sn@rt2barns-mor Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Vi har en gutt på 4 1/2 år - snart 5 år, som forsatt bruker bleie på natta. Han sluttet med bleie på dagtid da han var 3 år. Han er en oppegående gutt som gjerne ønsker selv å slutte med denne nattableia. Vi har prøvd med og uten bleie på natta. Vi har prøvd å vekke han for å tiss på do både en og to ganger i løpet av natta, men det blir noen ganger vått i bleia fordet. Han blir lei seg og synes nok han egentlig er stor nok til å slutte - "alle" andre kompisene hans bruker jo ikke blei på natta... Flem til nå har vi ikke stresset noe med dette, men vi prøver nå. noen med tips??
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Hei! Jeg har en jente på snart 6 år, en jente på snart 5 år, og en gutt på 3,5 år. Hos oss er det minstegutten som er tørr hele døgnet, mens jentene fortsatt bruker nattbleie. Jeg snakket med helsesøster angående dette for et par uker siden, og hun mente at vi ikke skulle stresse med jenta på snart 5( hun ble tørr på dagtid da hun var 2 år og 9 mdr). Jenta på 6 (ble tørr på dagtid 3 år gammel) ville hun at vi skulle forsøke "tissealarm" på. Den fungerer slik at det er en plastikbrikke, som vi legger inne i bleien hennes. Når denne blir våt, ringer en alarm, som vil vekke henne, gjerne før hun er ferdig med å tisse. På sikt håper vi at denne vekkingen vil skje av seg selv, når hun har fått trent seg på å våkne når hun skal på do. Vi fikk også tips fra helsesøsteren om å forholde oss nøytralt uansett om bleien skulle være våt eller tørr, alt skulle være like greit. Vi vil nok uansett rose litt de dager det går bra, det er naturlig, hun har jo selv et ønske om å bli tørr, og ser i tillegg på lillebror, som er 2,5 år yngre enn henne og ikke bruker nattbleie. Vi har tidligere, som dere, forsøkt både med å uten bleier på natta, og hun har vel i det lengste vært tørr ca 3-4 dager i strekk. Vi har da tatt henne opp flere ganger i løpet av natta. Nå er bleien våt hver morgen, men vi har startet med "tissalarmen", har bare hatt litt startvansker med å finne ut hvordan den brukes. Er spent på om dette kan fungere for henne/oss. En annen ting helsesøsteren sa, hun hadde visstnok lest seg opp innen temaet nylig, var at barna bare måtte få drikke som normalt på kvelden. Vi har jo trodd hun burde minske inntaket, slik at det ikke ble så mye urin i blæra. Helsesøster sa at dersom hun fikk lite drikke, ville blæra trekke seg sammen, og da var det lite som skulle til før den ble for full.. Jeg vet ikke hva som stemmer, men jeg ser at hos gutten vår på 3,5 år, så spiller det ingen rolle hvor mye han drikker på kveldstid, han har aldri hatt uhell enda.. Dersom alarmen ikke fungerer, skal vi ta kontakt med fastlege, for å utelukke at det ikke er noe annet som er galt. Det finnes nemlig en medisin ( stimulerer hormon?), slik at det blir mindre urin som produseres. Dette vil vi helst ikke benytte oss av, vi senker skuldrene, for vi vet jo; dette ordner seg til slutt.. jeg har i allefall enda tilgode å høre om vanlige, friske mennesker som har dette problemet i voksen alder.. Jenta på snart 5 år ble vi som sagt anbefalt å avvente med å sette i verk tiltak. Håper du fikk svar på noe av det du lurte på. MVH
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 18. mars 2010 #3 Skrevet 18. mars 2010 Jeg vil bare legge til at vi fikk lånt tissalarmen på helsestasjonen for 150 kr.
sn@rt2barns-mor Skrevet 19. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 19. mars 2010 Hei:o) Dette ligner veldig på vår situasjon... Vi må også løfte han på do flre ganger i løpet av natta hvis vi skal ha tørr bleie. Vi trodde vi hadde sluttet for non måneder tilbke. Da hadde han 4-5 tørre netter etter hverandre, men nå er vi tilbake til der vi var... Jeg vet at han tisser på seg mens han sover, og han våner ikke av at dt er vått heller, før på morgenen... Så vi får nok også smøre oss med tålmodighet og bare håpe dett modnes etterhvert. takk for gode råd!!! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå