Gå til innhold

Å steke brød med steketermometer

Anbefalte innlegg

er det smarteste jeg har gjort noen sinne. Brødene blir alltid perfekt stekt, samme hva jeg har i deigen. Og til dere som vil ha vellykka brød, stek først brødene (her snakker vi 4 i langpanne) i 30 min på 180/200 grader. Dytt inn steketermometer i det midterste, og da det største om de varierer i størrelse. Stek videre til brødet har 95 grader i temp. Fab.

Dagens husmortips.

Fortsetter under...

Gjest amandine

Kult! At jeg ikke har tenkt på det før!!! Jeg bruker den gode gamle intuisjonen og banke-på-høre-riktig-lyd-metoden, jeg! Og så baker jeg så uanstendig mye brød at jeg har det i ryggraden, tror jeg. Men i dag skal jeg altså prøve steketermometeret! Deigen akkurat satt til heving.

Åå, jeg liker mat som skal stekes med steketermometer! Kanskje dette rett og slett må testes og at jeg kan komme i gang med brødbakingen igjen etter en pause på 9 år....

Noen som har en god oppskrift å dele?

Jeg har tom brødformer i silikon som jeg fikk i gave for 2,5 år siden som ligger der ubrukte og sørgelige...

Annonse

Gjest amandine

Kan gjerne det, dvs nå tar jeg det stort sett på feelingen og varierer litt på meltyper, men her er et jeg synes er knallgodt og som holder seg godt, også.

Pappas rugbrød, 2 stk

4 dl kokende vann

3 dl grov sammalt rug blandes og la stå iallefall til det er lunkent, eller over natten

4 dl lunkent vann

en pk gjær

1 ss salt

ca 14 dl hvetemel

1 dl grov sammalt rug

Elt og hev, bak ut og etterhev og stek v 225 i en knapp time

Gjest amandine

Så trekker vannet inn i kornet/melet og du får et mye saftigere brød;) Samme greia som om du hiver i resten av havregrynsgrøten, for eksempel. Dette brødet baker jeg mye, og også samme oppskrift men med andre meltyper, for eksempel hvete. Da slenger jeg gjerne havregrøt/gryn/hvete helkorn i. Eller har i helkorn med det kokende så de blir litt mykere. Don't get me started;) Man tager hvad men haver og som regel blir det godt!

• 9 måneder senere...
Gjest amandine

Jeg! Har forresten utviklet ny og bedre og ikke minst min egen oppskrift!

4 brød:

1,25L kokende vann

8 dl hvete helkorn

8 dl store havregryn

rør rundt og la det stå til det blir kaldt og vannet har trukket inn, til det er passe til gjær-temperatur eller over natten.. Så blander du i:

1 L vann så alt blir lunkent

1 pk gjær

ca 16 dl grovbakstmel(eller blanding med litt grov sammelt rug og litt rgrov sammalt hvete)

2L eller deromkring med siktet hvetemel

litt salt

Hev og del i 4 brød, etterhev ca 40 minutter og stek på 225 grader i ca 55 minutter

Annonse

...greide å lese 8 hele hvetekorn... ja, ja. Men jeg greide altså å kjøpe inn sammalt rug den gangen jeg skrev på denne tråden i 2010... og den står stadig og venter... jadda, ett skritt om gangen, bare pokker så lang tid mellom hvert skritt!

Da kan vel jeg dele min brødoppskrift beregnet på oss late husmødre:

1 kg finmalt et eller annet grovt eller blanding

1 pose tørrgjær

1 liter vann

Bland først mel og gjær godt, rør så inn vannet til det ikke er melklumper. Har du god tid bruker du kaldt vann rett fra springen, ellers ca 37-40 grader. La stå og heve til "deigen" er dobbelt så stor. Fyll så to brødformer halvveis og la etterheve til deigen omtrent når opp til kanten av formen. Stek så på 200 grader i 30-40 min.

Ingen elting, bare litt venting ... og desto saktere hevingen går dess mer aroma i brødet.

• 1 måned senere...
Gjest amandine

Kult! Jeg har enda ikke prøvd med termometer... Nå om dagen lager jeg forresten med å skolde hele hvetekorn og store havregryn, og bruker en blanding av havremel, grov sammalt hvete, rug og siktet hvetemel. Blir veldig godt det også, og ungene spiser hele korn uten at de merker det... Brødet er kjempegrovt men blir lyst på farge og mykt og godt. Lenge siden jeg har bakt etter pappas oppskrift, tror det blir en runde i dag! Tirsdag er brødbakedag;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...