Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #26 Skrevet 17. mars 2010 Nei, sånt gjør man bare ikke :-s Vil kalle det omsorgssvikt! Barnehage er noe helt annet og kan ikke sammenlignes!!!
Gjest Skrevet 17. mars 2010 #27 Skrevet 17. mars 2010 Joda, i min verden gjør man slikt og mye mer til, vi koser oss når det passer, deilig. Ikke har jeg barna i barnehage, ikke har vi sfo. Men livet går videre og vi har det godt ihvertfall. Livet er herlig!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #28 Skrevet 17. mars 2010 Nei, aldri! Skole er skole og barnehage er barnehage. Barnehagegutten min har støtt kosedag hjemme, mens skolejenta pent må på skolen så lenge hun er frisk. Hun hadde sin del av kosedager hjemme når hun gikk i bhg.
Gjest Skrevet 17. mars 2010 #29 Skrevet 17. mars 2010 Han kommer ikke til å ha fri fra skolen nei, men har ofte fri fra barnehagen. Noen ganger får han velge selv om han vil i barnehagen eller ikke, da velger han som regel å være hjemme og kose seg med meg eller pappaen sin. Men som sagt, dette kommer ikke til å skje når han begynner på skolen.
Gjest Morn du Skrevet 17. mars 2010 #31 Skrevet 17. mars 2010 He he, dette tror jeg du skriver kun for å provosere, ingen oppegående mennesker kan ha et slikt syn på når det er ok å ta ungen ut av skolen:)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #32 Skrevet 17. mars 2010 Godt og betryggende å lese at (nesten) alle som har svart ikke holder ungene hjemme uten gyldig fravær. Det er utrolig mye som skal inn i løpet av en skoledag og elevene vil få små hull. Synes synd på de som må være borte en uke pga av sykdom og ikke har fått gjort lekser hjemme den uken. Blir ofte små lynkurs når de kommer tilbake. Sånn er det når alle "skal kunne" som det står i kunnskapsløftet og listen er ikke kort når det gjelder hva de skal gjennom. Ved å gi de kosedag hjemme sender man ut veldig feile signaler om skolens posisjon. Hadde likt å tatt det opp med 7.klassen min. Tror de fleste hadde synes det var rart hvis foreldrene lot de gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #33 Skrevet 17. mars 2010 Det er omsorgssvikt i den forstand at ungen blir med vilje holdt unna pålagt undervisning :-) Dessuten ulovlig!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #34 Skrevet 17. mars 2010 He he nei det er nok ikke aktuelt. Jeg merker at terskelen ved sykdom også er høyere, er han litt snufsete så går han på skolen, men får fri fra SFO. De har jo ferier både høst, jul, vinter, påske og sommer så det er nok av dager å kose seg på selv om de går på skolen. + planleggingsdager. Er man 7 minutter borte fra undervisningen hver dag i de 10 årene man går på skolen, mister man et helt undervisningsår. Han som går i bhg. derimot kan være hjemme når vi føler for det, for når han òg kommer på skolen er det slutt med kosedager.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #35 Skrevet 17. mars 2010 Mine får gjerne fri fra tid til annen... I dette landet er det læreplikt og ikke skoleplikt! I skoletiden brukes mye av tiden til å se filmer som mamma mia og harry potter... mens leksene bare blir flere og flere... De bruker også mye skoletid på skolen til barna for å ha kosedager.. Barn har rett på opptill to uker fri utover skoleferiene Det hender at jeg tar de ut av skolen for å dra i skog og mark og lære de om naturen... Da mine barn går på osloskolen syns jeg de har alt for lite uteskole i forhold til hva som er satt i kunnskapsløftet.. Skolen "eier" ikke barna våre... Det hender at også barn blir slitne av alt de skal, stress-samfunnet vi har med økt effektivisering, lange dager borte fra familien dag etter dag. Det hender at barn trenger en pause på lik linje som oss voksne. Jeg syns det er greit at de lærer å ta vare på seg selv i det hele også!