Tigerpote Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Jeg kan ikke se at noen andre har laget en ny, så da gjør jeg det denne gangen også Tigerlise; kanskje det er det som er grunnen!? Fordi det går når jeg sender testmailer, de er jo korte. Det tenkte jeg virkelig ikke på. Skal prøve å dele den opp! Takk! Altså, nå er jeg dritstolt da, over oss begge, hehe, angående den fantastiske leggina. På 4-mnd-kontrollen fikk vi en annen helsesøster, siden hun vi egentlig har var borte IGJEN. Hun vi egentlig har er koselig hun altså, men hun vi hadde nå virket mer handlekraftig. På 3-mnd-kontrollen fortalte jeg at vi slet med leggingen, og at vi kunne bruke så mye som 5-6 timer på den! Hun sa bare, huff, det hørtes slitsomt ut... Jaja, greit at hun er omtenksom og forståelsesfull, men hun kunne kanskje kommet med noen tips? Jeg fortalte bare hva vi gjorde, og jeg forstod det nesten sånn som at det bare måtte gå seg til. Men hun her da, sa at du MÅ ordne rutiner for dere, og du må la henne skrike seg i søvn! Jeg ble veldig skeptisk, og fortalte alt jeg hadde lest, at barnets sjeleliv vil bli skadet, man så og si er barnemishandler (satt på spissen) om man skulle gjøre noe slikt. Hun sa at det gjalt bare for de helt små barna, og ikke når de var så store. Hun sa at jeg skulle ALDRI ta opp et barn som var lagt (med unntak av bæsj i bleien, sult etc), men sette seg på en stol ved sengen, holde en trygg hånd på magen oppå dynen, evt synge en sang, men se vekk og gi lite oppmerksomhet. Jeg fikk også med meg en brosjyre skrevet for hånd i 1984 (!) Jaja. Jeg klarer ikke å overse henne fullstendig, ikke stryke på henne osv, men jeg gjør veldig lite nummer ut av at hun gråter. SÅ, med unntak av da hun hadde farang (=omgangssyke), bæsjet og var sulten om hverandre, har hun sovnet i løpet av 20-30 minutter, og i går og i dag gråt hun så og si ikke, og sovnet nesten tvert! Jeg har lagt henne ved 21-tiden, men skal skyve det framover etterhvert, det er bare det at om jeg legger henne klokka 19.30 feks, må jeg sikker opp klokken 6, og det orker jeg ikke enda;) Hun sover så og si hele nattten, men det hender at vi nattammer en gang utenom tidlig morgen. Kveldsrutinen er: bleieskift og ha på pysj, amme, kose, synge og legge seg. prøve å få det fast hver kveld. Det er så herlig! Det var jo utrolig så lett det var når jeg bare visste hvordan jeg skulle gjøre det!
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 JIPPI, ny skravletråd :D:D Så bra at du har løst legge-koden, Tigerpote! Her er det vanligvis ikke noe problem å legge poden (faktisk vanskelig å holde ham våken om kvelden), men sliter med å få han til å sove lenge... Begynte å få det på stell, men så ble han forkjølet :-( Nå ligger han og hoster og plages på nettene, stakkar. Håper vi ikke må starte helt forfra med soverutinene igjen... Gleder meg til å skravle videre! Håper mange slenger seg på.
eva og guttene Skrevet 17. mars 2010 #3 Skrevet 17. mars 2010 Så bra at du har begynt å få orden på soverutinene. Er utrolig deilig å sette seg ned i sofaen etter at babyen har lagt seg og bare slappe av. Hos oss går leggingen som en drøm, jeg er jo så slem at jeg innførte rutiner fra første dag. Med soving på eget rom og egen seng! Ville ikke gjenta feilen fra førstemann med å ha han i sengen vår på vårt soverom... Snakk om utslitt mamma som ikke fikk sove, og pappa som flyttet ut i protest. Knøtten sovner som regel i 18.30 tiden, da er han totalt utslitt etter en lang dag. Er så koselig å legge han nå han smiler når vi putter han ned i sengen og tar godt tak i teppet bestemor har laget til han og ruller over på siden og sovner i løpet av ett minutt. Etter en stund lister jeg meg opp og legger han på ryggen og snur hodet hans mot høyre siden han har litt skjevt hode etter favorittsiden siden allerede. Vet ikke hvor mye det hjelper men helsesøster maser om det så jeg får adlyde.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Jeg ser nå hvor viktig rutiner er for Lillemann:-) Hvis vi er ute på farten, og det blir litt andre sovetider, blir natta ugrei. Han våkner kl. 7 uansett hvor seint han legger seg. I går sovnet han 19:30 og sov til 7 i dag. Våken ca. 2:30 for mat:-) Håper han snart også vil sove natta over, men så lenge han bare er oppe 1 gang, går det jo helt fint. Mor må bare prøve å komme seg i seng litt før for å få sove litt mer:-)
Gjest Skrevet 17. mars 2010 #5 Skrevet 17. mars 2010 Huff, disse leggetidene.. Jeg har akkurat begynt med å prøve og innføre leggerutiner, men så langt har det gått rett i dass! Jenta mi er 3 mndr og har slitt med kolikk helt til nå, så tidligere har det vært nytteløst. De siste dagene har hun derimot vært stuptrøtt rundt 19-19.30 og jeg har fått lagt henne i sengen sin. Det har sett veldig bra ut, i ca en time, men så har hun våknet pga ubehag! Tidligere var det gjerne vanskelig for henne å få ut lufta der bak, mens i det siste har hun vært urolig pga raper som kommer flere timer etter hun har spist...sukk! Føler at det alltid er ett eller annet som kommer iveien for søvnen hennes.. Men, jeg skal forsøke videre En eller annen gang MÅ det jo bli bedre!
Trultetryne Skrevet 17. mars 2010 #6 Skrevet 17. mars 2010 Vi begynner også å få litt rutine, endelig! Nå legger hun seg mellom 19.30 og 20.30 stort sett. Vi har tatt av ene siden på sprinkelsengen og satt inn til vår så hun ligger ved siden av meg. Etter å ha hatt henne mellom oss i dobbeltsenga i over 2 mnd så er det en klar forbedring. Jeg må fortsatt amme henne i søvn, men det går relativt fort og jeg sovner som regel ikke.. hehe. Hun sover nok rundt kl 20 hver kveld tenker jeg. Godt å endelig få litt tid for seg selv, og til å få orden på huset (og vaske gulp...). Nå begynner hun omsider å like babygymen sin også. Hun kan ligge der lenge å se og dytte på lekene og hun skravler høyt og mye.. hehe.. det er så moro å hørre på Om to dager er hun 4 mnd, og det har jamen gått fort! Nå venter vi bare på våren. Jeg er så lei av snø at jeg holder på å klikke! Neste helg reiser vi til trøndelag på påskeferie. Det skal bli godt å kommer hjem en tur igjen. Jeg har ikke vært der siden i fjor sommer. Håper det er litt mindre snø der enn her.. men det er vel ønsketenkning det kanskje.. Det er i hvertfall flatt og fint å trille der.. her er det bare bakker, bakker og atter bakker.
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 17. mars 2010 #7 Skrevet 17. mars 2010 Hahaha, her i Trøndelag er det snøfritt, ja... NOT! GLEDER MEG til vår og lyse, varme dager! Men siden jeg nå en gang bor her, vil vel varme dager si ca. 5 dager til sammen... Hehe.
Trultetryne Skrevet 17. mars 2010 #8 Skrevet 17. mars 2010 Var det jeg tenkte meg.. hehe.. Det er nærme sjøen (les:fjorden) dit vi skal, så kanskje det forsvinner litt på en uke *håpe*
hønny-bunny Skrevet 17. mars 2010 #9 Skrevet 17. mars 2010 Jippy,ny tråd:-) Her om dagen er vi stolte av at vi klarer og ligge på magen og holde hodet LENGE. Dessuten er det kjempe deilig og trille ute om dagen,endelig mindre snø....Gleder meg vilt til påskeferie,men enda mer til at vi skal til Egypt om en drøy mnd,uten barn(ikke gidd, hvis det er noen som synes jeg er slem og reiser fra ungene...1 uke i året har vi barnefri,de resisterende 51 har vi barn;-)) Og ungene koser seg glugg ihjel hos besteforeldrene sine,og er sååå bortskjemt når vi kommer hjem;-) Jobber fremdeles hardt med die siste kiloene,men må kanskje ikke være så utålmodig,snuppa er jo bare 11 uker,blir nok borte etterhvert,krysser figrene....
