Gå til innhold

Ikke for å tråkke noen på tærne, men... Unge mødre - søvn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå aner jeg ikke hvordan dere andre gjør det hjemme hos dere, men jeg fikk helt sjokk når jeg så hvordan den lille jenta ble lagt vrælende (med mammans egne ord) i senga si, og hvor de måtte inn hvert 5-10 minutt for at hun ikke skulle besvime av all hylinga. Er det sånn det fungerer med skrikekur på små barn? Er det dette som er ferber metoden? Og det er ikke for å tråkke på noen tær, alle har sin mening om hvordan små barn skal lære seg å sovne selv, og jeg aner ikke hvilke problemer de har med søvn osv... Jeg ble bare så satt ut da hun tappa ut av badekaret og la gutten sin med den vrælinga i bakgrunnen... Vi har slitt en del med legging selv, men jeg tror absolutt ikke dette kunne vært et alternativ for oss!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også litt sjokk av det, det virket liksom så normalt for henne. Kjentes ikke riktig ut, nei.

Samtidig er programmet klippet og montert slik at vi ikke vet helt hva/hvordan ting skjedde og henger sammen, så jeg prøver å ikke bedømme moren.

Men jeg fikk lyst til å gå inn for å trøste den lille jenten, og valgte å slå av tv-en for å slippe å se mer.

Skrevet

Så grusomt! Hvordan program var dette?

Her har vi aldri vært i nærheten av å følge Ferber som absolutt ikke passer mitt barn. Det tar tid å få han til å sove ja, hver kveld, men han sovnerihvertfall trygg og fornøyd:)

Skrevet

så ille var det vel ikke. Virket jo ikke som hun ikke hadde kontroll på det. og man kjenner vel sin egen unge best. Jeg hadde heller ikke klart å høre på sånn gråt i mer enn noen minutter,! vi gikk inn ca hvert 2 min eller satt inne hos henne.. men synes ikke det var så ille å se på at man må skru av tv... måtte bare si det!!!

Skrevet

Jeg så ikke det programmet,men som noen sa over..alle kjenner vel sitt barn best,hun måtte vel ha noenlunde kontroll på hva som foregikk.

Her begynte jeg å være bestemt med soving i egen seng fra 5 mnd. alder(sov i egen seng fra fødsel,men var plaga med kolikk) å litt gråt /sutring ble det ei ukes tid,men til gjengjeld har jeg et barn som sov gjennom natta fra ca 5 mnd. alder å gjør det fortsatt,trygt & rolig (snart 2 år nå).

Skrevet

Må nesten forsvare meg litt her. Slå av tv-en fordi jeg syntes det var ubehagelig å se på og så ikke poenget med det, ikke fordi jeg ikke tålte skrikingen. Har selv en gutt som sliter veldig med søvn på dagtid, og hyletokter har jeg hørt nok av på hjemmebanen.

Men jeg syntes det var fremstilt på en veldig negativt måte for mor, at hun bare disset det ned og deretter gikk å satt seg i sofaen og ringte typen. Regner nesten med at hun gikk inn på et eller annet tidspunkt, for babyen HYYYLTE. Hvis hun virkelig bare lot hun ligge der mens hun klagde sin nød til typen, da synes jeg faktisk at det var litt tvilsomt.

Skrevet

Hun gikk jo inn til henne hvert andre tredje minutt. Kan ikke være inne hos den ene ungen hele tiden når hun ha en unge til. Syns absolutt ikke dette var ille. En må gjøre det som fungerer best for sin familie.

Skrevet

Som sagt, jeg slo av mens hun snakket med typen og klaget over at han ikke var tilstede. Hadde fått nok, og foretrakk og planlegge sommerferien i stedet. På det tidspunktet hadde vi ikke sett hun gå tilbake på rommet (men jeg antar at hun hadde gått inn, det hadde bare forsvunnet i klippingen).

Skrevet

det var jo ikke så ille som flere av dere vil ha det til å være. vi vet jo ikke hele situvasjonen. om hvofor de gjør det slik.

vi sliter mye med søvnen til snuppa, hun er nå 15 mnd og våker ennå hyppig om natta. minimum 2 ganger. å tar lang tid å få henne til å sove. første rådet vi fikk av alle hs. var denne metoden. fordi barn bør kunne klare å sovne inn selv. det funket ikke for oss da. så vi har sotte med henne til hun sovner. men nå prøver vi på an igjen med denne metoden. å hun roer seg til slutt..

å eg tror nok hun var inne hos datteren bare vi ikke ikk se det. å dessuten har hun jo 2 små som hun måtte ta seg av alene, å da blir det jo litt sånn..

• 2 uker senere...
Skrevet

Uff, det var noe av det værste jeg har sett ihvertfall! Grøsser enda ved tanken på den lille hylende jenta!

Skrevet

Jeg har heller ikke sett den episoden det er snakk om, men jeg må ærlig innrømme at jeg har hatt noen runder med min sønn.

Han har prøvd seg noen ganger, og han er sta og jeg er sta. Jeg har vunnet hver gang, men det er jo kansje fordi han gir seg ganske fort, for han skjønner at han ikke kommer noen vei.

Det har aldri vært grining i mer enn et kvarter.

Men ser at jeg har mange venninner som har gitt inn, plukka de opp av senga eller gitt de viljen sin i andre tilfeller, og de har rett og slett et helvete nå.

Barna styrer det meste, både dag og natt!

Jeg personlig er veldig glad for at jeg har tatt kampene,

Skal kanskje legges til at ståa sikkert hadde vært en annen om han hadde skreket i flere timer i skrekk;o)

Skrevet

Jeg tenkte akkurat det samme! Herregud. Hun sa jo også at det var så fælt å høre ungen vræle, men at det var sånn det måtte være.

Og til dere som er glad dere tok "kampen"; det er ikke den eneste måten man lærer ungen å sove på! Tror unger hadde blitt veldig veloppdragne om vi hadde gitt de elektrisk sjokk hver gang de gjorde noe galt. Det er litt samme greia.

Da vi tok "kampen" med å lære vår unge å legge seg (og sove om natta) trøstet og bar vi når han var lei seg, men la han tilbake i senga når han hadde roet seg. Gang på gang hver kveld i kanskje to uker. Nå legger han seg helt fint selv.

Skrevet

ja det funket kansje for dere Lise---83.. men våres jente ble bare sintere og sintere, og gråt mer og mer. Ble hysterisk når vi da la henne tilbake i senga.. og hun gav seg ikke i løpet av to uker! Helsesøster rådet oss til å ikke ta henne opp av senga.. ikke snakke til henne, kun titte inn til henne for å se at det ikke var noe anna galt enn at hun var sint. Tro meg, hadde prøvd ALT og ingenting funket.. første natt med å ikke ta opp for å trøste gav hun seg etter ca to timer.. og det er jo en forbedring fra å ikke gi seg før morgenen. (pleide å begynne rudt kl 01.30) neste natt tok det 30 min. nå funker det som regel etter noen min. må inn å legge henne riktig i senga da.

Så det jeg vil si, ikke døm andre når man ikke vet hva som er blitt prøvd, eller kjenner unge.. Man vil ungens beste selv om man lar ungen grine litt.. mi jente har det bedre med å være utvilt om dagen.. og nå sover hun bedre på nettene også! er SÅ glad for at jeg ikke hører på alle her inne, men lar mine egne erfaringer og fornuft telle. det er faktisk jeg og mannen min som kjenner jenta våres best. Alle barn er forskjellige!

Skrevet

Forstår at det kan virke fælt på folk, og den der ferber-metoden er jo ganske diskutert.. Vi slet en stund, og pratet med helsesøster om det.

Vi kom fram til at ungen skulle få 3-4 faste nattasanger og de får han, og så sier vi natta og går ut av rommet.

Ja, det var litt hyl i begynnelsen. Men vi gikk ofte inn og sjekket og sjekket bleie, om han var tørst osv før vi sang sangene på nytt(de samme, i samme rekkefølge) og så gikk ut igjen.

Dette har funket kjempegodt for oss, og nå vet han selv at han skal legge seg til ro etter å ha fått de sangene. I verstefall går jeg 2-3 ganger inn iløpet av "leggetiden"/kvelden og synger for han og sånn.

Jeg så ikke dette på tv, men mener at til en viss grad kan det være noe riktig i det..

Skrevet

Jeg så ikke denne episoden. Man skal ikke dra slutninger ut over det en ser på TV. Men ang. barn og legging: Da jeg var 21 år blei jeg mamma for første gang. Vesla "bodde" på puppen, og skulle ikke sove i egen seng. Hun hylte så jævelig at jeg tok henne opp. Hver gang. Rugget og vogget og hadde henne i min seng. Måtte legge meg med henne. Hun tok alle mine kvelder. Både hjemme og på turer. Jeg måtte alltid legge meg med henne. Det var IKKE kult. Hun sov i min seng til hun var over 5 år!!!! Så blei jeg mamma igjen i en alder av 29. Han har sovet hver natt i egen seng. Joda, han har vært sint. Men jeg har vært oppe hos han ofte. Nussa og kosa og sagt "nå er det natta".Og var fult bestemt på at han skulle jeg ikke venne til å bæres på. Og på HAN funket det. Men DET hadde ikke funket på henne!!!! Hun hadde panikk for senga si. Tror det er BARNA som er forskjellige, ikke måten vi gjør det på. Det er nå min erfaring. Så det som funker for noen, funker ikke for andre. Det er helt okei med råd, men noen fasit er det ingen her som kan komme med.

Ha en deilig vår :)

Skrevet

vil bare si at ikke alle unge foreldre er som de på unge mødre! begynner å bli lei av alle som tar oss under en kam!

Jeg er selv 20, fikk mitt første barn 3 dager etter jeg ble 19år,og venter nr 2 nå..og jeg er også imot denne metoden,barn skal ikke måtte ligge å grine i flere minutter,eller i det hele tatt,for min del.. til og med 3 minutter må være en evigheeet for et lite barn! de griner for at de har et behov.. huff..

dere som er 30-40 år.. slutt å vær så fordomsfull!

Skrevet

Selvfølgelig FUNGERER det. Du får veldig lydige unger om du slår de også.

Skrevet

NN over her: Tror kanskje du misforstod.

Dette var vel ikke ment som hetsing av unge mødre. HI skrev unge mødre i overskriften, fordi hun hadde sett skrikingen i netopp dette programmet. Hun spør videre hvordan andre foreldre gjør det hjemme. (altså ikke hvordan unge mødre gjør det)

Jeg er selv 40 år, men absolutt ikke fordomsfull. Fikk mitt første barn som 19 åring og yngste barnet da jeg var 38 år. Så jeg vet litt om det å være ung mor, og også å være moden mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...