Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på noen enkle ting i forhold til madrasser:

Har noen erfaringer med om at spesielle typer eller dyrere madrasser er bedre enn de billige til f.eks Jysk eller Ikea? Har forstått det slik at det viktigste er at den er fast og har avtagbart trekk? Andre ting jeg bør tenke på?

Har arvet barnevogn og krybbe, bør jeg kjøpe ny madrass til disse også da? (Da tenker jeg på den økende faren for krybbedød).

Fortsetter under...

Skrevet

erfaringer har jeg ikke. men man skal ikke benytte brukte/arvede madrasser. jeg kjøpte skumgummimadrass på jysk som jeg skar til i vuggen. den i vognen var vaskbar.

Skrevet

På barnas hus sa de at det lønner seg å kjøpe en som koster litt. Så vi kjøpte Wonderland madrassen til 1100 kr, Den sa de at kan brukes av neste barn også fordi den er så fast. De billigere madrassene de har der kan visst bare brukes av et barn da den former seg etter kroppen og blir nedslitt der barnet har ligget. Har også hørt noe ang. krybbedød og madrass men husker ikke helt hvordan det var?

Skrevet

Vi har madrass fra Ikea til største jenta, og den er kjempeflott:-) Den koster vell 500 kr..

I vogga kjøpte vi en billig skumgummimadrass fra jysk som vi skar til selv. Den bytter vi ut denne gangen... Men hadde saueskinn og gjerne pledd under babyen, så den ble ikke hard..

ang økt risiko for krybbedød - fant jeg denne tråden: http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=127688

som sier:

Madrass til spebarnet

Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren, eventuelt ny og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd langt ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen.

Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser, er at rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En skumgummimadrass uten vanntett trekk er altså ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man imidlertid har en brukt madrass kan et vanntett, vaskbart trekk eller overflate forebygge muligheten for bakterievekst.

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er 3 - doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

Vi har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt.

---------------------------------------------------------

Mer informasjon kan dere finne på foreningen sin nettside:

http://www.sids.no

Skrevet

Vi kjøpte Drykid madrass og overmadrass (www.dry.no) til førstemann..

Har vært super fornøyde, så det blir samme madrasser til nestemann..

Jeg for min del ville aldri vurdert å gi ny baby gammel madrass, av flere forskjellige årsaker.

Koster da ikke så voldsomt mye med nye. Og de tilbringer tross alt halve døgnet der.

Hadde ikke likt å ha en brukt madrass selv, så hvorfor skal barnet mitt måtte ha det..

Skrevet

Blei i grunn bare mer sikker på at jeg har gjort et godt kjøp når jeg leste innlegget t "Sugarbells<3J08<3April2010<3"...:)

Den er nemlig "antibakterie" for en ting..! vaskbar å sånn også. Er nok forskjellige priser fra sted t sted, men her så koster den 1 105 kroner og kjøpes på Bohus... Er fra Wonderland og er i latex!

Link: http://www.bohus.no/Barnerom/Madrasser/Madrasser/wonderland-babymadrass1/

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...