Gjest Skrevet 15. mars 2010 #1 Del Skrevet 15. mars 2010 Hei, Håper noen av dere kan hjelpe meg! Jeg har nå vært gjennom 2 SA og 1 MA og er meldt på venteliste for utredning på Ullevål. Jeg ble informert om at det var 3 måneders ventetid på dette, men fikk samtidig beskjed om at vi kunne prøve igjen etter neste mens. Min gynokolog (Dr. Farnes på Majorstua) har også sagt at ved neste svangerskap skal jeg sykemeldes fra første dag. Jeg vil nødig miste igjen, samtidig vet jeg at en utredning kan ta lang tid og bare i halvparten av tilfellene faktisk gi et svar. Hvem skriver ut medisiner som Albyl E og Crinone? Er det fastlege, sykehus eller gynokolog? Jeg lurer litt på hvor veien går nå? Skal vi prøve igjen, vente til positiv test og så ringe gynokolog og fastlege? Eller burde jeg ringe allerede nå og høre hvilke muligheter jeg har? Hva med Volvat? Noen som har noen erfaringer med dem? Jeg har tydeligvis ikke et problem med å bli gravid, men å beholde. Hvem er eksperter på dette? Håper noen har noen innspill til veien videre? Tenker på det hele tiden, og klarer nesten ikke å vente til neste mens. Synes tiden går altfor sakte.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141590158-skal-jeg-booke-time-og-hvor/
Erle79 Skrevet 16. mars 2010 #2 Del Skrevet 16. mars 2010 Så fælt at du har blitt en av "gjengen"... Jeg skjønner veldig godt at du ønsker å bli gravid igjen. Å vente på å få utredning og ikke minst svar på alle prøvene kan ta lang tid. Som du skriver, mange får ikke noe svar på hvorfor man mister igjen og igjen, noen har rett og slett bare uflaks. Og da hjelper det jo ikke med utredning. Samtidig er det noen som får bekreftende svar på utredningsprøvene, og som trenger hjelp til å fullføre neste svangerskap. Så jeg vet virkelig ikke hva jeg kan oppmuntre deg til å gjøre. Hvis du velger å bli gravid igjen før utredningen har du statistisk sett større sjanse til å lykkes med det svangerskapet enn å mislykkes, og man skulle jo tro at man kan sette utredningen "på vent", slik at hvis du skulle miste neste gang også, så er du fremme i utredningskøen. Jeg ble forresten gravid rett etter min tredje abort, før utredningen, og det svangerskapet går over all forventning - er i uke 30 nå! Min erfaring er at fastlegene ikke har mye erfaring med habituell abort og medisinene som gis i forbindelse med dette. Jeg har fått mine resepter av gynekologen min. Syntes det var godt å ha en profesjonell person å forholde meg til. Fastlegen min er allmennlege, og jeg er hans første møte med habituell abort, så i vårt tilfelle er det faktisk jeg som har lært ham opp. Han hadde ikke hørt om Crinone en gang før jeg sa at jeg hadde fått resept på det... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141590158-skal-jeg-booke-time-og-hvor/#findComment-141590704
Håpet ble virkelighet! Skrevet 16. mars 2010 #3 Del Skrevet 16. mars 2010 Hei Mama 2010? Trist å høre at du også har opplevd å miste 3 ganger på rad som oss andre her inne. Jeg kan jo fortelle litt om min opplevelse med Ullevål. Var gjennom min siste utskrapning der 7. september og ble da satt på liste på utredning. Fikk etter drøye 2 uker rekvisisjoner til blodprøver, en som kunne taes når som helst og en på dag 21.-23 av neste syklus. Så det ble 2 måneder med prøvepause og prevensjon, var faktisk litt godt i ettertid at kroppen og hodet fikk litt pause selv om man er utålmodig for nytt forsøk. 13. november ble vi innkalt til time på Ullevål for å diskutere blodprøver og veien videre. Prøvene viste ingen spesielle resultater, men jeg fikk allikevel resept på Crinone og Albyl-E til neste svangerskap av overlegen på avd for barnløshet. Var snakk om noen kromosomtester men som ville ta opptil 6 mnd å få svar på. Jeg ble gravid i andre syklus da prøvinga var igang igjen. Ringte Ullevål ved positiv test og fikk time til ultralyd i uke 6, og har vært på sjekk og Ul hver uke frem til nå som jeg er i uke 11. Er veldig fornøyd med oppfølgningen i ny gravididtet, føles godt å se liv en gang i uka. Har også vært sykemeldt 100% siden positiv test, skal til fastlegen imorgen og diskutere om jeg skal begynne å jobbe litt igjen, blir litt rar av å bare slappe av også (selv om det føles godt å prøve "alt" denne gangen) Så selv om de sier at ventetiden kan være 3 måneder kan det gå kjappere, jeg ville anbefalt å vente på utredning, men Erle er et godt eksempel på at det kan gå bra uansett. Har du en gynekolog som kan hjelpe deg med resepter kan jo det være nok. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141590158-skal-jeg-booke-time-og-hvor/#findComment-141591654
swing Skrevet 16. mars 2010 #4 Del Skrevet 16. mars 2010 Hei dere! Nå har jeg også vært gjennom utredning på Ullevål. Skal på time der i morgen for å få vite svar på blodprøver. Vi venter også svar på obduksjon siden vi mistet i uke 18 i oktober. Da jeg var på Ullevål for å starte utredningen tok legen UL av meg, og oppdaget da det hun trodde var en muskelknute på utsiden av livmora. Dette førte til at jeg måtte ta laparskopi og hysteroskopi. Under den operasjonen fant de ingen muskelknute, men den ene veggen inne i livmora var så tykk at det hadde dannet seg en skillevegg inne i livmora. Den skilleveggen gjør at jeg har såkalt hjerteforma livmor. Er det noe dere har hørt noe om? Den skilleveggen kan ha hatt noe å si for abortene. (Om feks egget fester seg på den tykke skilleveggen kan det dø, fordi den veggen fører næring dårligere siden den er så tykk. Vil jo tro at det ikke kunne ha noe å si for den siste aborten, ettersom den var i uke 18) Når jeg mistet sist gang i oktober hadde jeg innmari lyst til å bli gravid MED EN ENESTE GANG!!! Men vi valgte å vente på utredning. Jeg klarte å overbevise meg selv om det var uforsvarlig gjort overfor et foster å bli gravid uten å vite om det var noe gærnt med meg. Vi fikk også høre at det ville ta ca 3 mnd. Det hørtes voldsomt leeenge ut! Men du aner ikke hvor godt det var å få en pause fra det stresset med å prøve, og det å være gravid og engstelig! Nå har det gått 5 mnd (tok lengre tid pga den operasjonen jeg måtte gjennom), og jeg syns det har gått superfort! Jeg har kost meg masse, vært på fester og konserter, gått på jobb uten å tenke på sykemeldinger osv! Så nå får vi se i morgen da, hvilke svar vi får etter utredning og obduksjon. Huff, gruer meg litt til å sitte der å prate om det. Håp i 2010: Hvem var det du fikk sykemelding fra når du fikk positiv test? Ullevål eller fastlege? Lykke til alle sammen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141590158-skal-jeg-booke-time-og-hvor/#findComment-141593897
Håpet ble virkelighet! Skrevet 16. mars 2010 #5 Del Skrevet 16. mars 2010 Hei swing: Ang sykemelding så fikk jeg det av fastlegen min. Fikk vite ved første samtale på Ullevål da jeg fikk resepter at de ikke var behjelpelige med det der. Jeg testet positivt en torsdag og mandagen møtte jeg opp på kontoret til fastlegen og fikk time halvannen time etterpå. Var litt nervøs for å bli avvist, men da det var hos han den andre MA`en ble oppdaget ved dalende hcg-nivå og han henviste meg til gynekolog ved den 3dje, så jeg synes det gikk greit. Måtte vel argumentere selv for å få det til, men. Litt usikker på hva jeg skal gjøre nå, dagene er så varierende. I går var formen fin og jeg fikk gjort litt. I dag har jeg vært slækk og kvalm, ikke noe særlig. Finner vel ut av det. Rart at det med tid er så relativt. De 3 månedene vi ventet gikk raskt og som deg unnet vi oss fest, tur til Kbh mm. Nå er det 7 uker siden jeg testet positivt og det har gått såå sakte.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141590158-skal-jeg-booke-time-og-hvor/#findComment-141594065
swing Skrevet 17. mars 2010 #6 Del Skrevet 17. mars 2010 Ja, ikke sant! De bekymringsfrie månedene da man ikke var gravid gikk som et svosj! Jeg telte ikke dager til eller fra eggløsning og diverse, og det var deilig Men jeg har allerede begynt å grue meg til jeg blir gravid igjen... Med alle de tankene som følger med.Det er jo gode tegn at du er slækk og kvalm da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141590158-skal-jeg-booke-time-og-hvor/#findComment-141599905
Gjest Skrevet 20. mars 2010 #7 Del Skrevet 20. mars 2010 Takk for svar, jenter! I går ringte faktiskt gynokologen min. Han hadde fått svar på noen av blodprøvene de tok dagen de oppdaget MA'en. Det viser seg at jeg er bærer av Faktor V Leiden Mutasjon. Og dette KAN være årsaken til at svangerskapene har endt i ufrivillig abort. Altså ikke 100% sikkert at dette er årsaken, men altså da en mulighet. Vi avtalte derfor at jeg kommer til han med én gang jeg blir gravid igjen og jeg skal da starte med fragmin som jeg skal ta de første 7 månedene av svangerskapet. Noen som har noe erfaring med dette? Godt å få et svar forøvrig, føler meg litt tryggere på å prøve igjen da... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141590158-skal-jeg-booke-time-og-hvor/#findComment-141613143
swing Skrevet 20. mars 2010 #8 Del Skrevet 20. mars 2010 Se der kom det svar på blodprøvene! Jeg vet lite om Leiden Mutasjon, men vet at det er flere her inne som er bærer av det, så jeg tror du vil finne mye informasjon i gamle tråder her på forumet. Vi var på Ullevål på onsdag og fikk vite svar på blodprøvene. Alle var helt fine. Også fikk vi svar på obduksjon ettersom jeg mistet i uke 18 sist. Navlestrengen hadde festet seg ugunstig på morkaka, så den førte dårlig næring (men fosteret hadde fin størrelse). I tillegg hadde morkaka løsnet fra livmora der som navlestrengen var festet... Og når det skjedde gikk det gærnt... Rett og slett max uflaks... Ordet uflaks fikk ny betydning gitt! Men jeg skal sørge for å få målt blodgjennomstrømming i morkake og navlestreng ved neste graviditet. Jeg er enig med deg i at det føles bra å få et svar på utredninga. For da vet man hva man kan gjøre annerledes neste gang i forhold til medisiner. Lykke til videre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141590158-skal-jeg-booke-time-og-hvor/#findComment-141613833
Luddes mamma Skrevet 20. mars 2010 #9 Del Skrevet 20. mars 2010 Hei Mama 2010? Jeg har Leiden Mutasjon / ACP-resistens. Jeg har det hetrosygot (alstå enkletgenetisk). Jeg har vist dette i mange år, også før jeg fikk Ludde i 2005, men det var ingen problem, og det var ingen som sa at det ville være det heller. Det var først etter 3 aborter og utredning at noen sa det kunne være en årsak til mine aborter. Legen sa også at hun syns det var veldig rart at jeg ikke hadde fått fragmin etter fødelsen for å forebygge blodpropper.... Jeg har ved de tre siste graviditetene brukt både fragmin og trombyl (bege er blodforynnende, men de fungere på ulik måte). Desverre har dette ikke hjulpet meg. Fragmin er jo sprøyter, og det er litt vondt, men det har gått ganske greit å ta de (men jeg har jo bare tatt de frem til ca uke 8 på det lengste). Man får desverre store blåmerker på magen etter bare noen dagers bruk. Litt kjedelig i bikinisesongen da man ser ut som man har en rar sykdom/er misbruker på magen ;.) Legen min vil nå at jeg forsøker kortison (prednisolon) neste gang jeg blir gravid, sammen med bla. trombyl. Dette fordi hun nå tror at det må være et overaktivt imunforsvar som støter bort forstrene. Håper fragmin vil hjelpe deg neste gang! Her er forresten en side med litt info om Leiden; http://www.ismaap.org/index.php?id=313&print=1&no_cache=1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141590158-skal-jeg-booke-time-og-hvor/#findComment-141613982
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå