Jerry 82 Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har en stor gutt som veide hele 8.3 kg på 3 månederskontrollen (60 cm), noe jeg egentlig syns er ganske utrolig siden jeg er ganske spinkel selv, og enda bare ammer. Han spiser ca hver 2-3 time på dagtid, og har soveperioder på natt opp til 4-5 timer i strekk før han får litt mat, og sovner igjen. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med fullamming frem til 6 måneder, og hvordan dette virker inn på vektoppgangen? vil vekten flate ut siden han kun får melk? Helsesøster rådet meg til å vente med å introdusere grøt, men sa at jeg ellers bare måtte amme så ofte han ville ha mat. Er jo litt spent på hvor lenge han kun er fornøyd med bare melk...
Jerry 82 Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #2 Skrevet 17. mars 2010 Noen som har erfaringer å dele? Evt hvordan fullamming har påvirket deres barns vektoppgang?
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 17. mars 2010 #3 Skrevet 17. mars 2010 Har ikke mer erfaring enn deg, men kan bare si at vår historie er ganske lik. Gutten min var ca. 8 kg på 3-mnd.kontrollen (han blir 4 mnd. neste uke), og jeg er også spinkel og fullammer. Så lenge gutten er fornøyd og følger sin egen kurve venter jeg med fast føde. Merker det nok når han ikke blir mett nok av melka mi lenger :-) Er bare glad jeg har en stor og frisk gutt, og at jeg klarer å amme ham enda.
lillesprelle Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Hei. Jeg har hatt 2 store babyer. Førstemann fullammet jeg til 6 mnd. Hun la godt på seg og fulgte sin kurve. Andremann er nå 5,5 mnd og er blitt fullammet hittil. Begynner med smaksprøver av grøt denne uken. Han har falt litt på kurvene, men har virket fornøyd og er fremdeles stor for alderen. Helsesøster mente jeg bare kunne amme tiltross for fall på kurvene, gjerne tilby han en ekstra gang på dagen så han ikke skal våkne så ofte på natten... Det sies jo at morsmelken er spesialdesignet for ens eget barn! Så tror ikke str på baby har så mye å si for hvor lenge en kan fullamme...
lykkelig-mamma:-) Skrevet 17. mars 2010 #5 Skrevet 17. mars 2010 Sier bare NYT det...jeg har ei lita som ikke legger på seg...4,6kg på 3mnd.kontroll...altfor lite...er ganske stress da hun nekter tilegg på flaske :-( blir utrolig sliten av bekymringene
Jerry 82 Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 17. mars 2010 Takk for nyttige innspill, kommer til å fortsette å fullamme så lenge han er fornøyd ja, ser for meg at det blir oftere og oftere amming dersom han ikke er fornøyd med bare melk lenger? Det er kanskje bare jeg som er blitt litt påvirket av alle meningene rundt meg, for det virker som de fleste mener at en så stor baby må ha grøt snart, og at mine små pupper ikke kan mette han.. men det gjør de tydeligvis enda. Godt å se at det er flere som har store babyer da! forstår at det er slitsomt med små babyer som ikke legger på seg ja.. jeg har vært endel bekymret over for stor vektoppgang! alltid er det noe en bekymrer seg over som mamma, er vel bare sånn det er
Jerry 82 Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 17. mars 2010 Forresten Tigerlise, hvor ofte ammer du i løpet av dagen og natten?
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 18. mars 2010 #8 Skrevet 18. mars 2010 Har vel ikke vært så flink til å få rutine på dette, men sånn ca. 4-6 ganger på dagen og et par ganger på natta kanskje. Har vært en del tøys med luft i magen, og når det bedret seg ble han forkjøla... Lar han få når han vil, er jo lettvindt å bare brette fram puppen :-) Og jeg har forresten også ganske små pupper, tror ikke det har noen betydning for melkemengden. "Alle" har en formening om hva som er riktig, men bare lytt til ditt eget morsinstinkt du, så går nok dette helt fint. Man blir fort forvirret og fortvilet av alle de gode rådene...
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 18. mars 2010 #9 Skrevet 18. mars 2010 Hmm, ved nærmere ettertanke ser dette lite ut... Tror jammen jeg skal prøve å føre logg i noen dager, så kanskje det blir lettere å få til rutiner også :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå