Kulepennen Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 HJELP!! Gutten min på snart 5 mnd har ikke i hele dag villet tatt pupp...Føler jeg har prøvd alt for å få i han litt, men har mått endt opp med pumpemelk og MME til alle måltidene i dag. Natten gikk fint, men puppenekten begynte i morges. Noen andre som har opplevd dette og kan dele sine erfaringer? Har ikke lyst til å slutte å amme ennå, men aner ikke mine arme råd akkurat nå.. FORTVILER!! Kan ikke komme på at jeg har spist noe som han ikke tåler, men det tror jeg heller ikke har noe å si i og med at han ikke vil legge seg til med brystet. Har også hatt en helt rolig og vanlig dag som vi pleier og ingen "forstyrrelser" som tilsier at han ikke skal ville ha pupp... Trenger sårt tips og råd.. Lene
Gjest Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Høres akkurat ut som jenta mi for en mnd siden! Nå er ho 6 mnd og vil fortsatt ikke ha puppen.. Hvis gutten din vil ta flaske så har du jo hvertfall en mulighet der! Jenta mi vil ikke ta flaske, men heldigvis hadde jeg begynt med litt fast føde og vann på tutekopp. Så vi måtte bare gi ho det.. også fortsatte jeg å prøve å gi ho pupp før hvert måltid. noen ganger gikk det, andre ganger ikke. Var ikke så mye gode tips og råd her men.. bare prøv å legge han til ved puppen så ofte du kan, så kan det hende han plutselig tar igjen
Leandermamma Skrevet 18. mars 2010 #3 Skrevet 18. mars 2010 Gutten min er 5,5 mnd og vil heller ikke ha pupp på dagtid. Han får grøt to ganger for dagen + fruktmos, så han sulter ikke, men jeg vil heller ikke slutte å amme enda. Har funnet ut at hvis jeg legger han til brystet med en gang han våkner fra duppene sine så drikker han litt. Om natten er puppen helt ok, så da spiser han 3 ganger mellom 00-08. Har begynt å pumpe meg ett par ganger for dagen sånn at ikke melken skal forsvinne helt i tilfelle han ombestemmer seg en dag. :-)
Underveis --> Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 Jeg sluttet å amme da Lillemann var 7 mnd gammel. Han hadde vært vanskelig å amme siden han var 4 mnd. Tittet på alt rundt seg og ville ikke ligge rolig. Til slutt var han slik selv om jeg var på et stille mørkt rom. Orket ikke lenger, rett og slett og gikk helt over på mme. Ble ikke akkurat overproduksjon av melk av slik, og jeg syntes det var vanskelig å pumpe opp produksjoen igjen. Jeg syntes det var en lettelse å slutte etter å ha trøbblet en stund, men det er også godt mulig han hadde tatt opp igjen ammingen en liten stund etterpå. Han var nemlig ikke så hard på flaska (!) heller, før han plutselig begynte å drikke masse igjen. Visstnok er det ikke uvanlig at de får puppenekt i denne alderen, men ofte så kan det ta seg opp igjen. Dersom man holder ut, så kan det faktisk snu. For meg ble det for stressende med pumping igjen, da jeg hadde måtte jobbe opp produksjonen et par ganger tidligere og bare orket ikke tanken på å gjøre det en gang til ;-)
Sarah & Marcus mamma Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 tror d er ganske normalt... er bare barnet ditt som ikke har tålmodighet lenger til å bare ligge å glo inn mot brystet ditt lenger... alt annet i rommet er mye mer interresant.. jenta mi sluttet med pupp på dagen da hun var 6 mnd... ammet om natta til 7 mnd... da ville hun ikke mer... hun tok flaske da, men den måtte jeg flytte i takt med når hun så rundt omkring... du har gjot det du kunne... ;-) og pumt så lenge du klarer for å gi flaske.. greit når du slipper å avvenne dem da..hehe lykke til-)
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Gutten vår begynte slik rundt 6-7 mnd. Varte i 3 uker og gikk så over. Han godtok pupp kveld og tidlig morgen, men ikke ellers. Vil oppfordre til å pumpe og fortsette å tilby pupp, men ikke presse ham. Plutselig kan det rette seg igjen! Det gjorde det for oss. Nå er mini snart 11 mnd og får fortsatt pupp, men bare morgen og kveld (av praktiske grunner. Han kunne nok drukket mer :-)) Lykke til!
Kulepennen Skrevet 19. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 19. mars 2010 Takk for svar! Går på dag 3 nå med puppenekt, men på natten og det første måltidet om morgenen går greit enn så lenge. Han tar heldigvis fint flaske og jeg har begynt å innstille meg på å slutte å amme (ikke de måltidene han vil ha pupp). Det kom bare så brått på og ser at jeg trenger å forberede meg på å slutte, ble litt sjokkert og fortvilet og så ikke lyst på ammingen når det skjedde. Snakket med helsesøster om problemet også og hun hadde ikke så mange gode råd å komme med. Men hun sa at jeg hadde ammet i nesten 5 mnd og det er veldig bra! Ble glad for å høre dette.. (trengte litt støtte og oppmuntring hehe). Pumper meg til hvert måltid, noe som er slitsomt i lengden. HS anbefalte faktisk ingen å drive på å pume seg over lengre tid, men sa at viss det ikke gikk seg til, så skulle jeg være stolt over det jeg hadde ammet og ønsket meg lykke til! hehe Så nå tilbyr jeg han bryst ved hvert måltid i tilfelle han vil ha og pumper meg litt innimellom. (Hadde glemt ut hvor fælt det var med brystspreng...) God helg!
spireliten Skrevet 19. mars 2010 #8 Skrevet 19. mars 2010 Har du fått igjen mensen etter fødselen? Med min første så skjedde det samme da jeg fikk igjen mensen. Da smaker melka annerledes, og det beste er å ikke gi opp hvis man ønsker å fortsette og amme. pump ut melk og spe denne i grøten. Er og kanskje lettere å få babyen til å ta puppen om natta når den er litt søvnig Hos meg kom det seg da jeg var ferdig med mensen, og neste gang jeg fikk den var småen blitt større og brydde seg ikke sånn om det da. Lykke til
Kulepennen Skrevet 19. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 19. mars 2010 Ja, jeg har mensen nå.. er nok kansje det han reagerer på da.. For nå begynner han å ikke vil ha pumpemelken heller (drikker minimalt av dette mens drikke 200ml m MME..) Fåe prøve å holde ut litt til med pumpingen!
septbaby09 Skrevet 19. mars 2010 #10 Skrevet 19. mars 2010 Hei her har mini på 5.5 mnd vært helt lik i perioder. Og det rare er at det har vært rett før eller under mensen. Hatt den to ganger. Skal snart ha den igjen om syklusen er i rute å jaggu de 2 siste dagene vil han nesten ikke ha, særlig dagtid, kan gå maaaaaange timer, han blir sur og grinete så plutselig vil han ha, men lettest om jeg legger han til akkirat når han våkner. Natten vil ha alltid ha hehe. Jeg orker ikke pumpe meg mer egentlig tror jeg, så går det ikke over denne gangen belager jeg meg på å bare amme på kveld/natt//morgen.. Har begynt med grøt her, og er oppe i 2 små pirsjoner pr dag, dette pga denne puppenekten de siste dagene, så har jeg gitt litt grøt siden han ikke ville ha pupp. Grøten tok han, og smilte fornøyd. Blitt for stor for pupp på dagen vet du mamma hehe... skulle nesten tro det!
spireliten Skrevet 20. mars 2010 #11 Skrevet 20. mars 2010 Da er det nok pga mensen. Vanlig med puppenekt da Er bare å holde ut så går det seg nok til om noene dager
Kulepennen Skrevet 20. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 20. mars 2010 Kan nok konkludere med det ja. I dag har han tatt bryst som vanlig, og mamma er kjempe fornøyd og håper på å fortsette å amme for fullt
spireliten Skrevet 20. mars 2010 #13 Skrevet 20. mars 2010 Da er det nok pga mensen. Vanlig med puppenekt da Er bare å holde ut så går det seg nok til om noene dager
spireliten Skrevet 20. mars 2010 #14 Skrevet 20. mars 2010 ikke meningen å legge til innslaget mitt to ganger....denne ammetåka....huska ikke om jeg hadde trykket på lagre...he he. Fint at det har gått seg til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå