Gå til innhold

Er virkelig rådvill her... Angående nabo som er veldig påtrengende.

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Har skrevet om dette før her og fikk noen gode råd, men det er ikke noe som hjelper.

Problemet er altså at vi har en nabo som er veldig påtrengende. Hun er veldig interessert i kontakt med meg, og sender mange meldinger, ringer og kommer på døra i et sett, hver dag.

Hun vil gjerne ha meg på kaffe hver eneste dag, og det er jo koselig - men for meg holder det med en gang innimellom, for vi har ærlig talt ikke noe til felles.

Jeg har, etter råd her inne, sagt til henne at jeg ikke har tid og ork til å komme så ofte, men hun tok ikke hintet. Hun sender fremdeles melding, og får hun ikke svar ringer hun eller kommer på døra.

Hun kommer også stadig innom for å låne diverse saker og ting (opptil flere ganger om dagen), og jeg syns det er litt ubehagelig, føler jeg alltid må være klar for besøk.

Jeg må jo på et eller annet tidspunkt si skikkelig ifra, men jeg vil ikke såre henne heller. Vi har bodd her i 3 år, og ikke en eneste gang har jeg tatt kontakt med henne, mens hun tar kontakt med meg flere ganger daglig. Nå er jeg seriøst tom for unnskyldninger for ikke å kunne komme, og aner ikke hva jeg skal svare når meldingen tikker inn i morgen tidlig.

Jeg kan jo ikke si direkte at jeg faktisk ikke har noe til felles med henne og at hun ikke er min type venninne heller, for det kommer vel til å såre henne. Samtidig er det veldig slitsomt for meg når det er sånn som dette.

Noen som har en eller annen genial ting jeg kan si?

det dreier seg om en jente som er litt eldre enn meg, altså i slutten 20-årene.

Fortsetter under...

Skrevet

Huff. stakkars både deg og henne. Har hun ingen hun eller?

Du kan si at i dag passer det ikke, og jeg kan selv si fra når det passer å få besøk. Det passer ikke hver dag for oss. Bare send det på sms evt.

Gjest sug lut
Skrevet

Jo, du kan faktisk si akkurat det. For det virker som du virkelig har sagt og gjort det meste annet, og da er det bare direkte tale som står igjen - hun har ikke antenner, og du kan ikke la deg spise opp og bli fange i eget hus. Du må bare si at hør her, jeg synes det er fint å ha deg som nabo, men jeg har ikke lyst til at du skal komme og besøke meg, jeg har ikke overskudd og lyst til å omgås sosialt, og jeg føler ikke at vi har så mye til felles. Ikke ring på, ikke sms, ikke ta kontakt, det er altfor mye og jeg ønsker det ikke.

Og hun er antakelig en som er såpass stusslig at du får dårlig samvittighet, men ingen stusslighet kompenserer tidstyveri eller daglig terrorbalanse. Hun har antakelig også - mer eller mindre subtilt - fått signaler før om at hun er FOR MYE og derfor kan hun ikke tillate seg å ta det inn, men hun må faktisk det.

Skrevet

Huff, så utrolig slitsomt! De fleste ville jo ha tatt hintet forlengst, så hun er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen. Jeg har vært borti samme type påtrengende folk selv, blant annet ei i barselgruppen min som stadig skulle ha kontakt med meg. Hun ga seg endelig etter 1,5 år. Hadde jeg ikke vært så fordømt hyggelig hadde hun nok gitt seg før. Men hun tok i alle fall hintet til slutt.

Jeg tror faktisk jeg ville sluttet å svare på meldinger og ikke lukket opp døren. Eller hvis du synes det er for slemt, svare på meldinger etter 2-3 dager og bare lukke opp døren sånn annenhver gang. Kanskje hun tar hintet da?

Lykke til!

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Huff, ja det er vel det eneste som hjelper, for hun forstår det ikke med all hintingen ihvertfall. Etter at jeg sa at jeg ikke har så mye overskudd har det blitt litt færre meldinger om kaffebesøk (det hender noen dager at hun ikke spør) men desto mer "låning". I dag har hun vært her 3 ganger for å låne diverse greier, og sånn er det som regel hver dag.

Hun tar jo tydeligvis ikke et hint, men hun må da ha merket at jeg aldri noensinne har tatt kontakt med henne?

Syns det er forferdelig ubehagelig da, det verste jeg vet er å såre andre mennesker, og det kan jo bli litt ekkelt om vi møter hverandre i oppgangen eller noe, men jeg må kanskje bare gjøre dette...