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 17. mars 2010 #10 Skrevet 17. mars 2010 Er sikkert bedre ved fjorden, ja. Jeg bor tross alt ca. 125 m.o.h. Uansett blir det sikkert kos å komme "hjem" en tur :-)
Trultetryne Skrevet 17. mars 2010 #11 Skrevet 17. mars 2010 Så høyt? Hehe.. Nesten på fjellet Ja, jeg gleder meg til å komme 'hjem' uansett vær og føre også skal jeg ta Hurtigruta for aller første gang. Det bli spennende
Gjest eelis+kian Skrevet 17. mars 2010 #12 Skrevet 17. mars 2010 Så flott at dere endelig fant noe som funker for dere!! Er det ikke godt å kunne slappe av på kveldene? :-D Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok bedt om en ny helsesøster, hun der du har virker ikke helt kompetent, hehe. Jeg skal på hyttetur i påska, og håper været holder seg. Med snø og det hele. Det var så tragisk i fjor, når all snøen smeltet, og hele vannet var dekket av is med 20 cm vann oppå :-( Vi måtte avbryte ferien tidligere enn planlagt for å komme oss hjem - hadde vi blitt der stort lenger hadde vi vært stuck til sommeren, hehe. Lille Kian var på kontroll i går! Han er 65 cm og 8050 g :-) Han fikk vaksine, og det gikk veldig bra. Han skrek litt rett etter at sprøyta ble satt, men det gikk fort over, og han fikk ingen reaksjon senere. Kjempeherlig! Hva er planene for helga da?
Gjest eelis+kian Skrevet 17. mars 2010 #13 Skrevet 17. mars 2010 Jeg sendte forresten PM til Uglemamma med etterlysning. Savner henne, jeg.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. mars 2010 #14 Skrevet 17. mars 2010 Må bare snike meg inn her en tur og si at det er koselig å se at noen fører "skravletråd-tradisjonen" videre her inne på småtroll=) Er jo ikke så mye liv her inne som det var før, så da trenger man all den aktiviteten man kan få, sånn at ikke hele forumet dør ut! (jeg og tre andre har hatt en skravletråd her inne på dIB i snart et år nå, men vi har nå flytta over på Facebook istedet. Koselig med en "barselgruppe" på nett, og morsomt for folk å lese om andre mammaers hverdagsliv. Så stå på jenter, og skravle i vei;)
Hellobaby Skrevet 17. mars 2010 #15 Skrevet 17. mars 2010 Ny skravletråd ja - så bra! Jeg feiret jo 30-årsdagen min i helga. Det gikk helt fint å levere fra meg gullet, men hadde grua meg kjempemye på forhånd. Hun sov for kvelden da jeg gikk, så det var liksom ikke såååå ille da. Det var deilig å være sammen med venner igjen og bare slappe av å ha det gøy! Kvelden var fantastisk, men det var ikke så godt å være redusert dagenderpå med to barn - en stor og en baby. hehe.. Vesla mi har på nesten magisk vis, alltid hatt gode rutiner! MEN nå når hun sover opptil 10 timer i strekk om natten, våkner hun ordentlig når hun våkner gryyytidlig om morningene... Men skal ikke klage da - hun vil sikkert sove litt lenger etterhvert. I dag våknet hun kl 7, noe som er helt akseptabelt :-) På fredag skal hun til manuellterapeut, pga hun vil bare ligge på den ene siden med hodet sitt. Og stritter imot å ta brystet når hun må ligge med hodet andre veien. Hun har helt sikkert noen låsninger, og de skal taes hånd om nå av en superdyktig manuell-terapeut som "fikser" alle babyene i distriktet. Han er helt fantastisk, og jeg fikk time (gratis) bare noen dager etter at jeg ringte ham. Pumper, ammer, snuser nesespray med hormoner (som er helt jævli!) for harde livet. Får ikke opp produksjonen etter at jeg var syk sist helg! Skal ned på hs og spørre om ¨å få låne melkemaskinen der - må ha noe som virkelig river litt! hehe.. Jeg vil ikke miste melka! Nu er kl bare ni, men må nok tenke på å finne senga snart. bare pumpe litt først. (Pumper de gangene hun ikke våkner om natta også for å få opp den forbaska produksjonen. Tenke seg til - jeg har DE muggene, men så er de så ubrukelige! Snufs...) Natta ladies!
Gjest eelis+kian Skrevet 18. mars 2010 #16 Skrevet 18. mars 2010 MARERITT!!!!!! Kian ramlet ut av sengen i morges! Herreguuuud, det var så fælt! Jeg våknet av et vræl, og der lå han på gulvet! Jeg var ikke engang klar over at han lå i min seng. Han sluttet å gråte nesten med en gang jeg tok han opp, men jeg ble sånn passe hysterisk likevel. Jeg ringte til legevakten, og der fikk jeg vite at de fleste babyer ramler i gulvet en eller annen gang, men nesten ingen får skader. Så jeg skulle bare se han an, vekke han hver time, og være obs på forandringer i bevegelser el. Han har ingen blåmerker, ingen kul i hodet, og jeg merker egentlig ingen forskjell på han. Han har ikke vondt noen plasser heller. Tenk hvis han har fått en hjerneskade, eller indre blødninger? Åhhh, jeg må være verdens verste mamma... Hvordan klarer dere å holde dere såpass våkne på natta at dere husker å legge babyen over i sin egen seng etter amming? Jeg har en så ekkel følelse inni meg at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 18. mars 2010 #17 Skrevet 18. mars 2010 Oj, de begynner å bli ganske mobile disse babyene våre. Jeg har ikke tatt opp sengehesten (???, er det riktig), men sprinkelsenga står helt inntil vår seng. Jeg ser nå at hun nesten ruller over kanten på sprinkelsenga, så vi må følge litt med. Hun kommer til å lande på en myk madrass, men likevel. Kanskje det er likså greit å ta opp sengehesten. ??... Så bra da Tiger, at du har fått jenta til å sovne. Vi bestemte oss for å gjøre det samme for litt siden. Hvis det er hysterisk gråt, så tar vi henne opp, men stort sett er det sutregråt/trøttgråt og da lar vi henne ligge, mens jeg sitte ved siden av og stryker på henne. Men de siste par ukene har hun vært ekstremt sutrete og vanskelig å legge pga av tenner, så da har vi kanskje vært litt for snill. Latt henne sove inntil puppen min, sove i vognbagen osv. Vups, i går var det kommet opp en liten tann. Ja altså ikke en hel tann, men den har kommet opp av overflaten. Så søt hun skal bli når hun skal glise med en liten tann der nede i munnen
Kgw og Lillebror Skrevet 18. mars 2010 #18 Skrevet 18. mars 2010 Hei Eelis, skjønner at du føler deg ille, men slikt kan skje den beste, garantert. Jeg sovner ofte med lilegutt i sengen vår etter amming på natten for jeg er så trøtt. Du får bare følge han opp litt ekstra idag, men så lenge formen hans er bra er det nok kun mammahjertet som har fått seg en smell. Jeg har gitt lillebror grøt for 1. gang, Han elsket det, gråt da smaksporsjonen var spist opp så han fikk litt til, et riktig lite matvrak.
Gjest eelis+kian Skrevet 18. mars 2010 #19 Skrevet 18. mars 2010 Takk Kgw og Lillebror. Han ligger og sover nå, men jeg er inne og pirker i han med jevne mellomrom, for å sjekke at han reagerer, og at han enda er i live. Er så redd nå. Han fikk "rykninger" i hele kroppen rett før han sovnet, men jeg vet ikke om det er normalt, eller om det er noe jeg bør være bekymret for..? Huff, stakkars liten.
Hellobaby Skrevet 18. mars 2010 #20 Skrevet 18. mars 2010 Eelis: Jeg kjenner følelsen - en gang da minstemann var baby, klarte trilla han satt i å velte bakover så han føk baklengs - det verste var at jeg var rett utforbi - hadde satt vogna inn i gangen bare, og hørte nok ikke at han skrek på minuttet. Jeg får angst langt oppi hjerte mitt av å tenke på det enda. Men det gikk bra. Og det går nok helt sikkert fint med Kian også! Du må ikke føle deg som verdens verste mamma - tror slikt skjer med de fleste en eller annen gang - slik som legen sa. Vestlandsfanden: Så søtt at vesla de har fått en tann! hihi.. Sikkert kjempesøtt! :-) Nå holder jeg på med å lage mat til dåpen i skal ha på søndag. Myyye mat å lage - skal lage mesteparten selv, fra bunnen av - må skryte litt av det siden det ikke er altfor ofte jeg er så husmoraktig av meg. ! I morgen skal bebis til maneullterapeut fordi jeg mistenker låsninger i nakken. Blir spennende å se hva han kommer til å gjøre. Gruer meg også, fordi de sier at bebisene skriker ganske kraftig til når han holder på :-S Men det er jo til det beste i lengden.
Gjest eelis+kian Skrevet 18. mars 2010 #21 Skrevet 18. mars 2010 Takk Hellobaby, det er så fælt når sånt skjer og man mister kontrollen litt. Jeg er enda ganske rystet, og gråter litt når jeg tenker på det. Han har vært i storform i dag da, så jeg satser på ingen skade skjedd. Men ikke faen at han får komme opp i min seng i morgen, om jeg så må stå opp klokka 7. Jeg beroliger meg selv med at unger ramler i trappa støtt og stadig, og de fleste er friske likevel. Kian var hos manuellterapeut da han var et par måneder. Han hadde en låsning i nakken, så hun måtte inn og "dytte" noe på plass. Hun trakk i hodet hans (og det syns han var deilig, han ble helt salig i blikket, hehe), og så plutselig "rykket" hun det til siden, hvis du skjønner. Hun måtte gjøre det to ganger, og han hylte og bar seg, men det gikk fort over. Han trengte litt trøstepupp, men ellers gikk det fint. Han sov i et og et halvt døgn i strekk etterpå, så det var tydelig at det trengtes, hehe... Du skal se at det går helt fint! :-) Og det er verdt det, helt klart!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 18. mars 2010 #22 Skrevet 18. mars 2010 Så flink du er som lager maten selv da hellobaby:) Imponerende!! Hva lager du?? Vi hadde kokk som laget maten (en vi kjente fra før da), så slapp heldigvis å tenke på det. Jeg hadde stresset meg ihjel om jeg skulle stå for matlagingen også, spesielt siden jeg ikke kan annet enn å koke spaghetti hehe;) Hvor gammel er beibien din hellobaby?? har h¨'n kolikk? Håper det går bra da! lykke til!
septbaby09 Skrevet 19. mars 2010 #23 Skrevet 19. mars 2010 Hei jenter. koselig med en skravletråd, er jo så stille her inne om dagen. Tenk å de vokser disse små. Her nærmer han seg 6 mnd med stormskritt syntes jeg. han var på litt sen 5 mnd kontroll igår, og fikk vaksiner. Og veid, veide hele 8930 g hehe, store gutten. eelis. uff skjønner panikken, men som de andre sier, det kan skje den beste, og er jo sjelden det går galt. Sovner mange ganger selv om natta, men tjukken her er litt treg med rulling, så er ikke store bevegelsene sidelengs hehe, så litt heldig sånn. Men bør nok passe litt på for det skjer nok veldig plutselig. samboer har en tendens til å bråvåkne om natta og begynne å lete etter han under dyna, helt panikk, selv da han ligger på gjesterommet pga mye jobb etc hehe. Man kan fort bli litt hysterisk. Uansett, en ting er sikkert. Vi har begge blitt mer høneforeldre enn vi trodde på forhånd....Vi skulle jo være så avslappet, og skulle på kjærlighetstur ihvertfall innen 6 mnd, en laaaanghelg... ikke bestillt noen langhelg for å si det sånn hehe...
