eggstokk Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Jeg har sikkert 10-12 forskjellige flasker i hus, men ønsker å bruke minst mulig kjemikalier i rengjøringen. Hva kan jeg kvitte meg meg? Hva kan jeg ikke være foruten? Noen forslag/meninger?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Generelle tips: * Bruk mikrofiberkluter. Med de kan du i mange tilfeller klare deg helt uten bruk av vaskemidler. Mikrofiberkluter får du kjøpt i de fleste dagligvarebutikker. De kan også kjøpes fra for eksempel Norwex eller Enjo. Unngå tøymykner når du vasker mikrofiberkluter, da vasker de dårligere etterpå. * Til daglig rengjøring klarer kommer man langt med et håndoppvaskmiddel, grønnsåpe og stålull. * Velg miljømerkede rengjøringsmidler. Mange av vaskemidlene på markedet er merket med offisielle miljømerker som Svanen eller Bra Miljöval. Merkene garanterer at produktene er blant de mest miljøvennlige i sin kategori. * Men husk at også miljømerkede produkter belaster miljøet når de brukes. Bruk minst mulig uansett! * Velg konsentrater. De har mindre emballasje og færre unødvendige fyllstoffer. Husk å være ekstra nøye med doseringen. * Har du problemer med kalkavleiring? Sitronsyre eller eddik fungerer fint som avkalkningsmiddel til porselen og fliser. Skyll med rent vann etter bruk. * Sørg for sikker lagring av vaskemidler, spesielt hvis du har barn i huset. Les mer om barn og kjemikalier. Noen rengjøringsmidler du bør styre unna: * Bakteriedrepende vaskemidler og kluter. Slike produkter inneholder kjemiske stoffer som skal ta livet av forskjellige småkryp. Problemet er at de ofte skader miljøet også. * Klorholdige vaskemidler, for eksempel klorin. * Produkter med unødvendige tilsetningsstoffer som parfyme, fargestoffer og blekemidler. * Spesialrengjøringsmidler som metallpuss, stekeovnsrens, møbelspray, boningsmiddel og teppespray. Tatt fra grønn hverdag. http://gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Bolig/Tips/Rengjoering
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Oppvaskemiddel og salmiakk, da kommer du langt. Har også skurekrem til koketoppen.
Trollemor75 Skrevet 15. mars 2010 #4 Skrevet 15. mars 2010 Du kan låne boken Grønn og Skjønn på biblioteket, den har anbefaling når det gjelder vaskemiddler, samt oppskrifter for hjemmelagede produkter som ikke belaster miljøet. Universalspray til bad og kjøkken er fantastisk. Og billig å lage.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 Zalo, klorin og salmiakk holder. Zalo til oppvask Klorin til bad og toalett Salmiakk + zalo til vindusvask, glassoverflater, (gulv blir skinnende blanke). Bland opp litt salmiakk i bunn av en tom og ren spruteflaske, ha et par dråper zalo og fyll opp med vann. Billig og effektivt! :-)
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 Nå tok jeg for morro skyld en kikk i skapet. Jeg har dette: Grønnsåpe (2 flasker faktisk...) Ajax (den rosa (ikke vet jeg hvorfor jeg har den - bruker den aldri, liker ikke lukta) Jif i forskjellige typer (glass, kjøkken, bad, skurekrem) Salmiakk Klorin Domestos (do vask) Ja det var det jeg hadde nå. Av kluter har jeg masse mikrofiber. Bruker som oftest bare vann ilag med de. Den jeg bruker ofte er Jif kjøkken.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Jeg bruker Zalo, Jif skurekrem, salmiakk og klorin.
Trollemor75 Skrevet 15. mars 2010 #9 Skrevet 15. mars 2010 Forøvrig, hvis det er av miljøhensyn du vil begrense mengden vaskeprodukter, vær obs. på at: - Zalo er ikke svanemerket (Sunlight og Neutral er det, jeg liker best Sunlight) - Jif skurekrem er heller ikke svanemerket. Jeg bruker hjemmelaget universalvask (4 dl vann, 1 dl hvit eddik, 1 ts grønnsåpe, 1,5 dl hydrogrenperoksid, 20 dråper tetreolje, 20 dl lavendel- eller sitrongressolje for god duft, lavendel til bad og sitron til kjøkken) + svamp - Salmiakk og klorin frarådes også av Grønn Hverdag fordi det er veldig giftige stoffer Jeg bruker: - Universalsprayen beskrevet over til overflater på bad og kjøkken - Vann og eddik til glass og speil (ingenting som funker bedre) - Sunlight til oppvask - Ajax gulvvask (svanemerket) til fliser, grønnsåpe til parkett - Oppvasktabletter som er svanemerket - Ecover dovask (ingen dovask som er svanemerket, så jeg kjøper på økologisk butikk) - Neutral til klessvask, bortsett fra ull som får Nøstebarns ullvask - Eddik til skyllemiddel (lukter ikke!), evt. med noen dråper lavendelolje - Mikrofiberkluter og -gulvkluter Det var alt! Og huset er rent.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #10 Skrevet 15. mars 2010 Vi har zalo, til oppvask. Jif, den gule flaska som brukes over alt i huset om ikke grønnsåpevann tar det. Grønnsåpe, til gulv og støvtørking. Klorin, til vasking av do, bleking av tøy og annet det evt må brukes til. Salmiakk til vinduene. Stålull finnes også ett eller annet sted i skapet. Men det er vel igrunn det vi har, og har ikke planer om å ha mer heller. Har sitronsyre i skapet for å maske oppvaskmaskin og vaskemaskin.
Lemonia Skrevet 15. mars 2010 #11 Skrevet 15. mars 2010 Vi har: Sun Ultra + glansemiddel til oppvaskmaskinen Zalo til oppvask Ajax kjøkkenspray til kjøkkenet Mr Muscle Ovnsrens Domestos til toalettene Ajax baderomspray til badene Ajax til gulvet Salmiakk til vasking av vinduer (Zalo + en skvett salmiakk er flott) Ser egentlig ikke problemet med mange flasker. Hvis du kjøper færre typer rengjøringsmidler må du bare bytte de oftere, for du har jo likevel de samme tingene du må vaske. Jeg ser ingen forskjell på å bruke 10 flasker i seks måneder eller 5 flasker i tre (og så fem flasker i de neste tre månedene, slik at du i praksis likevel har brukt 10 flasker i seks måneder).
Trollemor75 Skrevet 15. mars 2010 #12 Skrevet 15. mars 2010 Se min neste post litt lenger ned, jeg skriver oppskriften. Funker som bare det, og veldig billig i bruk.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #13 Skrevet 15. mars 2010 Jeg er enig med deg i det meste, men hvordan kan folk leve uten klorin? Hvordan får dere ellers hvitt tøy hvitt igjen og det er dessuten ingenting som vasker doen like rent som klorin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå