Gå til innhold

Bruker dere å gi barna fri fra skolen for å ha kosedag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistet en setninger...skulle skrive at du har helt riktig at det er mange måter å lære på, derfor skal undervisningen være lagt opp..osv

Skrevet

Alle disse feriene er også en uting, spesielt hvis ikke foreldrene følger opp med lekser. Men jeg forstår jo at det er lettest og billigst å ta feriene når det passer. Synd lærerne ikke har samme mulighet til å ta ferier når prisene er lavere.

Skrevet

Med tanke på at norsk skole ligger på et bunn-nivå sammenlignet med andre europeiske land, så lurer jeg fælt på hvilke hull barn som blir tatt ut en dag i ny og ne kan få?

Har dere dokumentasjon på at dette skjer? At barn blir satt tilbake?

Og hva søren er forskjellen på å ta ut barna et par dager for å reise bort, eller ta en kosedag? De er jo borte fra skolen uansett, og man skulle jo tro at de som reiste bort også fikk disse "hullene" - eller er det mer normalt akseptert at dette kan gjøres og derfor så roper vi ikke opp om det?

Forstår godt de som snakker om at man ikke vil lære barna at det er greit å ta fri bare for å ta fri da det ikke er holdninger man vil videreføre i voksenlivet og inn i arbeidslivet. Men tviler sterkt på at barn som har hatt et par kosedager oppgjennom årene blir verre arbeidstakere enn de som har gått på skoen hver dag.

Dessuten så kan man jo også godt gå på skolen uten å gjøre så mye/vise interesse mens man er der - finnes en del av de også, men det er vel kanskje greiere det? For da er de ihvertfall på skolen.....

Skrevet

Du mente kanskje uttrykket "once in a lifetime".... ? Som betyr EN gang i løpet av et liv. Et par ganger + + er mer enn en:) Det ville du visst hvis moren din sendte deg på skolen i stedet for å ha kosedager hjemme.

Hilsen Hunsomkanengelsk.

Skrevet

10.54..

Oslo indre øst skole.... det er skolen barna mine går på.... Mine norske barn lærer mye om livet, men ja det er mye film og tull.... og ja, jeg har vært på rektorskontor mange ganger med klager om både det ene og det andre... De ser MYE film av alle slag....De hadde toppscore på de nasjonale prøver så de har tydeligvis ikke gått glipp av mere enn at de har klart å ta igjen det tapte...

Idag er det dødsfall de er hjemme for..så det må vel være gyldig??

4 timer dagen er ikke reelt.. både onsdag og torsdag har de undervisning fra 3-4 resten av uka har de fra halv 9- 2 etter dette har de 2-4 timers arbeid med lekser!! så Oslo skolen har LANGE dager!! vi skal flytte til landet der er det langt færre arbeidstimer.. heldigvis

Skrevet

For min del handler det om holdninger. Jeg vil lære mine barn god holdning, hva som er rett og hva som er galt.

Jeg tar heller ikke mine barn ut av skolen for å reise på ferie.

Skrevet

Det første avsnittet gir liten mening. Så fordi Norge kommer dårlig ut sammenlignet med land med spesialskoler (i Norge blir altså alle regnet med i undersøkelsene), så lærer de ingenting. Spesiell mening...

De får jo hull i det pesumet de ikke blir undervist i...så lett er det å svare på det. Dokumentasjonen? Det erjo bare å gi de en test og se at de faktisk ikke har fått det med seg. Mye kunnskap bygger på hverandre; spesielt matematikk, og det blir da vanskligere å følge med når klassen må gå videre.

Er ikke noe forskjell i mine øyne om det er kosedag eller ferie.

Du har din fulle rett til å tro at de blir verre arbeidstakere. Jeg mener at barn ikke har godt av å se at de har andre regler enn de i klassen.

Hvis barna gåt på skolen uten å vise interesse må man jobbe med det i samarbeid med foreldre. Barna skal treives på skolen, men de må også lære at ikke alt her i levet er like gøy men det må gjøres likevel.

Skrevet

Sliter du 13:49?

Skjønte du ikke at jeg tok med med begge ungene denne ene graviditeten.Og derfor det er ones in a lifetime? EN graviditet.De får være med mora si på ultralyd denne ENE graviditeten.

Må få mora di til å lære seg å tenke!Så kanskje du hadde lært deg det også!

Skrevet

Mine 5 barn får ingen kose dager hjemme fra skolen. Synligsyke og helst med feber er det som skal til for å få være heime. Det var absolutt ingen kos å ha så mange barn hjemme med svineinf. i en hel uke.

Vi tar heller ikke barna ut av skolen for å dra på ferie. Fri fra skolen blir derfor kun når det er tannbehandlig eller lege/sykehus.

3 av barna har lese og skrive vansker og derfor mener jeg at dem bør gå glipp av minst mulig.

Skrevet

Det hete fortsatt ONCE in a lifetime..., ikke ONES.

Skrevet

"Mine to minste vet jeg ikke om jeg skal ha i skole engang." Har du tenkt å gi dem hjemmeundervisning?

Skrevet

16.53

Så dine barn må på skolen hver eneste dag fordi du syns det er slitsomt når de er hjemme.??(selv om det var svineinfluensaen som slo ut barna dine.. vi var også svineinfluensa syke... men vi koste oss så godt det lot seg gjøre.. helt til minsten på 6 mnd ble lagt inn.. det var en vond tid) Kun lege eller sykehus som er gyldig fravær hjemme hos deg?? Da tenker jeg at du har flere barn enn hva du kan håndtere. Selv har jeg fire, og jeg syns det er herlig når alle barn er hjemme. Ingenting som er så hyggelig som å tilbringe late dager sammen med mine skjønne skatter. Desverre kan vi selvsagt ikke ta ut barna i tide og utide, men en gang innimellom tar jeg alle barn ut av skolen. Da storkoser vi oss, og nyter livet sammen.

En annen ting.. det heter kosedager og synlig syke...

Skrevet

Har du hørt om helger? To dager i løpet av uken der du kan kose deg med familien hele dagen. Ikke gi det signalet til barna dine at andre regler gjelder for de!

Skrevet

Jajaja!! Kom over det!Noen leifer får du da for faen tåle,ellers har du lite å gjøre på sånne steder som dette.Helt nevrotisk du!Ta deg en pille!

Hold deg heller til saken du nå!

Skrevet

Nei, tar henne ikke for en kosedag. Hadde aldri falt meg inn, faktisk. Og jeg blir irritert (inni meg, viser det ikke) om ikke legekontor kan gi meg en time etter skoletid, særlig når sekretæren sier bare at det er lovlig å ta henne til å dra til legen.

Jeg har faktisk tatt henne ut én gang for å besøke foreldrene mine i utlandet da faren min fylte 70 år. Gjorde det sammen med påsken for å få minst mulig dager borte. Føltes veldig rart ut å gjøre det da jeg kommer fra Texas der sånt er strengt forbudt. Men så lenge det er lovlig å gjøre det i Norge, så gjør jeg det med "god samvittighet", de få gangene vi har råd til det.

Gjest Morn du
Skrevet

Kose dere kan dere gjøre etter skoletid og i helger,

Tror ikke hun mente at det var slitsomt å ha de hjemme, heller at bittelitt hodepine ikke er grunn til å være hjemme. Misforståelsen oppklart:)

Er man frisk, er det skole eller jobb som gjelder, såfremt det ikke er fridag, som alle på skolen/jobben, har.

Skrevet

Ungene her i huset får ingen kose dag hjemme, er de hjemme så er det pga sykdom.

Det eneste som muligens skjer er at vi ber om en dag fri om vi skal på andre siden av landet i konfirmasjon eller lignende, litt kjedelig å dra mens selskapet enda er. Også greit å se besteforeldre som vi ikke ser hvert år engang, men skolearbeid blir tatt med så de slipper ikke unna.

Skrevet

Du kan da ikke mene dette? Man kan ikke ta fri fra skolen fordi mor mener det faget ikke er så viktig og vi vil heller gjøre noe annet

Skrevet

Selv om jeg syns setter ting litt på spissen, så er jeg mye enig med deg!!

Skrevet

Det er heldigvis ikke mange her inne som synes det er greit å ta ut ungene fra undervisningen uten gyldig grunn. Men til dere som mener det er greit så les dette:

”Dersom ein elev utan å ha rett til det har fråvære frå den pliktige opplæringa, kan foreldra eller andre som har omsorg for eleven, straffast med bøter dersom fråværet kjem av at dei har handla forsettleg eller aktlaust. Offentleg påtale blir ikkje reist utan når kommunen set fram krav om det.” Opplæringslova

Jeg jobber som lærer og har ved noen få anledninger måtte konfrontere foreldre som har tatt elever fri fra skolen uten gyldig grunn. Dette er skulk! Husk at ungene lærer av våre vaner. Ofte det første en arbeidgiver ser på er fravær, og tro meg ungene lærer av foreldrenes vaner og kommer sannsynlig til å ta seg slike "kosedager" senere dersom foreldrene har gitt uttrykk for at dette er greit.

Og ja, det er tillatt med hjemmeundervisning, men dette skal foregå i ordende former og i samarbeid med skolen som elevene skulle gått på.

Skrevet

hihi, nå lo jeg godt - Ones in a lifetime?!?!?

Og så prøver du å forklare det i tillegg?

Hjelpe meg, nå ler jeg godt her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...