♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Min sønn rullet fra mage til rygg for første gang helt alene i dag:-) Han er 4 måneder om 5 dager. Når rullet deres babyer alene?
Tyren78-09+12 Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Ikke så lenge siden min begynte å rulle fra mage til rygg, og han er 6 mnd. Men har aldri vært noe utpreget aktiv krabat på matta si..han er fornøyd med å ligge rett ut når han ligger der(selv om han helst vil være oppi lufta slik han er vant til fra kolikk-tida.. Han har ikke snudd fra rygg til mage enda.
Kgw og Lillebror Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Sønnen min blir 4 mnd på onsdag denne uken. Han rullet fra mage til rygg noen ganger da han var tre måneder, ser i ettertid at det var mer tilfeldig enn målrettet aktivitet fra lillegullet for det skjedde ikke mer... Forrige uke begynte han å rulle fra rygg til mage, han har ligget lenge og trent på dette i forkant ved å rugge fra side til side. Han kommer seg noen ganger tilbake til ryggleie igjen om han strever, men ofte må jeg bort å hjelpe han.
Sistah*G07*J09* Skrevet 15. mars 2010 #4 Skrevet 15. mars 2010 Snuppa rullet fra rygg til mage når hun var 4mnd og 1uke. Dagen etter lærte hun seg å rulle fra mage til rygg igjen
Mamma med to søte små Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 Første gangen han rullet var på 3mnd kontrollen. På matten hos helsesøster
Kari Trestakk Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 Første gang sønnen min klarte å rulle fra mage til rygg var han 2mnd på dagen (må understreke at han kom to uker etter termin, og er/var kjempestor). Han gjorde det tydeligvis fordi han ville ligge på ryggen. Han jobbet og slet leeenge før han fikk det til, og samme dag gjorde han det to ganger til. Etter det gikk det over 2 mnd til han gjorde det igjen. Og nå som han er 6 mnd. ruller han enkelt som bare det fra rygg til mage (begynte å gjøre det da han var 3,5 mnd), men gjør det svært sjelden andre veien. Merkelige greier...
Gjest Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Han har gjort den noen ganger. Rullet fra rygg til mage også. Men vet ikke om det er tilfeldig eller bevisst. Han er 3 og en halv mnd Datteren min var nesten 6 mnd da hun begynte å rulle. Hun var ganske lubben som baby. Tror det var derfor hun var relativt treg med rullingen. Men hun krabbet ved 7 mnd og gikk før hun fylte året, så hun var normal ellers.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. mars 2010 #8 Skrevet 15. mars 2010 Rulling fra mage til rygg kan i starten ofte skyldes tilfeldig tipping heller enn bevisst rulling. Mange babyer har perioder rundt 3 mnds alder hvor de tilsynelatende ruller bevisst, men ofte opplever man at de slutter m dette etter en liten stund, nettopp fordi det ikke var helt bevisst likevel. Som regel begynner de å rulle bevisst fra rygg-mage først, og det er også denne veien som regnes som et utviklingsmessig fremskritt rent motorisk sett (siden det er fra mageleie at den videre utviklingen skjer). Bevisst rulling fra mage-rygg skjer ved at de legger hodet ned i gulvet og velter seg over på en måte, mens ved ubevisst rulling/ tipping har de ofte hodet høyt hevet=)
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 15. mars 2010 #9 Skrevet 15. mars 2010 Et oppfølgingsspørsmål: Hvilket underlag har dere når dere trener på rulling? Foreløpig har vi trent på gymmatta mi, men den er veldig tynn. Han har klart å rulle fra mage til rygg et par ganger, men det var nok bare tilfeldig tipping. Den ene gangen slo han bakhodet litt i gulvet, og da fristet det neppe til gjentagelse... Så tenker å bruke et tykkere/mykere underlag, men usikker hva som egner seg best? Kanskje en overmadrass på 5 cm er ok? Forslag?
Gjest Skrevet 16. mars 2010 #10 Skrevet 16. mars 2010 Så utrolig tidlig deres babyer er ute!! Min er 7,5 mnd og begynte å rulle fra rygg til mage for 3 uker siden. Fra mage til rygg ruller hun ikke enda. Hun er ifølge HS og fysio helt normal i utviklingen.
Tigerpote Skrevet 16. mars 2010 #11 Skrevet 16. mars 2010 Vesla her rullet fra mage til rygg (VELDIG bevisst) da hun var drøye 3 mnd. Hun liker IKKE å ligge på magen, så den andre veien har jeg liten tro på Jeg har faktisk fått beskjed fra hs om å holde henne fast så hun ikke ruller rundt, fordi ellers får hun null trening i å ligge på magen. Det tar henne 2 sek å rulle over på ryggen igjen! Så nå har vi en liten maktkamp på gulvet flere ganger om dagen, og hun er så sterk og sint nå, at hele henne spenner i en bue, for hun SKAL over hehe. Like sta begge to;) Tigerlise: her hos foreldrene mine har vi en sånn tynn matte for å ha i lekegrind, kjøpt på Barnas hus. Foreldrene mine har tykt flosset teppe på gulvet, så det er tykt nok og stødig og fint for henne. Hjemme har vi en tykkere matte, siden vi legger den rett på gulvet, også kjøpt på Barnas Hus til 699,-. Anbefales! Før hadee vi henne bare på dyner og matter, men jeg ser helt klart en mye større utvikling etter vi anskaffet mattene!
Moden fersking Skrevet 16. mars 2010 #12 Skrevet 16. mars 2010 Lillegutt rullet første gang fra mage til rygg da han var seks uker, men det var nok ikke planlagt! Han lå på en matte på gulvet på helsestasjonen og gjorde det som den selvfølgeligste ting i verden. Nå er han 4,5 måned, og ruller fra mage til rygg iblant. Fra rygg til mage ruller han også, men sliter litt med den ene armen som han blir liggende oppå. Vi har kjøpt en litt tykk aerobic-/pilatesmatte som han "trener" på. Den er helt super (også for oss voksne som kan ligge/sitte mykt ved siden av). Babygym'en har vi plassert på matta, og så har vi laget et lekehjørne med teppe og rangler og bamser i andre enden. Slike matter får du overalt til kr 200 og nedover (vi betalte kr 120 for vår).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå