Minimoyene og meg Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Min mor og far er storrøykere.... det kan jeg godta, har prøvd utallige ganger å få de til å slutte å røyke, men de er ikke interessert...så det maset har jeg gitt meg med... Men, en ting jeg ikke kan godta, er å ha mine barn overnattende hos de, pga at de RØYKER INNE!!!!!! I en bitteliten rekkehusleil. sitter de to og røyker og damper, og forstår ikke hvorfor ikke vi vil komme på besøk... De tror det hjelper å lufte 5 min før vi kommer, de skjønner ikke at røyken dvs, farlige giftstoffer sitter i tapet, gardiner, møbler osv.... Til jul, satt jeg foten ned, og sa at vi ikke kom til de, hvis de ikke hadde sluttet å røyke inne innen 1 des, jeg har astma og har en svært lungesyk sønn, som ikke kan være der hvor det røykes. Dette var de enige i... og de begynte å gå ut og røyke... Helt til jeg i går, fant ut av alt er bare løgn...stoppet innom, litt overraskende, pga at jeg holdt på og tisse i buksa... hadde ikke rukket hjem, så jeg tenkte jeg fikk løpe inn til de..... og, hva møtte meg der??? Helt fersk røyklukt og et fullt askebeger på kjøkkenbordet!! Jeg ble ordentlig lei meg... for at de ikke velger et sunt inneklima for seg selv og barnebarna, som er der av og til... Mamma skulle egentlig ha passet babyen min, som jeg venter nå i juni, pga et bryllup vi skal i... men, det kan jeg ikke nå... Et nyfødt lite spedbarn, (ca 6-8 uker da vi skal i bryllup) med små lunger, kan ikke sove et sted der det røykes, det er nr.1 på krybbedødlista... så jeg måtte sende en mld til mamma, og si at jeg heller må avtale med svigermor, pga at jeg må gjøre det som er det beste for mine barn... jeg vil ikke utsette de for noe som kan være farlig og ikke minst utrolig ubehagelig for de... At det går ann å være så kunnskapsløs i 2010!!! Og, så egoistisk, de velger altså røyken fremfor barnebarna sine! De bryr seg ikke i det hele tatt... Jeg blir så utrolig lei meg... Jeg er sykepleier, og har gitt de masse infor ang. lunger, røyk osv, men ingenting hjelper.... Så innmari synd, at barna ikke kan overnatte hos bestemor og bestefar, som de er så glad i, pga at de har gjort et valg, som er helt uforenelig med hvordan jeg ønsker at mine barn skal ha det.... Å røyke inne, med barn er for meg "indirekte barnemishandling"... iallefall neglisjering av barna! Helt uakseptabelt og direkte helseskadelig!!! De lufter og står i døråpningen å røyker akkurat når vi er der...men hva hjelper vel det, når de har røyket 20 stk, før vi kommer, og røyket inne i 25-30 år.... Noen som sliter med det samme problemet? Takker for synspunkter...vet ikke hva jeg skal gjøre lenger...
Minimoyene og meg Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #2 Skrevet 16. mars 2010 Ps: har selfølegelig merket at det fortsatt har luktet helt for jævlig hos de, når vi har vært der.... men, jeg har ikke villet si noe, fordi jeg har trodd på de når de har sagt de har begynt å gå ut og røyke, og at de nå hadde begynt å vaske ned leil. osv... for at de selv ville ha ut røyken... Når man har vært på et besøk hos de, må man dusje og vaske det tøyet man har hatt på seg, pga en intens og forferdelig lukt som sitter i tøyet, håret osv... dette merker barna også, uten at vi har sagt noe først... Er så lei meg og lei av situasjonen, at jeg kan spy.... Kjenner mange andre besteforeldre som røyker, men alle røyker ute, pga seg selv og pga besøk man skal ha...
Bea80 & Gullgutten Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Off, forstår deg godt å hadde gjort det samme selv. Jeg har også sagt at jeg ikke kommer på besøk om de røyker inne. Mor mi og stefar min røyker også inne. Men når de vet at vi skal komme, lufter de godt og røyker ute. (nå er gutten min 3 år) Men venter baby i mai, og da forventer jeg at de gjør slik de gjorde når gutten vår var liten, da luftet de hele huset, vasket godt og røykte ute i god tid før vi kom. (vi bor 1,5 time unna, så det er alltid planlagte turer) Merker at de liksom har blitt litt sløvere i årenes løp. Forstår ikke at de ikke ønsker å prøve å slutte å røyke, det er helt uforståelig for meg. Jeg har selv vert røyker, men sluttet i god tid før jeg ble gravid forrige gang. Når vi har vert på besøk, lukter alle klærne vi har brukt, gammel røyk. Det er vemmelig syns jeg. Dette har faktisk begynt å komme seg litt, men til å begynne med var det helt jævlig lukt. Kanskje de røyker litt mindre nå enn før, eller så er de flinkere å lufte. (de bor i et gammelt lite herlig hus) Irriterer meg at de ikke kan slutte!!!
mjhanse Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Jeg forstår deg kjempegodt!!! Mamma røyker og jeg hadde samme problem der. Hun lot vær å røyke rett ved sønnen min, MEN jeg kom litt overraskende på en gang og da var det nyrøkt inne mens guttungen lå å sov. Som om det hjelper med en tynn dør imellom!! Jeg tok mange runder med henne og sa og klart ifra at selv om hun begynte å gå ut å røyke når sønnen min var der så STINKET det av alle klær og den nydusjet gutten. Det var visse klær etc jeg ikke ville sende med dit fordi da måtte jeg ha vasket de etterpå. HELDIGVIS har mamma nå tatt til fornuft og innsett hva røyk gjør. Mulig fordi hun fikk beskjed av legen at hun måtte slutte. Hun har prøvd å slutte, men ikke helt klart det. Men hun tar iallefall hensyn til andre nå!!! Også vet hun hvor mye det egentlig lukter etter at hun prøvde å slutte. Jeg hadde aldri sendt barna mine til et sted der det blir røyket inne. Husker jo selv hvordan det var å være barn og passiv røyker.. Svir og er virkelig grusomt å puste inn, ikke minst kan det være helsefarlig for de med astma og allergi! Er helt enig med deg at det kan kalles en form for barnemishandling!!!!!!
Minimoyene og meg Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2010 Jaaa.... Da er det ikke bare jeg som reagerer på dette... Jeg vet ikke om noen andre besteforldre av mine venner, som røyker inne... Alle andre har sluttet med det for mange år siden, og ihvertfall når det kom barnebarn! Blir så frustrert, sint og lei meg av at de kan være så egoistiske og prioritere røyken, fremover barnebarnas helse... sin egen og, men den driter jeg i.... er så lei av å måtte mase..... De kommer til å sitte der med hver sin oksygenflaske, og tenne røyken om noen år! De kommer aldri til å slutte.... De har 4 barnebarn, og alle hater lukten og inneluften der, men nei da.... Tenk, at jeg ikke har overnattet en eneste natt hos mine egne foreldre, siden jeg flyttet ut da jeg var 19... tror jeg er den eneste jeg kjenner, som ikke har gjort det.. Og, de skjønner det fortsatt ikke... Barnebarna overnatter kanskje 1-2 netter i året, hvis ingen andre har anl. til å passe de... de er sistevalget for å si det sånn... Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå