Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Nå har jeg og min mann atter en gang hatt krangel på grunn av ham og hans ex-kones utrolig klønete måte å fordele samvær med deres datter i ferier og høytider. Jeg ville trodd at en naturlig ting å gjøre er å ha barnet annet hvert år i julen, påsken, 17.mai, bursdag eller hva det måtte være. Men neida, her skal begge foreldrene ha en liten bit av barnet på merkedager slik at det alltid er litt her og litt der. Når vi har datteren hans i julen, kommer hun midt på dagen julaften. fordi "mor vil jo også feire litt jul med henne". At det kanskje er greit for barnet å få falle til ro på ett sted, er tydeligvis underordnet. At det også låser oss fast til å være i samme by som hans ex til enhver høytid er også noe som frustrerer meg voldsomt. Påsken har til nå vært eneste høytiden hvor datteren er hos oss hele tiden. Ganske enkelt fordi moren hater å gå på ski, og har "byttet" påske mot bursdager med far. Men i år har de klart å rote til påsken også. Jeg har forsøkt å planlegge ferie, men har bare fått lunken tilbakemelding på forslag. Og i går kom det frem at det er fordi datteren hans skal til moren 1.påskedag, så da er det best om vi er hjemme til da. HALLO?? Det er jo midt i påsken! Jeg ble forbannet, og sa han fikk gjøre hva han ville, men jeg og våre barn reiser bort i påsken uansett. Flere som har liknende erfaringer og forslag til løsninger? Jeg har allerede bedt ham dele opp jul o.l. slik at vi kan reise bort om vi ønsker det, men han sier at moren blir aldri å gå med på annethvert år, så han gidder ikke spørre engang. Jeg blir så frustrert!!!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 Vi reiser på besøk til familie annenhver jul, så da har vi fri fra barna hans fra ca 21. desember til over nyttår. Vi er temmelig avhengig av å ikke bytte halve jula, da vi reiser med fly og det er langt og styrete og løner seg ikke for bare noen dager. Vi har barna hans hver eneste påske da mora ikke tar dem med på noe, og aller helst vil ha barnefri, gjerne reise bort med kjæresten sin. Hun maser også alltid fælt om avlastning. Den som har dem på bursdagen ordner bursdags selskapet, de er store å går på skolen. Mpra deres er ikke begeistra for å ha dem hele jul og nyttårshelga når de er med henne, fordi hun ikke får nok avlastning, vtiltross for at de alltid reiser hjem til hennes familie. Vi har dem også hele skoleferien og hele vinterferien, samt de fleste av langhelgene i mai.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #3 Skrevet 17. mars 2010 Hos oss deles jul og nytt år. Den som har barna på julafta får nyttarsafta neste året og omvendt. Far har til nå hatt 3 uker ferie ,men den blir omlagt til sommeren og blir 4 uker i strekk. Far har pga turnus brukt 1 uke av ferien sin ved juletider for å ha anledning til å ha barna noen flere dager i strekk. Da har han tidligere år hatt 1 uke som han har brukt ved høst/påske eller vinterferie. Fra i år har han alle sine 5 ferieuker butte opp så nå er barnas mor snurt fordi far ikke kan ta fri og ha barna i disse feriene. Far har barna i disse feriene når han har fri i turnusen, så noen ganger klaffer det at han har fri som ved påske i år.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Hvor gammelt er barnet da? Opplegget deres virker helt rart og veldig uforutsigbart, at alle liksom bare må gjøre som mor vil? Det hadde ikke funka lenge her i huset iallefall... Her har vi annenhver vinter-og høstferie, vi deler julen på midten og så har vi annenhver påske. Sommerferien er 3+1 uker og vi velger først hvilke uker, annethvert år. Annenhver 17.mai og bursdag. Tror det er ganske vanlig å gjøre det slik? Vi har det på papir med underskrifter slik at det blir veldig ryddig og greit å forholde seg til. Familievernkontor har bidratt til at avtalen ble som den ble. Jeg er opptatt av å ha færrest mulig ting som vi evt kan komme i konflikt med biomor på. Nå er det liksom ingenting å diskutere og det passer oss godt. Husk bare at du har noe du skulle sagt du også. Lykke til!
*-* Skrevet 17. mars 2010 #5 Skrevet 17. mars 2010 Vi har annenhver vinterferie og påskeferie, deler jula i to med bytte i romjula slik at vi har julehelgen og nyttårshelgen annethvert år. Høstferien har den som tilfeldigvis har barna den uken, da er det ingen av oss som pleier å reise bort uansett. Sommerferiendeler vi halve hver, varierer litt om det blir 2+2 uker på hver eller 3+1 uke, vi velger først annethvert år. Bursdagene er barna hos den de bor oss det dagen, men vi har en felles markering begge familien i løpet av dagen, middag, lunsj eller noe. 17 mai er annethvert år, men vi møtes gjerne i barnetoget alle sammen. Bursdagene er den eneste dagen eller høytiden vi har litt felles, ellers er det atskilt. Hadde vært utrolig slitsomt om vi ikke hadde hatt et klart system.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Min datter er hos faren annenhver påske og to uker om sommeren. Vi deler opp jula slik at an har julaften og en har nyttårsaften. 17. mai er hun alltid på skolen og går i tog med venninner, så er hun hos meg og far annenhvert år. Hvis han ikke kan ha henne på overnatting til 18, så blir hun hos meg hele dagen. Bursdagen, høstferie og vinterferie deler vi ikke, men lar det gå med den vanlige ordningen annenhver helg, men avtalen er at jeg arrangerer barnebursdagen hvert år, selv om hun er hos han på selve dagen. Helt greit og helt problemfritt. Stebarnet har vi (endelig) fått samme ordning på. Mor hadde aldri 2 uker sammenhengende i sommerferien fordi det ikke stod i barnelova, men endelig hatr hun fått litt orden på sakene, så vi kan reise på turer helt uten barn når vi har mulighet til å ta oss fri en langhelg eller to.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #7 Skrevet 21. mars 2010 Hei. Vi har annenhver 17.mai, men det kan ofte være slik at det deles midt på dagen (de gangene vi har bonusbarna) da vi har barn på to forskjellige skoler og vi derfor ikke får med oss begge togene m.m. Jul deles midt i romjula. En ordning jeg ikke er fan av da jeg har familien min 50 mil unna og det blir mye tull med en slik ordning. Påsken har vi annenhver gang, men den forelderen som ikke har påskeferie har barna palmehelgen. Ellers er vi veldig fleksible, for når vi har barnefri reiser vi gjerne bort og da har vi ikke barna i det hele tatt. Vinter- og høstferie blir ikke prioritert. Vil noen ha ungene da så er det bare å kjøre på, hvis ikke blir det bhg, sfo eller andre ordninger. Jeg sløser ikkke bort ferien min på en vinterferie ihvertfall, for vi går ikke på ski eller lignende. PS! 1. påskedag er ikke midt i påsken, det er nest siste dag. Avtal heller at barnet skal til mor 2. påskedag.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #8 Skrevet 21. mars 2010 Da bør mor ha barnet hele påsken, slik at dere faktisk kan få reise bort. Si det er helt greit at stedatter blir med på ferien, men da kan hun ikke være hos mor 1.påskedag. Om hun skal være hos mor første påskedag, må hun være hos mor hele påska. Det er helt urimelig at de skal holde på slik, dere har jo et liv også.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #9 Skrevet 22. mars 2010 Da ordnet det seg til slutt. Datteren blir hos moren hele påsken og kommer heller hit et par dager denne uken før vi reiser bort. Ja, det er utrolig slitsomt opplegg mellom foreldrene, og det er på det nivået at jeg allerede har nedtelling til datteren er 17-18 og vi slipper å forholde oss til moren for hver minste lille avgjørelse. Jenta er syv år, så det er jo en stund til... Jeg misunner dere som sier dere møtes til en stor familiehappening på stebarns bursdag. Har ønsket vi kunne hatt litt mer av slike ordninger og samarbeid, men både moren og familien hennes får fullstendig panikk om jeg skal være med på noe som helst. De gangene jeg er tilstede på skoleavslutninger o.l. kommer hverken mor eller noen fra mors familie. Og nei, jeg var IKKE grunnen til at de gikk fra hverandre. Jeg møtte mannen min to år etter skilsmissen. Vel, vel. Nå ble påsken ordnet uten den store skyttergravskrigen. Så får man bare håpe på fred og fordragelighet i fremtiden. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå