Gå til innhold

Når fester egget seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid etter befruktning fester egget seg??? Dager eller timer???? Noen sier de kan kjenne at egget fester seg....

Fortsetter under...

Skrevet

Henger meg på spørsmålet ditt. Har en uke til ikm og har noen smerter i magen i dag. så jeg lurer jeg og.

Skrevet

Egget fester seg som regel 5-10 dager etter eggløsning dersom man blir gravid

Skrevet

Befruktning

Hvis du er kvinne i befruktningsdyktig alder, har du hver måned eggløsning. En av de to eggstokkene frigir et egg (noen ganger flere). Egget er egentlig en liten celle som knapt er synlig. Det følger egglederen ned til livmoren, som har kraftig muskulatur i sine vegger. Denne "turen" tar ca 5 dager. Du kan bli gravid hvis du har samleie 1-2 dager før eller etter eggløsningen. Etter samleiet vil spermiene finne veien opp til egglederne. Spermiene kan leve opptil 6 dager, så hvis du har samleie i perioden 5 dager før frigjøringen av egget og 24 timer etter, vil en spermie kunne være i stand til å befrukte egget.

Noen dager før eggløsningen blir slimhinnen i livmoren tykkere og blodfull. Kroppen forbereder seg på en mulig graviditet. Når et befruktet egg når livmoren, er slimhinnen forberedt på at egget faster seg til livmoren. Straks egget har festet seg, vil egget starte å utvikle seg til et embryo, et tidlig foster. Hvis det skjer, er du gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...