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #36 Skrevet 17. mars 2010 10.36 Er du klar over hvor mye tid det blir brukt på skolen til å løse konflikter mellom enkeltelever på skolen.. mange barn som mister "mange" undervisningsår på andres uvennskap!! I klassen til sønnen min bruker de minst 10 min i hver time på å løse krangling som har vært i friminuttene mellom andre barn. De ser på film hver dag... (da de har tv i klasserommet) De har 29 elever 1 lærer.. tenk så mye tid som går bort i å rekke opp hånden..for å vente på tur... noen år det også vil jeg tro!!!!! Nei jeg holder barna hjemme med god samvittighet, og så hjelper jeg barna med å ta igjen det tapte. (er forøverig lærerutdannet, og vurderer sterkt hjemmeskole) I dag er barna hjemme da bestemor døde i natt.. er det gyldig fravær?? vel vi vil nyte hverandre mens vi lever...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #37 Skrevet 17. mars 2010 Hvor mange ganger er det mulig å se filmer som mamma mia og harry potter egentlig? Dette hørtes nå veldig rart ut. Hva mener du med kosedager? Og vet du grunnen til at de ser film? Engelskundervisning? Synd hvis de ikke får kommet seg ut i naturen, men anbefaler deg å gjøre dette etter skoletid. Flott at du tar ansvar og lærer de om naturen i tillegg til skolen:) Oppover i skoletrinnene forsvinner en del av uteskolen (dessverre) så det er bra å høre at de får kost seg ute med familien sin. Så det stemmer helt det du sier om at skolen ikke eier barna men at barnas utdannelse er et samarbeid med foreldre. En del av pensum skal egentlig foreldre stå for, som f.eks. lære gangetabellen:)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #38 Skrevet 17. mars 2010 Jeg er 10:36 Oi da litt av en skole dine går på da. Film på skolen hver dag faktisk. Da hadde jeg nok klaget til skolen. Vi har 38 elever på 3 lærere. Jo da jeg forstår at dere vil nyte hverandre mens dere lever, men de 4 3/4 timene sønnen min er på skolen synes jeg går fint.
:-))***~~´´^``~~***((-: Skrevet 17. mars 2010 #39 Skrevet 17. mars 2010 Men kjære deg, det er klart at man kan være hjemme ved dødsfall!! Kondolerer! Dersom du er misfornøyd med skolen kan du godt ta barna ut og undervise dem selv, men husk at de trenger sosialt samvær med andre barn også... Det man snakker om her er å ta ungene ut for en kosedag, og jeg synes ikke noe om det.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #40 Skrevet 17. mars 2010 Ikke 10:36 her Selvfølgelig er dødsfall gyldig fravær og kondolerer så mye. Diskusjonen her er kosedag ikke annet gyldig fravær. Synes synd på læreren som er alene med 29 elever hvis det er adferdsproblemer i klassen. Dette burde vært løst ved å sette inn en som kan håndtere konfliktene slik at læreren i det hele tatt får mulighet til å gjøre jobben sin. Hva type film er det de ser da? For alt du vet kan det jo være relatert til pensum. Mye god læring i film (og da tenker jeg selvfølgelig på dokumentarer etc.) Du står jo fritt til hjemmeskole. Jeg regner med du har vurdert nøye om det lønner seg med tanke på det sosiale for barna dine.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #41 Skrevet 17. mars 2010 Når jeg gikk på skolen fikk jeg lov til å ha fri av mamma innimellom å ha slike kosdager..Det har jeg ikke tatt skade av nei, og ikke skulket jeg senere i livet heller!!! Og om ikke det er nok kommer jeg helt sikkert til å gjøre det samme med sønnen min når han begynner på skolen UTEN dårlig samvittighet for det !! M
Fire småtroll Skrevet 17. mars 2010 #42 Skrevet 17. mars 2010 Nei, det gjør jeg ikke! Kose oss gjør vi på fritiden, skole og jobb går vi på så sant vi ikke er syke e.l. Detter er gode vaner som ungene skal ha inn fra de er små mener jeg (er selvfølgelig noe helt annet med barnehagen, der har vi fri rett som det er). Sønnen min går i 3.klasse og for han hadde det vært helt unaturlig å være hjemme fra skolen når naboene og kameratene rusler avgårde om morgenen. Det hadde han reagert skikkelig negativt på heldigvis. Virker han sliten kan vi ta en rolig ettermiddag hjemme, vi kan kose oss med f-eks høytlesning eller andre koselige aktiviteter om kvelden og legge oss tidlig, men vi skulker ikke skolen!
Gjest Skrevet 17. mars 2010 #43 Skrevet 17. mars 2010 Jeg får skolebarn om to år og skolen skal man gå på, med unntak av sykdom. Da jeg var barn hadde jeg en venninne som var hjemme da moren bestemte det. Hun var hjemmeværende og holdt datteren vekke fra skolen da hun fant på å skulle bake, gå på tur eller kino ol. Mine foreldre jobbet begge fulltid og jeg husker jeg kunne misunne denne venninne enkelte ganger. Jeg fikk likevel min kvalitetstid med mine foreldre om ettermiddagen. Sånn var det lagt opp for foreldre og barn og det håper jeg det er fortsatt. Det hender jeg henter jenta mi i barnehagen midt på dagen for å 'kose oss litt med babyen. Når jeg sitter og skriver ser jeg likevel ikke helt vitsen, kose oss kan vi gjøre senere på døgnet. Jeg kan uansett ikke fortsette sånn i det uendelige, om to måneder utløper permisjonen min og hu mor må tilbake til sin jobb.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #44 Skrevet 17. mars 2010 "Om det ikke er nok..." Lyser jo lang vei at du vet at dette ikke er helt stuereint. Ingen kan jo dytte på deg dårlig samvittighet, men i siste omgang går det jo utover din sønn som får et unntak som ingen av de andre elevene får. Det er ikke akkurat et sundt signal å gi han. "Jeg har andre regler enn de andre..."
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #45 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har tre barn i skolealder (5kl,7kl og 9kl) og de får ikke være hjemme såfremt de ikke er syke..og syke er feber og att man ser de er dårlige.. Jeg går hjemme selv pga helseproblemer, men vært frem og tilbake i jobb og på omskolering for ett par år siden,men det fungerer ikke så er nå på videre vurdering av arbeidssituasjon. Jeg har mange ganger i denne tiden fått den slengt i ansiktet av eldstemann på snart 15 at : "Du går jo hjemme,så da kan vel jeg få være hjemme også!" Men da er det klar tale fra min front att hadde jeg fått velge sjøl hadde jeg absolutt vært i jobb for er det noe jeg savner så er det å jobbe. Jeg spørr om han vil bytte med meg, men da er det sprett opp av senga og avgårde...skole er så viktig,med å sikre seg en god utdannelse så kan man gjøre hva man vil...ta den yrkesveien man vil...og dermed få ønsket lønn... Så..ingen kosedager hjemme her!! )
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #46 Skrevet 17. mars 2010 Har jo noe med å lage gode vaner å gjøre også... Etterhvert som de vokser til er faktisk dette med fravær viktig, og da skal terskelen for å være hjemme helst være høy. Jeg sitter selv med ansvar for å ansette folk i bedriften vår, og når jeg ser på et vitnemål er det ikke så viktig om personen fikk 4 eller 5 i naturfag, men fraværet ser jeg alltid på!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #47 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har aldri hørt at noen har gjort noe slikt. Hva slaks miljå kommer du fra hvor det er vanlig?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #48 Skrevet 17. mars 2010 På barneskolen der jeg jobber, får jeg ikke inntrykk av at barna er hjemme for å kose seg. Men de tar derimot ofte fri for å reise bort! Vi bor på en plass der nesten alle innbyggerne jobber deltid eller turnus, så de har mulighet til å ta langhelger ofte. Jeg tror ikke det er én uke på skolen der ett eller flere barn ikke er tatt fri en dag eller to for å reise bort til slektninger eller på byturer. Dét er helt akseptert, så hvorfor skulle ikke en fridag hjemme i ny og ne være så mye verre? Jeg roper ikke hurra for å ta barna ut av skolen, men si meg forskjellen på å være hjemme og gjøre noe fint, og det å reise bort på kosetur?
Gjest Skrevet 17. mars 2010 #49 Skrevet 17. mars 2010 Ja alle og enhver kunne trengt litt fri fra sosialiseringen, ser ut til at det er mange her som skulle gått seg en lang lang tur i skogen. Det er mange måter å lære på, det meste foregår ikke på skolen. Også kommer det vel litt an på hvordan barnet ligger ann i kunnskap, min datter er helt klart et par år foran så jeg kan ta hun ut og la hun sove i hi i 2 år uten at hun vil ha kunnskapshull. Men, gud forby, det var jo denne sosialiseringen! For den foregår jo kun i barnehage og skolen!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #50 Skrevet 17. mars 2010 Helt riktig. Mesteparten av sosialiseringen foregår i barnehagen og i skolen. Ingen her har sagt noen om hvordan man lærer. Derfor skal undervisningen være lagt opp variert så man treffer mange ulike elever. Hvis din datter er så flink som du påstår skal hun ha tilpasset opplegg. Hør med skolen hva de gjør hvis du ikke har gjort det alt. Hun skal da ha tilpasset opplegg som passer for hennes nivå. Dette er ikke et problem der jeg jobber iallefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå