maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Blir tullete av dette altså! Hun var så flink før, sov rundt 11-12 timer pr natt avbrutt av et par spisepauser. Kunne legge henne over i hennes egen seng etter amming om natta og hun sov videre. Så da sov hun i egen seng hele natta. Nå de siste ukene har det vært en gradvis endring i dette her... Begynte med at jeg ikke klarte å legge henne over i senga hennes etter amming, da våknet hun bare og ville kose. Og siden hun ikke tar smokken, og bruker puppen til mammaen istedetfor, ble jeg til slutt etter å ha prøvd å kose på andre måter,nødt til å ta henne over i vår seng igjen. Der "hekter" hun seg fast og sutter noen tak før hun sovner.. Så da har det blitt sånn at hun har sovet ved siden av meg etter første mating på natta, som regel fra rundt 3-halv 4 tida til utpå morgenen. Nå de siste nettene har ting blitt ennå verre. Hun sovner rundt 20.30-21.00 og har i det siste begynt å våkne kl 01.00. Og da våkner hun skikkelig, ligger å gliser og snakker. Pupper litt, men tar litt tid før hun sovner igjen. Blir da liggende ved siden av meg. Våkner igjen et par timer senere (i dag ble det rundt kl 04.00), blir da litt mer pupp, men da sovner hun ikke skikkelig igjen. Ligger bare å spreller ved siden av meg, prøver jeg å legge henne over i egen seng blir det bare sutring. Står ikke opp da, prøver å få henne til å sovne igjen ved puppen (er så trøtt at jeg orker ikke annet), men funker dårlig. Ble litt langt dette her ser jeg, og ennå kunne jeg nok ha skrevet mer:) Er bare så frustrert, vet ikke hva jeg gjør galt! Og blir tullete av å kun få et par timer med sammenhengende søvn..Og den søvnen jeg får blir i tillegg veldig dårlig når hun ligger ved siden av meg. Er det noen som vær så snill kan fortelle meg at dette kun er en fase?
Mamma med to søte små Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 Har også en på snart 4 mnd som plutselig har begynt å tulle veldig på natten. Sånn som di, ligger å gliser å prater. Vår ligger i egen seng, har aldri latt han sove i vår seng. I natt våknet han skikkelig 04.00, var våken til 05.30. Sov til 07.00, fikk en flaske med mme (for å prøve om det metter mer). Våknet etter 35 min. Før han våknet kl 04, hadde han vært våken til mat 23.30 og 03.00 + litt våken mellom de to matingene. Håper virkelig noen kan gi oss en fasit på hva vi kan gjøre for å få det til å snu
DolphinGirl Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Du har beskrevet min datter - hun er også begynt å tøyse på natten, og SKAL bruke mamma som smokk og sove inntil puppen. Jeg har prøvd å jobbe med det, men jeg er jo så trøtt at jeg bare resignerer og lar henne ligge ved puppen opptil et par timer må jeg innrømme. Men i natt prøvde jeg å gi henne flaske istedenfor pupp, og da la hun seg ned og sovnet etterpå. Skal prøve det flere ganger og håper det hjelper. Kanskje du kan prøve det du også? :-)
abella Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Vi hadde et liknende problem fra han var ca 3 måneder. Men jeg ammer ikke, så vet ikke helt om min erfaring passer for deg, men uansett kan jeg jo fortelle hvordan vi gjorde det for å få ting på plass igjen, så får du se om dere kan bruke noe av dette. :-) (Han har forresten også faste tider for mat på natta - nå kun kl 23) Han begynte altså å våkne i hytt og pine hele natta og jeg ga han smokken for at han skulle sovne igjen. Lå i egen seng ved siden av meg. Dessverre så tror jeg dette ble en selvforsterkende spiral siden oppvåkningen bare tiltok. Det ble rett og slett litt for 'attraktivt' å våkne. Løsningen ble å legge han på eget rom og trappe ned på 'servicen'. Jeg hadde en gradvis nedtrapping av servicen over 3-4 dager. Dvs jeg brukte lenger og lenger tid før jeg responderte. Må sies at han aldri skrek/sutret, lå bare og gryntet/hoiet, og gliste som en gud når jeg endelig dukket opp. :-) Han våknet etterhvert stadig sjeldnere, det var ikke like attraktivt lenger, og etter 4 dager sluttet jeg å komme når han våknet (trengte bare droppe det 1 gang). Da sluttet han også å våkne. Tipsene er forresten hentet fra en søvnbok av Karin Naphaug.
