Gå til innhold

Bruker dere å gi barna fri fra skolen for å ha kosedag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes at jeg ofte hører at dette er vanlig slik som man gjør i barnehagen. Stusser på hvilke ideer dette kan gi barna i framtiden. Man kan bare skulke når man skal kose seg. Noen her som bruker å gjøre det?

Skrevet

Jeg har ikke barn i skolealder nå, men kommer aldri til å be dem fri fra skolen uten en god grunn. Å kose seg hjemme er ikke en god grunn, det får man passe på å gjøre når barnet likevel har fri i helger, på planleggingsdager eller i ferier.

Skrevet

Nope, kunne da virkelig ikke falle meg inn!

Skrevet

Det er egentlig ett hav av forskjell. Det er lovstidig å ikke la barna gå på skolen, men ikke lovpålagt å ha barn i barnehagen. Vi har hjemmekosedager innimellom nå som han er i barnehagen, på skolen hadde ungene ikke det.

Gjest sug lut
Skrevet

Ungene mine er ikke så begrepssvake at de får ideer om at alt er likt alltid.

Skrevet

Det kommer jeg ikke til å gjøre nei

Skrevet

Har ikke barn i skolealder, men kan ikke tenke meg det, nei.

Jeg blir ikke hjem fra jobb for å ha kosedag heller. Skole er barns jobb.

Skrevet

Nei du har vel perfekte unger du sug lut... Du som er så perfekt selv. Skjønner engentlig ikke hva du vil med det innlegget ditt? Men det er vel fordi jeg er sneversynt og begrepssvak det.....

Skrevet

Det var et par mødre på skolen hos meg som tok ut 1-klassingene sine for å gå på ski i det "fine været" som mødrene skrev i meldingsboka. De fikk brev fra rektor i etterkant at dette IKKE var gyldig fravær.

Skrevet

Mine har faatt fri et par ganger naar vi f.eks har hatt besoek.

Har ogsaa latt den ene vaere hjemme hvis den andre er syk og saa har vi kost oss med film ol.

Men saa er mine barn bare 3 og 5 aar da.

Skrevet

Hahahahahaha @ Sug lut!

Skrevet

nei, har ikke gjort det, men har tenkt på å kanskje gjøre det når jenta begynner på skolen, ikke for å ha kosedag, men for å gå i basseng med henne(snakk om 1,5 time) siden de ikke har svømmeundervisning på skolen.

Skrevet

Man kan da ta med ungene i basseng utenom skoletid?

Vi har en sjetteklassing og hun får ikke være hjemme fra skolen med mindre hun er syk.

Skrevet

er ikke snakk om når hun går i 6. klasse, men når hun begynner i første. Jobber turnus, og har fri 2 onsdags formiddager i løpet av 6 uker, da er det mulighet for å ta henne med i basseng. Er jo ikke sikkert jeg kommer til å gjøre det, det kommer jo selvfølgeli ann på hvilke skolefag hun har da, og om det passer å ta henne ut. Kan jo godt hende at før hun begynner på skolen har de økt svømmeundervisningen, og de kanskje får det.

Skrevet

For ikke lenge siden var det ei venninne som sa at hun skulle la jenta si få være hjemme fordi det ikke var noen vits i å la henne dra på skolen siden de bare skulle ha to timer den dagen ogg at hun ikke hadde mye lyst til å følge henne bare for det!?

Jeg minnet henne ¨på at dette faktisk er lovstridig når man går på skolen!

Jeg kommer ikke til å gjøre det den dagen mine begynner på skolen.

Skrevet

Første klasse eller sjette klasse, det spiller ingen rolle.

Skjønner ikke logikken din - tror du vil se annerledes på det når du har skolebarn ;o)

Skrevet

Ville ikke gjort det i 1. klasse heller. Masse som skjer hele tiden, ikke bare faglig, men sosial også. Det finnes vel plenty av tid ellers du kan ta datteren din ut av skolen?

Bortsett fra det vil det bli sett på som ugyldig fravær. Dette vet jeg godt, jobbet i barneskolen i 14 år. De får svømmeundervisning i 3. klasse og i 5. klasse. Hvertfall i vår kommune. Utenom det er det vanlig at foreldre tar med barna sine i svømmehall i helger, ettermiddager og ferier. Man tar ikke barna ut av skolen for å dra i svømmehall.

Har vært borti foreldre som skriver "falsk" melding i meldingsboka, men ungene selv forteller sannheten........

Gjest Morn du
Skrevet

Du skal ta ut ungen for å ha svømmeundervisning, i skoletiden?!

Det kommer an på hvilke fag de har akkurat da?

Tror du virkelig at noen fag er viktigere enn andre? Skal du se på timeplanen og si "i dag blir vi hjemme og diskuterer apekatter, dere har likevel ikke noen viktige fag i dag og apekatter har dere ikke så mye om ellers på skolen".

Svømmeundervisninga må du nok heller ta en lørdag, søndag eller etter skoletid.

For å svare på hi sitt spørsmål, nei, jeg tar de ikke ut av skolen for kosedager. De vet egentlig ikke hva kosedager er, men de vet godt at lørdag og søndag er fridager, da akn vi kose oss og slappe av:=)

Skrevet

Mini slutter på skolen 13.15 og nr 2 slutter kl 14.00 på skolen.Hvis en av de skal til legen feks klokken 11.Drar vi ikke tilbake til skolen.

De har også fått være med meg på ultralyd et par ganger.Og da drar vi heller ikke tilbake til skolen hvis det var i den tiden..Og da kunne det hende vi dro og kjøpte oss mat før vi dro hjem.Dette er ones in a lifetime da.

Ellers er de kun hjemme når de er syke.Og da passer vi på å få gjort det samme som de på skolen gjør.

--.`--@

Skrevet

Nei,det vil jeg aldri gjøre.Her har hun bare fri i ferier og ved legebesøk i nabobyen,som tar hele dagen med lang reiseveg.

I morra må jeg ta henne litt ut pga logopedtime.

Skrevet

ja, jeg tror noen fag er viktigere enn andre fag. Om mitt barn er best i klassen i matematikk, og ikke får ekstraundervisning eller andre utfordringer, ser jeg ingen grunn til at mitt barn skal være på skolen i alle matematikk timene, eller om det er uteskole den dagen, og jeg henter henne for 1,5 time, og bringer henne tilbake igjen.

Men dette kommer jeg til å vurdere når evt dette blir aktuellt. For alt jeg vet, kan det jo hende jeg ikke jobber turnus når hun begynner på skolen, og problemstillingen ikke er aktuell overhodet.

Somsagt, jeg jobber turnus, og det er derfor ikke alltid jeg har fri en ettermiddag i uka når det går ann å ta ungene med i basseng. (har en mann som ikke tåler klor vann)

Jeg har skolebarn, har en gutt. Han har jeg holdt hjemme, ikke for å kose oss, han var syk da, over en lengre periode, tror det var borti 1 uke. Men da tenkte jeg som så at de dagene min gutt er hjemme, får kanskje de andre i klassen mer ro til å jobbe(har en aktiv og skoleflink unge), og han har alltid lagt forran de andre i f.eks matematikk.

Skrevet

Min største får kosedag , 4. klasse. Selvfølgelig. Mine to minste vet jeg ikke om jeg skal ha i skole engang

Skrevet

Nei, helt klart ikke. Skole må man gå på, sånn er det bare. Henter heller tidlig for å ha kosedag (altså rett etter skolen istedenfor at hun går på sfo.)

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Har ikke skolebarn men vil nok ikke gjøre det, nei.

I dag er eldste hjemme fra barneparken fordi hun hadde lyst å være hjemme, men det blir noe annet.

Skole er barnas "jobb", og det er viktig å få med seg all undervisning, såfremt de ikke er syke. Vil heller ikke lære dem at det er greit å skule plikter som skole og jobb fordi de vil ha en kosedag hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...