abella Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Jeg tror Knerten har fått atopisk eksem. Han har to tørre flekker i ansiktet som ikke går bort. Noen som har erfaring med gode kremer som virker? Blir det verre før det blir bedre? Når kan vi forvente at det går bort?
Gjest eelis+kian Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 Det er gode odds for at han vokser det av seg, så mye som 80%, er det vel. Litt lavere hvis en av foreldrene har atopisk eksem. Jeg er ikke sikker på hvor lang tid det tar, men jeg tror det er litt opp i barneårene. Apoteket har en fin serie som heter A-Derma, den er veldig god for atopikere. Lipikar Baume er også god, den bruker jeg på gutten min (jeg bruker selv A-Derma). Disse kremene kan fjerne eksemen, men hvis det blir verre, bør dere ta kontakt med lege for å få resept på en kortison-krem.
Moden fersking Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Du får også kjøpt Mildison (kortisonkrem) uten resept på apoteket. Har han en mild grad av eksem, vil den gå bort i løpet av få dager med denne kremen. Smør på litt eksemkrem på selve eksemet, vent ti minutter og smør på godt med fuktighetskrem (Apobase, Locobase osv. - type fete kremer uten parfyme fra apoteket). Men oppsøk gjerne legen, han/hun ser fort om det er eksem. Har legen lite kunnskap om eksem eller om det forverrer seg (sprer seg/blir betent), ville jeg ha fått legen til å skrive rekvisisjon til spesialist (hudlege, allergi-/eksem) - det er ofte lang ventetid. Skjønner ikke helt at eksemen kan bli borte bare med fuktighetskrem, eelis?
Gjest eelis+kian Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Eksemen kan bli borte bare av fuktighetskrem hvis det er noe annet enn atopisk eksem, mener jeg, det glemte jeg kanskje å presisere. Hun har, så vidt jeg kan forstå, ikke fått konstatert at det faktisk er atopisk eksem hos lege/hudlege, så det kan tenkes at det er noe annet. Tørre flekker kan godt oppstå uten at det er atopisk eksem. For øvrig ville jeg ikke brukt Mildison eller andre typer kortison før jeg hadde snakket med lege.
Moden fersking Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Kortisonfrykten er litt overdrevet, og kortvarig bruk med mild type krem er ikke det verste man kan gjøre. Men jeg er enig i at man ikke skal gni disse små inn med alt mulig rart. Best å holde seg til vasking med vann! Nå er det imidlertid 1 av 3 små som får atopisk eksem (heldigvis vokser de fleste det av seg innen de er 3 år. Men ikke vent med å behandle det hvis det skulle bli verre. Lillegutt hadde tørre flekker i kinnene på størrelse med en femtiøring (atopisk eksem), og helsesøster anbefalte babyolje og morsmelk. Hjalp ikke. Legen ville ikke skrive ut kortison, men anbefalte fuktighetskrem. Vel, etter 6-7 uker ser kinnene hans ut som to store, ustekte kjøttkaker. Nå har han fått antibiotika. Ikke morsomt å gi knerten på 4,5 måned det heller. Kunne kanskje vært unngått med litt kortisonkrem? Ikke for å skremme, altså...
krummelure Skrevet 17. mars 2010 #6 Skrevet 17. mars 2010 Vår gutt er plaget med eksem. Den "korrekte" veien å gå er å kontakte legen din før du begynner med Mildison, Der vil dere få veiledning om smøring og behandling av eksemhud. Vi ble og henvist videre til allergitesting på sykehuset pga mye eksem så tidlig. Utenom Mildison smører vi han med masse Locobase fedtkrem. Den er kjempegod for tørr hud
abella Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 17. mars 2010 Takk for informasjon! Da skal jeg først sjekke på helsestasjonen om det virkelig er atopisk eksem før jeg smører på noe og så har jeg noen produktnavn jeg kan spørre etter hvis det viser seg at han har fått dette.
vannmann71 Skrevet 17. mars 2010 #8 Skrevet 17. mars 2010 Hei Lille frøkna her har fått atopisk eksem. Og av legen fikk vi resept på mildison. Denne hjalp noe men tar noen dager før eksemen blir borte. Jeg har prøvd en del forskjellige kremer( deksem, hydrokortison(krem og salve), Locobace, Aderma, olje bad). Fikk ett tips om en krem fra Body Shop som heter Hemp hand protector. Denne lukter "ganske" vondt, men er veldig fin. Her er nå eksemen nesten borte. Ikke bruk ull rett på kroppen, og saueskinnet bør dem ikke ligge rett på. Pass på at baby'n ikke blir for varm og svett. Det kan forverre/øke utslettet.
silstr Skrevet 17. mars 2010 #9 Skrevet 17. mars 2010 Var til legen for et par uker siden med lillejenta, og han konstanterte at det var eksem hun hadde. Han rådet til å prøve hydrokortison 1 % salve som du får kjøpt reseptfritt på apoteket. Har smurt morgen og kveld og hun har blitt mye bedre nå. Verdt et forsøk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå