Gå til innhold

kan noen hjelpe meg med hvordan...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal lse av temp skjemaet mitt?

er i første ofesielle pp nå og måøer temratuern hver morgen. og krysser av. nå har jeg hatt mensen siden torsdag, til å begynne med gikk tempen ogg og nå har den gått litt ned... hva gjør den når jeg har eggløsning? og når i forkant av eggløsning gjør den det den skal?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som vet??

Skrevet

Hvordan tyde temperaturkurven:

Tempen kommer til å svinge litt, så man må ikke stirre på hver enkelt temp, men heller konsentrere seg om å se helheten i kurven.

Temperaturer som avviker fra de andre (f.eks. pga. sykdom, alkohol, urolig natt osv.) skal utelukkes når kurven skal tolkes.

En vanlig tempkurve - også kalt bifasisk kurve - vil ha to nivåer. Et lavt nivå før eggløsning og et høyt nivå etter eggløsning.

Kurver hvor tempen hopper opp og ned eller holder seg nokså konstant (også kalt monofasisk kurve), er tegn på syklus uten eggløsning. Dette er normalt en gang i blant, men gjentar det seg ofte bør man kontakte gynekolog.

En kurve kan også få tre nivåer - et lavt før eggløsning, et høyt etter eggløsning og et enda høyere et ca en ukes tid etter eggløsning. Sånne kurver blir kalt trifasiske (derav navnet - tre faser), og er ofte et tegn på graviditet. Se eksempel på trifasisk kurve.

MEN - man kan ha trifasisk kurve uten å være gravid, og man kan være gravid uten å ha trifasisk kurve.

For å gjøre det enkelt å skille mellom det lave tempnivået før eggløsning og det høye tempnivået etter eggløsning, er det en god ide å trekke opp en såkalt "coverline". Den finner man ved å dra en vannrett strek 0,05° over den høyeste av de siste 6 lave tempene før tempen steg.

Kurver hvor lutealfasen varer 18 dager eller lenger betyr som oftest graviditet.

Kurver hvor lutealfasen er 10 dager eller mindre forteller at egget KANSKJE ikke har lang nok tid på seg til å grave seg ned og varsle fra til kroppen om at det er en graviditet på gang. Har man korte lutealfaser bør man oppsøke gynekolog.

Temperaturdipper:

Noen får en dipp i tempen like før eggløsningen. Det er et tegn på svært nært forestående eggløsning. MEN - ikke alle har sånne dipper, og de som har det trenger ikke få det hver gang, så man må ikke lete etter en sånn tempdipp for å forutsi eggløsningen. Da kan man bli lurt.

Noen får en dipp i tempen ca. en ukes tid etter eggløsningen, og mange kaller denne for "festedipp". De lærde strides om hvorvidt det finnes noe som kan kalles det, ettersom denne dippen kommer samtidig som et lite oppsving i østrogennivået (populært kalt østrogenbølgen, se hormonkurven). Jeg sier meg enig med de som stiller seg tvilende til fenomenet "festedipp" all den tid det jo er østrogennivået som holder tempen lav før eggløsningen, og dermed også er den mest sannsynlige årsaken til en evt. tempdipp under østrogenbølgen også. For ikke å snakke om at jeg synes det høres litt for utrolig ut at implanteringen av et bittelite egg - som er på størrelse med et knappenålshode - skal kunne ha en såpass stor innvirkning på kroppen og kroppstemperaturen.

Hentet fra denne linken: http://www.pernille.info/bbt.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...