Hellobaby Skrevet 19. mars 2010 #24 Skrevet 19. mars 2010 Good evening ladies! Var hos manuellterapeut i dag (fordi hun vil bare ligge med hodet til den ene siden), og joda, der var det låsning! Å herreguuud, d var helt grusomt å se på - rene voodoen! Vre hodet hennes gjentatte ganger i omtrent 180 gr vinkel, holdt henne opp ned etter bena og trykket og herjet, kastet henne rundt som en ball. Hun så på meg med forskrekkelse i blikket - litt sånn klandrende "hva er det du lar ham gjøre mot meg, mamma..?" Hun illskrek. Jeg måtte snu meg bort, for jeg begynte å gråte. Det var virkelig veldig vondt i mammahjertet å se på den galskapen der...Håper han ikke merket det. Han ER rene heksedoktoren her i distriktet da- "alle" har gått med bebisene sine til ham, og han har fikset dem. Hans navn og rykte har en enorm status her, så regner med at han visste hva han holdt på med! hehe...Hun trenger flere behandlinger, men allerede i kveld la hun seg til med hodet andre siden enn den hun pleier! Og sovna uten et eneste lite knirk i kveld! Enten er det tilfeldig, eller så har han virkelig klart å løse opp noe ved bare èn behandling :-) Jeg har kjøpt inn mat for under 1000-lappen til 11 stk som skal være med i dåpen. Og for det lager jeg: 2kg kyllingfilètbiter med et sinnsykt godt kyllingkrydder. 2 kg kjøttboller som jeg har laget av vanlig kjøttdeig, tacokrydder, hvitløkspulver og smaksforsterker. Ååå, de ble gode! 2 kg stekte båtpoteter med provencekrydder (oregano, rosmarin, timian ol) 3 foccacciabrød En svær skål med tzatziki. Og så jukser jeg litt med ferdiglaga rømmedressing, for ble litt lei av å lage så masse. hehe.. Ved siden av dette, skal det være en svær salat med oliven og fetaost. Dessert: Her skal andre bidra litt, men jeg har laget små marsipanblomster. Og skal lage muffins med rød konditorfarge i roseformer (spørs om det blir så lekkert som jeg forestiller meg, men må jo bare se hvordan det blir). Har ikke brukt noen oppskrifter, men har det litt i hodet hva som skal oppi det forskjellige, og "smakar det til"... Jeg håper det blir bra! Veldig gøy å lage masse mat så lenge det er til mange andre. Ellers kokkelerer jeg ikke så mye til vanlig! Jeg er litt stolt av å lage det selv, selv om den egentlige grunnen er at jeg ikke har råd til å kjøpe ferdigmat/ha kokk! hehe..Fattig alenemor jeg, vet dere! Har laget litt og litt hver dag - går egentlig veldig kjapt når man bare har alt i hus, har fryser, og kan begynne å lage det til. :-) Men har enda litt igjen å lage i morgen, så nå får jeg finen senga! Gøy med skravletråd! :-) Ha en fin helg!
Hellobaby Skrevet 20. mars 2010 #25 Skrevet 20. mars 2010 Glemte å skrive, og nesten også på ordentlig min italienske pizza! Det skal vi også ha. står og steker seg i ovnen nå :-) Nå straks skal vi på senteret, og gutten skal få maling i ansiktet. Et eller annet som skjer der i dag, vet ikke helt hva.. Nå må jeg bare få kjøpt meg en strømpebukse, så er alt i havn. Tror jeg... De muffinsene i rose-form, ble totlat mislykket. Lagde vanlige i stede med rosa glasur og nonstop. Ble ok de :-) Ha en fin dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå