Ida* Skrevet 17. mars 2010 #1 Del Skrevet 17. mars 2010 Skriver først om min opplevelse, nederst står viktig info ang. graviditet og stoffskifte: Etter en brunlig blødning / brun utflod over 5 dager, én dag med rødt blod, ble det konstantert på innvendig ul at den lille babyen vår var død (10 + 4 på vei). Utskraping var nødvendig, og nå ett døgn etter den forferdelige opplevelsen, vet jeg mer enn før... Hadde jeg visst det jeg vet i dag, før jeg ble gravid, er det en mulighet for at ting kunne gått veldig annerledes. Jeg har lavt stoffskifte, har hatt det i noen år nå. Men det var først da jeg fikk ny fastlege at han ville gi meg medisiner, dette var i nov/des 09. Tidligere fastlege mente det ikke var lavt NOK for medisinering. Januar 2010 ble jeg gravid, etter 10 mnd med prøving. Da jeg ble gravid i januar, sluttet jeg automatisk på stoffskiftetablettene. Legen hadde ikke gitt info ang dosering, hvis evt. graviditet skulle oppstå. Jeg følte det naturlig å ikke ta medisiner under graviditeten, men ved første kontroll i uke 8, sa legen at det bare var å fortsette med tablettene. Så da begynte jeg på Levaxin igjen, laveste dose, som før. Babyen vår ble konstantert død i uke 10+4, men hadde trolig dødd i uke 9 ut i fra størrelsen å bedømme. 4 uker gikk jeg uten Levaxin mens jeg var gravid. HER KOMMER VIKTIG INFORMASJON Dette var det legen burde informert meg om, men det gjorde han desverre ikke: - Ved stoffskifte problemer reagerer kroppen fornuftig ved å stoppe muligheten for reproduksjon. (Merk deg at jeg ikke ble gravid før jeg begynte på medisin!!) - Spesielt ved lavt stoffskifte er det vanskelig å bli gravid. - Hvis man først blir gravid, er risikoen for ufrivillig abort vesentlig forhøyet. - Man blir anbefalt å ta abort hvis stoffskiftet er veldig lavt, fordi risikoen for hjerneskade er meget høy. - Risikoer: hjerneskade på barnet, misdannelser på barnet, dårlig morkake, svangerskapsforgiftning osv, osv. Vær så snill å ta dette alvorlig, det kan hjelpe nettopp deg! Har googlet årsaker til abort. Null info kommer opp om sammenheng med stoffskifte. Googler jeg "stoffskifte gravid" kommer det derimot MYE info. Prøv selv. Det er viktig å gå til jevnlig kontroll av stoffskiftet under graviditet, så medisinen evt kan reguleres. www.thyreoidea.dk gir god informasjon (dansk side), i tillegg finner man mye nyttig på google. Å vite at man har lavt / høyt stoffskifte kan være vanskelig, jeg skjønte det ikke selv. Men etter å ha lest symptomene, stemmer tretthet, og det å fryse mye. Jeg visste ingenting om lavt stoffskifte før det ble konstantert på blodprøven, legen har gitt meg lik null info om sykdommen, jeg har lært om det ved lesing. Moren min har høyt stoffskifte, hun går på høygir og sliter med å sove, syns det er varmt hele tiden. Ta deg tid til å lese mer om dette hvis du er usikker på om nettop du har lavt / høyt stoffskifte! Setter pris på andres erfaringer ang. dette. Lykke til!! =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141598281-til-dere-som-har-mistet-visste-dere-dette/
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #2 Del Skrevet 17. mars 2010 hei Ida Takk for innlegget.. Jeg har lavt stoffskiftet og har hatt det i 11 år, og i tilllegg er jeg 38 år. En alder som også krever litt oppfølging. Jeg har aldri blitt informert om dette. Og jeg ble gravid i Januar. Jeg mistet da jeg var 7 uker på vei. Men fosteret lå da i egglederen så jeg hadde mistet det uansett. Det rare er jo at jeg har vært på sykehuset på etterkontroll, og da sa dem bare at det var viktig med oppfølging ang stoffskiftet ikke om risikoen ved det å sette en baby til verden. Jeg må nok undersøke litt nå skjønner jeg. Har lyst på en baby, men ikke akkurat nå. Må la det psykiske få roe seg litt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141598281-til-dere-som-har-mistet-visste-dere-dette/#findComment-141600567
Ida* Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 18. mars 2010 Det er trist at man ikke skal bli informert om dette av legen sin!! Leser på nettet om andres erfaringer, at det forferdelig nok er en gjenganger med dårlig informasjon fra legen sin ang. stoffskiftet. Hvis stoffskiftet ditt har blitt behandlet slik at du ligger på normalen nå, kan det jo være derfor de på sykehuset ikke nevnte noe om det? For er man medisinert riktig, så skal det gå normalt å bli gravid, forstår jeg det hele riktig. Jeg har fått et tips om å bli henvist til spesialist på stoffskifte og hormoner, en endokrinolog. Man har rett til å få en henvisning til en slik spesialist ved graviditet. Det er forferdelig trist å miste babyen sin, jeg visste ikke at jeg skulle ta det hele så tungt, ettersom jeg ikke hadde gått så lenge gravid. Så har full forståelse for at du vil vente litt. Selv er jeg ganske usikker på når jeg tør å prøve igjen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141598281-til-dere-som-har-mistet-visste-dere-dette/#findComment-141601233
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå