Gå til innhold

Dere som gir mme: begynner alle med fast føde ved 4 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Knerten blir nå 4 måneder, og i følge helsesøster er det bare å starte med fast føde. Men jeg er litt usikker. Vi har fått god orden på sovinga og han virker mett og fornøyd med mme. Spiser rundt 900 ml i døgnet.

Hvorfor/hvorfor ikke begynne med fast føde ved 4 mnd?

Skrevet

Er han fornøyd og mett kan man jo sikkert dryge det.

Vi bare begynte med grøt ved 4 mnd alder, men vi kunne sikkert ha venta.

Hun fikk diare av grøten etter noen uker, så vi måtte slutte med grøt, også bytta vi merke og styra litt, så vi kunne sikkert ha venta litt.

Det er jo noe med at enzymene i magen deres ikke er fullt utvikla så tidlig, så det er ikke alle som tåler alt, selv om de er flaskebarn (mme).

Nå er piraten vår 6 mnd og tåler mye mer, så jeg foreslår for din del å vente og heller introdusere grøt når han virker utilpass og sulten på mer. Dere er jo nær grensa på 1 liter i døgnet, så han kan jo ikke få stort mer mme.

Skrevet

Vi begynte å gi grøt for 14 dager siden, da snuppa var 4,5 mnd. Hun drakk godt over 200 ml MME til hvert måltid. Magen hennes var som en ballong av all melka, og hun gulpet en del. Nå først begynner hun å like grøten, og spiste som en helt i går kveld. :) Var min tur å stå opp med henne i morges, men hun sover faktisk enda! Hun som bruker å stå opp 06-30-07.00 om morgenen. Tror grøten gjorde susen! :-)

Skrevet

Jeg starter fordi mini spiste godt over litern og suttret mye hele tiden. Ble en kjempesukse og den blide snille babyen min kom tilbake. Ble litt frem å tilbake og er enda ikke helt stabil med grøten men vi har det ikke travelt og tar tiden til hjelp

Skrevet

Er ikke noe vits det, sålenge han er fornøyd og legger bra på seg=) Vi måtte starte med grøt ved 4 mnd pga delvis flaskenekt og dårlig vektoppgang.

Skrevet

Vi begynte når datteren vår var 6 mnd. Det gikk veldig fint.

Hun var god og mett av mme og klaget ikke, så da ventet jeg til hun var 6mnd. Magen og tarmsystemet utvikler seg jo mer og mer, så jeg tror det er best å vente dersom det ikke er nødvendig. Så er de best mulig "rustet" til å ta godt i mot grøten i magen.

Men det skader sikkert ikke å prøve, dere kan jo se om han vil ha grøt. Noen babyer har fortsatt en refleks som gjør at de bare spytter ut maten, og da er de ikke klar for fast føde enda..

Men jeg har inntrykk av at de fleste som starter med grøt når babyen er 4 mnd, er de som ammer, fordi det da begynner å bli vanskelig å ha nok melk til dem.

En annen sak er jo hvor mye mme han drikker i døgnet. har hørt noe om at de ikke bør ha mer enn 1liter i døgnet, men dette vet jeg ikke sikkert.....

Lykke til!

Skrevet

Storebror begynte med grøt da han var 4 mnd, hovedsaklig fordi han var sulten hele tiden og drakk godt over litern i døgnet. Ser at lillebror også har de samme tendensene (han er nesten 3 mnd), så han får nok grøt fra han er 4 mnd også. Han sover allerede 7 timer i strekk hver natt, så hos oss har det iallefall ikke noe med nattesøvn å gjøre.

Skrevet

Her startet vi med velling på kveldsflaska. Han drakk over 1 liter i døgnet, og begynte å våkne 2-3 ganger for mat på natta også. Det hjalp såpass at vi trengte bare et nattemåltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...