Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsmamma med en liten jente på fire uker som er urolig om ettermiddagen/kvelden og vil ha pupp nesten konstant. Helsesøster rådet meg til å "amme etter klokka" på kvelden også, dvs helst la det gå et par timer mellom måltidene, noe jeg synes var utrolig vanskelig og førte til mye skriking. Hun roer seg i perioder med smokk, bæring, byssing og synging, men ikke så lenge om gangen, det er bare puppen som gjelder. Sover sjelden mellom måltidene i denne perioden. Nå har jeg fått råd om heller å gi så ofte hun vil ha, en enorm lettelse, men hvor ofte går det an? Hvis jeg legger henne til for tidlig etter forrige gang blir hun kjempefrustrert over at det ikke kommer melk fort nok eller at det blir fort tomt. Ligger og vræler ved puppen. Hva gjør jeg imellomtiden? Og er det fare for at hun får mageknip av å få mat så ofte? Håper at noen med erfaringer kan dele noen gode råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du skal gi så ofte babyen vil når hun er så liten. Skjønner problemet med at puppen ikke da har nok melk, det er ikke lett! Men tror ikke de kan få vondt i magen av at du gir ofte mat, bare prøv å gi hvis det er det hun vil. Veldig vanlig med ofte amming om kvelden.

Skrevet

Det er slitsomt men HELT normalt at babyene spiser hele tiden om kvelden. Man produserer mindre melk og babyen vil derfor ha oftere mat. Da er det bare å amme! Denne perioden pleier ikke å vare så lenge, så bare å planlegge lite aktiviteter på kveldstid. Det som er bra med kveldsammingen er at babyen får i seg mye av den fete, viktige melken. Det gjør at hun sover bedre og lengre strekker om natten. :) Ammehjelpen har forresten en artikkel om dette: http://ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=307

Lykke til!

Skrevet

Dette er min 3. baby, og omtrent slik hadde jeg det også. Lurte også på det samme som deg, men matet på hver gang han ville ha mat.Omtrent hvert 20. minutt til tider. Var jo bare skriking ellers. Om jeg ikke husker feil så var det ganske likt med de to første babyene mine også når de var så små.

Vel, er jo litt slitsomt med så mye amming, men jeg tror på at babyene vet best selv når de trenger mat. Nå er han snart 10 uker, og spiser skjeldnere og LITT mer regelmessig. Men bare litt ;) Så, jeg vil råde deg til å gi mat når hun vil ha! Når det gjelder vrælingen i mellom måltidene, så kan du jo prøve smokk? Og det er mulig det kan hjelpe at far prøver å bysse litt innimellom, siden det ikke lukter melk av han!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...