Må ihvertfall manne meg hardt opp til det!

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Hehe, godt hun tok hintet til slutt hun i barselgruppa di, da!

Vanskelig dette...

Vi har faktisk vurdert å flytte, selv om det egentlig ikke er optimalt for oss nå og vi helst vil vente et par år, for å komme oss bort fra naboen. Hehe...

Til høsten er jeg ikke hjemmeværende lenger da, så da får hun mindre tid til å mase. (Hun er også hjemmeværende)

Annonse

Skrevet

Jeg synes du skal introdusere henne for www.dinbaby.com så har hun noen å snakke med i hverdagen hehe...

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Har mange ganger tenkt på å bare la vær å åpne døra ja, men hun vet jo at jeg er der. Hun er den typen som alltid får med seg at jeg går ut.

Når jeg går ut av døra går det to sekunder, og så er hun der. Det er ganske lytt her, så om man er i leiligheten uten noe tv eller noe på, hører man gjerne at naboen åpner/lukker døra, og da kommer hun styrtende. Hun vet når jeg er ute for å levere eldste i parken også, og får jo med seg når jeg kommer tilbake... Men kanskje hun da skjønner hintet, selv om det er slemt, hehe...

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Hehe, kanskje det :-)

Tviler på hun er typen til det da, hun bruker ikke data så... Men dib er en veldig god venn, det er sant det=)

Skrevet

Jeg ville sagt at jeg tok kontakt når jeg hadde mulighet, og at jeg var opptatt hvis jeg ikke tok kontakt. Da har hun jo svaret på hvorfor du ikke åpner eller svarer. Det hørtes helt sykelig påtrengende ut også da, når du aldri har tatt kontakt tilbake og hun mase på deg flere ganger daglig.

Skrevet

Hvis hun skal låne både det ene og det andre, så sier du bare at nei, det har du ikke, eller du trenger det selv, eller du har lånt det til noen andre. (Husk: hvis hun kommer og låner, må hun jo nødvendigtvis også komme og levere tilbake.)

Så ber du henne om å ikke forstyrre deg, for du har ikke tid, lyst eller ork til å servicere henne, du er nabo, ikke kommunens avlønnede støttekontakt.

Kaffe kan dere ta en dag, du kommer tilbake med tidspunkt når det passer for deg.

Noen ganger skal andre mennesker ha det inn med teskje, enten pga manglende sosiale antenner, men også fordi de faktisk kan ha et skjult handikapp, og da kan du hinte i vei til du blir blå i hodet og krampen har tatt deg, uten at det har effekt. Klar tale _er_ det beste.

Gjest irismor
Skrevet

Server kaffe med lakserolje, da får hun noe annet å drive med en stund.

Nei bare sett ned foten og si at nå får det være slutt på alt besøket. Du har faktisk andre ting å drive med. Selskapsdame er kun tirsdag og torsdag fra kl 12.00-12.15.

• 2 uker senere...
Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Jeg kvinnet meg skikkelig opp og sa ifra til henne, at det ble altfor mye og at hun ikke kunne "mase" sånn på meg.

Det varte et par dager så var det påan igjen...

fra klokka 8 til 9.30 i dag har jeg fått 7 meldinger og 2 ubesvarte anrop.

Var ute en tur og kom igjen nå, og det ser ut til at hun har vært på døra også. Ringerklokken vår henger seg litt opp så knappen er inne når noen har ringt på, og sånn var den når jeg kom tilbake. Er ikke noen andre som pleier å ringe på, så...

Hva er neste skritt da? Føler jeg har gjort det veldig klart for henne nå!

Annonse

Skrevet

Da ville jeg gått enda lenger, for dette er rett og slett terrorisering. Ta vare på alle sms'er og ikke slett anropsloggen. Så snakker du til henne igjen, denne gangen enda mer bestemt. Si at du ikke ønsker mer kontakt med henne i det hele tatt og at du nå føler deg så plaget av henne at du seriøst vurderer å politianmelde henne om hun ikke gir seg.

Normalt ville jeg aldri rådet andre til å si noe slikt til et annet menneske, men slik du beskriver dette så tror jeg faktisk det er eneste utvei.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Ja, jeg har faktisk tenkt på det. Men hun skriver jo ikke noe slemt da, virker bare på en måte helt besatt... jeg og mannen snakker mer og mer om å flytte for å "komme oss vekk", men det er jo dumt om det skal bli sånn også, da.

Føler ikke jeg kan si det til henne face to face, for hun kommer vel til å tilte totalt... Kan man si slikt på sms da? Bare skrive at nå er det nok, jeg vil ikke ha noen form for kontakt og det må du respektere?

Skrevet

hadde det ikke vært for at du sa hun var i slutten av 20 årene trodde jeg du hadde overtatt en venninne jeg hadde for noen år siden. Hun var sånn... jeg brukte 2 år på å bli kvitt henne. Det eneste som hjalp til slutt var å ignorere og si nei, nei nei nei.. nei til å låne, ikke svare meldinger, ikke svare på døra, og ikke svare på tlf anrop.. (vet det er pyton å drive på slik men det er bare å holde ut)

og lykke til, stakkars deg forresten

Skrevet

Neste skritt nå er at du rett og slett ikke svarer på henvendelsene hennes på en god stund!

Snakk hyggelig med henne når dere møtes ute, men hold annen kontakt på et absolutt minimum.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Jepp, har egentlig sagt nei en god stund, men mest med unnskyldninger, da. Lar vær å svare på meldinger, men hun gir seg ikke før hun får svar. Kan skrive ørti og knørti meldinger om jeg ikke svarer henne. Hun har faktisk gått rett inn dørene her før også når hun ikke får svar, så nå har jeg begynt å låse døra...

Må nok true med anmeldelse, ja, om hun ikke gir seg...

Skrevet

Hærregud for et menneske - skjønner jo at hun ikke er den salteste nøtta i skåla liksom. Vist hun ikke skjønner direkte kommunikasjon så hadde jeg faktiskt gått til politiet, for som Alva sier,dette er rett og slett treorisering. Dama må jo være syk i hodet sitt....Ingen med litt antenner som driver på slik. Tror du bare må si det rett ut face to face til henne og skjønner hun det ikke det så hadde jeg ringt politiet for terorisering. Og ja, ta vare på alt av sms.

Skrevet

off, for en situasjon du er i.

Det neste steget for deg å ta er å været veldig streng med henne (var du streng sist gang?)

si "HØR HER ........ ! Nå har jeg sagt i fra til deg flere ganger at jeg ikke vil ha besøk, meldinger o.l. men du tar tydeligvis ikke hintet. Nå ber jeg deg en siste gang om å slutte å ta kontakt med meg. jeg årke rikke dette her." hvis hun ikke tar hintet, så ville jeg serisøst ringt politiet.

for dette høres ut som forfølging, trakkasering.

ta vare på meldinger å alt sånn som hun over her sier. står kanskje ikke noe ille i de, men det viser i værtfall antallet meldinger du får av henne.

Skrevet

Enig med Alva, du er nødt til bruker hardere skyts!

Det er virkelig synd på dama, men nå har det gått for langt. Du bør sterkt vurdere å politianmelde henne for terrorisering.

Skrevet

Jeg ville i hvert fall sagt fra at dere vurderer å flytte fordi dere finner henne så plagsom. Fyr deg litt opp og snakk hardt til henne.

Huff, så utrolig plagsomt!! Det finnes mange gale mennesker der ute...

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Hehe, ja helt rett er hun ihvertfall ikke.

Får ta meg en seriøs prat med henne. Må kuttes ut nå, for dette orker jeg ikke mere! Jaja, det er nesten underholdningsverdi i det, for mannen pleier å ringe meg i lunsjen og da gjetter han alltid på hvor mange meldinger jeg har fått=P

Skrevet

Høres nesten skummelt ut når man tenker over hvor "besatt" hun er!

Er hun i "vater" da?

Har hun andre venner?

Hjelper det om mannen din sier i fra? Siden hun tydeligvis ikke hører på deg.

Hvordan tror du hun kommer til å reagere hvis hun skjønner at du ikke vil ha noe med henne å gjøre?

Må være plagsomt ja, og forstår følelsen med at du ikke vil såre henne, er sånn selv, men heldigvis har jeg ikke opplevd en sånn venninne.

Skrevet

Neste gang hun kommer må du rett og slett si til henne: " Vet du, du kan ikke komme flere ganger pr dag og ringe hele tiden. Det er hyggelig engang i blandt, men som det er nå blir det rett og slett for mye". Rene ord for pengene, direkte fjes til fjes.. Ikke gå rundt grøten, og ikke sett henne i forlegenhet. men vær ærlig. Og hvis det ikke hjelper ville jeg kuttet all kontakt.

Får litt vondt av henne, for hun har sikkert ikke venner/nettverk og hun gjør det nok ikke for å plage deg. Men høres ut som hun mangler sosiale antenner. Og da er det eneste som hjelper at du sier ifra rett ut sånn at det ikke kan misforstås..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...