Gjest Skrevet 15. mars 2010 #1 Del Skrevet 15. mars 2010 Er det noen her inne som har erfaring med hjemmefødsel som førstegangsfødende? Da jeg fant ut at jeg var gravid, ble det først sorg/angst før følelsene gikk over til glede. Jeg har alltid følt/tenkt at fødsel er noe jeg gruer meg veldig til. Derfor satte jeg meg ned å skrev ned tankene, hva er det jeg gruer meg til, hvorfor osv... Det viser seg at det jeg er mest "redd" for er det å være så eksponert, mange ukjente skal ta og se på meg, jeg er lite tildekket, miste kontrollen, ikke få bestemme over egen kropp, revning. Ingen av punktene mine gjaldt smerte (?!?!). Derfor begynte jeg å lese mer om fødsel, både for å få mer kunnskap, men også for å se hvilke valg man har som fødende. Etter at jeg begynte å tenke på hjemmefødsel, kjenner jeg at stressnivået har gått ned, humøret er bedre, og jeg har begynt å glede meg over svangerskapet. Jeg har tenkt til å snakke med jordmor om muligheten for hjemmefødsel, og ikke minst ta kontakt med hjemmefødselsjordmødre. Jeg ser for meg at jeg ønsker å føde i vann hjemme på badet, vet ikke helt om det er ideelt, men det føles mest rett. Når det gjelder smertelindring, vil jeg ønske meg en jordmor med akupunktørekspertise. Har brukt akupunktur mot allergi, stress og ryggplager før, med stort hell. Er det noen der ute som ønsker å dele sine erfaringer? Komme med tips? De som har hatt hjemmefødsel hvor noe har gått galt/eller ikke gått som forventet, kom gjerne med disse også. Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141586895-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-%C3%B8nsker-hjemmef%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonderskov Skrevet 17. mars 2010 #2 Del Skrevet 17. mars 2010 Hei!! Jeg kjenner veldig godt igjen det du skriver der!!! Det var akkurat slike følelser jeg hadde også, når jeg ble gravid (førstegangs)... Jeg leste mye om hjemmefødsel, og kontaktet en jordmor her i området som ville ta på seg "jobben"!! ;-) På termindatoen den 21. februar begynte riene på natten... Jeg kontaktet jordnor kl 10 - og kl 15.20 var gutten kommet til verden!! Og gud hvilken opplevelse!!!!! Jeg var kjempe redd, fordi jeg var førstegangsfødende - om jeg nå ville klare smertene etc. etc. Men det ble ikke noe problem i det hele tatt!! Det var så fantastisk godt og avslappende å være hjemme i fred og ro... Det var så utrolig artig!! Og jordmor kom hit og var glad og opplagt og var her 120% for oss!!! Samboeren min fylte opp fødebasseng, ordnet mat til oss og var generelt en stor stor støtte for meg!! Det kan så absolutt anbefales å føde hjemme med kjente folk rundt seg... Selvom barnet mitt var ganske så stort ved fødsel (4,6 kg og 55 cm), så gikk alt bare bra!! Og jeg revnet ingenting!! Jeg tror virkelig at jeg fikk en fantastisk fødselsopplevelse nettopp fordi jeg var hjemme og følte meg kjempe trygg!! Jeg håper, du får en like stor opplevelse som jeg fikk!!! Det trenger mere informasjon til kommende mødre om muligheten for hjemmefødsel... Ta gjerne kontakt med meg, om du ønsker mere informasjon!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141586895-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-%C3%B8nsker-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-141599570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iris<3 Skrevet 21. mars 2010 #3 Del Skrevet 21. mars 2010 Hei! Jeg fødte mitt første barn for en måneds tid siden, fødselen startet som en hjemmefødsel men endte som en sykehusfødsel. Riene avtok og ble rotete ved ca 7 cm åpning, og siden det da allerede hadde gått nesten et døgn siden de første bittesmå riene startet, så bestemte jordmoren at det var på tide å dra til sykehuset. Delvis for å få fortgang i fødselen (ved å ta vannet), delvis fordi jeg begynte å bli fryktelig sliten. Men det hele foreløp uten snev av dramatikk, og jordmoren var med på hele fødselen selv om den ble flyttet. Og jeg synes uten tvil at den delen av fødselen som foregikk hjemme var den beste, og anbefaler absolutt hjemmefødsel. Bare spør om det er noe mer du vil vite. Du kan jo se på denne linken hva en jordmor som bistår ved hjemmefødsler sier om førstegangsfødende: http://www.heibaby.no/blogg/2010/03/jordmor-kristina-hjemmf%c3%b8dsel-f%c3%b8rste-gang/ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141586895-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-%C3%B8nsker-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-141616475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 9. april 2010 #4 Del Skrevet 9. april 2010 Jeg har to fine sykehusfødsler bak meg, men nå med nr. tre vil jeg gjerne føde hjemme. Det er fordi jeg så gjerne vil stole på kroppen min (jeg vet at den vet hva den skal gjøre, det hadde den også gjort første gang om den hadde mulighet), og jeg vil slippe mange ukjente, mye undeersøkelser og uro. Og jeg vil ha dette (som blir den siste fødselen her) til MIN og VÅR opplevelse... Jeg ville ikke vært bekymret for smertene. Smertene kan kroppen din fint takle, det handler myyye om innstilling, og ikke minst om å ikke være redd! Det siste er viktigst tror jeg... Jeg må varmt anbefale filmen "Orgasmic Birth" (som handler mer om hormonenes innspill og naturlig fødsel enn orgasme, altså - hormonsamspillet ved orgasme og fødsel er veldig like), bøkene "Naturlig fødsel" og "Føde uten redsel". Alt er å få kjøpt hos www.heibaby.no På Fødsel i Fokus kan du få en liste over hjemmefødsels-jordmødre (er det www.fodselifokus.no, tro?) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141586895-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-%C3%B8nsker-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-141704035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå