreldre ennå, vet at min mamma også kommer til å være rimelig "negativ" er jeg redd. Orker ikke slike tilbakemeldingen akkurat nå. Først må jeg venne meg til tanken om at jeg faktisk skal ha barn :) Jeg har ingen fra før men min mann har, og han er eldre enn meg men sprek som bare det! Mye som skjer de neste ukene.. Godt det er sommer :)

Gratulerer med svangerskapet kjære Nykommern:)

Jeg har vært gravid to ganger før, men dessverre mistet. Så dette blir vår første om alt går bra:) Er i uke 10+4 i dag og kommer akkurat fra Riksen, følges opp der. Alt ser fortsatt fint ut, et lite hjerte slo og slo.....

Ønsker oss begge to lykke til videre på ferden:)

Klem fra meg

Annonse

Jeg følges også opp på Riksen siden jeg har diabetes. Ingen "drømmesituasjon" akkurat, men dette skal gå så fint. Var på UL i forrige uke allerede, da var jeg 6-7 uker på vei. Det lille hjertet banket allerede - utrolig opplevelse å se! Følges opp tett av dyktige fagfolk så jeg opplever at jeg blir tatt godt vare på :)

Lykke til til deg også :)

Jeg var til samtaale der i september, hos en veldig hyggelig og voksen kar, Dr. Tore Henriksen. Ble bare så glad når jeg så han der i dag, og jeg er så heldig at jeg skal få fortsett å gå hos han:)

Skal på Ullevål på torsdag, og tilbake på Riksen på mandag. da skal jeg til JM, ta blodprøver og få helsekort. Rakk ikke det i dag.....

Føler meg trygg der inne. Selv om oppfølging der inne ikke garanterer at alt skal gå bra, har de litt mer mengdetrening på ting der inne føler jeg. har også fått fødeplass der, selv om jeg bor i drammen:)

Klem fra meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...