abella Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 PS. Det kom kanskje ikke helt tydelig fram, men det jeg prøver å si er at mat/smokk gjør det 'attraktivt' å våkne og min erfaring er at dette fort kan bli en selvforsterkende spiral. (slik som det dessverre ble for oss) Så jeg ville kanskje satset på rutiner i stedet og faste tider for nattmat avhengig av hvor mye de spiser på dagtid? Knerten sover nå til 7 - 7.30
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 Får han mat mellom kl. 7 og 7:30, eller sover han over? Vi har noen netter hvor han er mer våken og opptil flere ganger, men det er ikke hver natt. Skal prøve din metode jeg også, gir MME.
Romeren Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 Tror det må være en periode de går igjennom, for min har også begynt å våkne oftere enn før. (Blir 4 måneder til helga.) Han våkner imidlertid ikke så mye som din, men det tar likevel på... Særlig fordi han her er også blitt vanskeligere å legge tilbake i egen seng etter mat. I natt sov han sammen med meg fra klokka 3, og jeg sover ganske dårlig med han ved siden av meg. (Vi har kanskje en litt liten seng, en 1,50, som står midt på gulvet...). Gjeeesp! Ingen netter like, dog. Her en natt sov han fra 01.00 til 06.45, med bare litt "grynting" i 3-tida. Tror absolutt han ikke har behov for mat klokka 3, og prøvde å gi han smokken igjen da han våknet på denne tiden i natt, men den gang ei... (Han spiste lite da han våknet i 3-tida.) Må man virkelig legge de på eget rom allerede nå for at man skal få sove mer..?
abella Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 Han spiser siste måltid for kvelden litt før kl 19, legger seg kl 20 og får ett nattmåltid kl 23 (han våkner av seg selv). Så ingenting før han står opp om morgenen. Han får heller ikke frokost med en gang han våkner, vi går alltid på badet og steller først. Dette fordi de ellers kan begynne å forskyve morgenen til tidligere og tidligere (med samme prinsipp om 'attraktivt' å våkne)
Gjest Skrevet 16. mars 2010 #9 Skrevet 16. mars 2010 Det blir ikke de samme, da jeg ikke ammer men min baby får en melkeflaske om natten, ca klokken 04, våkner han etter det har han kun fått kokt vann. Det tok noen få netter før han ikke gadd å våkne opp til kun vann lengre og nå sover han gjennom til klokken 08. Da jeg ammet var jeg også like nøye med å kun gi melk til faste tidspunkter. Da lærte han seg å spise skikkelig ved måltidene, istedenfor å tulle med å spise bare noe slurker av gangen for så å sove en halvtime. Vil han ha noe mellom måltidene får han vann. Det kan kanskje se ut som jeg lar han gå sulten, men han er aldri sulten, han spiser godt, 5 ganger om dagen.
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 16. mars 2010 Problmet er at hun tar hverken smokk eller flaske..Eneste hun finner roen med er puppen. Faste måltider om dagen synes jeg også er vanskelig å få til, hun er veldig uregelmessig i spisingen..av og til kan det gå 3-4 timer siden sist hun spiste, og alikevel er hun ikke så veldig ineressert når jeg tilbyr henne, spiser bare litt, for så å sutre etter mer en halvtime-time senere. Har prøvd å gi vann med kopp, men det ble hvertfall bare søl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå