Gå til innhold

Flaskemelk hyppigere enn hver 3.time?? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har en beibi på 4 uker nå, og ga han først kun morsmelk, så morsmelk og flaskemelk, og nå av gode grunner er vi gått over til kunn morsmelkerstatning (nan pulver). Jeg er av mange grunner veldig lei meg for at jeg ikke ammer, og et eksempel på dette er at jeg ikke kan slenge ut puppen å gi når han har lyst på.

Gir ca 130 ml hver 3. time, men mellomrom på 4-6 timer på natt. Dette fungerer stort sett bra, da gutten blir mett og fornøyd (økte fra 100 ml i går). Men av og til hyler han av sult en eller to timer etter han har fått måltidet sitt, selv om han ble god og mett like etter han fikk flaska. Han sluker da i seg 130 ml til. Noen sier det er viktig å overholde dette med hver 3. time, andre sier jeg må gi når han er sulten. Noen som har erfaring eller peiling på dette?? Dette stresser meg opp, og synes det er veldig fælt om gutten skal være kjempesulten i 1-2 timer (har til nå bare klart å ventet max 10-12 min., for klarer ikke å høre han lei seg=) ).. :-/

Fortsetter under...

Du skal gi babyen mat når han er sulten. Babyene regulerer dette selv. Ja, så lenge det ikke er over 1 liter i døgnet over lengre tid, som anonym påpeker. Det at en skal mate hver 3 time er jo slik en tenkte før i tiden, og personen som har sagt dette til deg er vel av gamleskolen og ikke helt oppdatert? All litteratur jeg har lest som er nylig utgitt sier at babyene regulerer selv, også litteraturen fra helsedirektoratet. De sa det samme på barsel, og helsesøster sier det samme.

Gi når han er sulten, men prøv å ikke overstig 1 liter i døgnet.

Kanskje du kan prøve å bytte merke? Kanskje hipp eco 1 eller småfolk metter mer?

Kan også være at nan gir han litt magevondt, som han kanskje tror går over om han drikker mer?? (sikkert ikke, men hvem vet)

Min erfaring er det at det bør gå hvertfall 2,5 helst 3 timer mellom måltidene. Mini spiste en periode mellom 1,5 og 2 time hele dagen. Suttret mye og sov dårlig. Begynte da og gi han mat med ca 3 timers mellomrom og da spiste han seg god og mett og sov ordentlig. Sluttet og med suttringen. Tror han egentlig spiste for mye gjennom dagen og fikk magevondt av det. Men det skal og sies at jeg ikke sitter å høre han hylskriker i 1 time før han får mat. Er han utrøstelig så får han jo såklart. Men prøver å leke, kose og slikt for å se om det fungerer først. Om dette passer for ditt barn vet man jo ikke. Ingen barn er like vettu :)

Annonse

gi barnet mat når det vil ha:) husk at også mme ernærte barn har økedøgn! jenta mi økte plutselig fra å drikke ca 100 ml til å ville ha 150, og like etter 180. hun er nå stabil på ca 200, og er 6 mnd. mener å ha lest at barn ofte vil ha noe å suge på (mat) når de har vondt i magen. har du flasker som forebygger luftsmerter? vi har avent, og de har fungert bra, det eneste vi må huske på er å ikke skru den for hardt til, da slipper ikke luften ut/inn.

lykke til:) husk at det ikke er noen skam å gi barnet mme. det viktigste er at barnet får nærkontakt:) prøv og kos deg med det, og glem amminga:) det er mye kos i flasker også:)

• 2 uker senere...

Tusen takk for kjempegodt svar! Vi bruker avent, men mein kjære samboer har det med å skru igjen flaskene så hardt at jeg sliter med å skru de ifra hverandre igjen. Så det får han herved slutte med, hehe.

Har brukt hipp ei stund nå. Mulig han er blitt mer mett av denne, men han har fortsatt vondt i magen:-/ Kanskje derfor sugebehovet er så stort ja! Han har begynt å vri seg unna, å skrike, men samtidig gape etter mer mat på slutten av måtidene nå, og det må jo bety magevondt? Men vi har vært litt forsiktig med malten tror jeg, så skal forsøke å øke med det, og funker ikke det skal vi skifte merke igjen, og funkere ikke det blir det kiropraktor!

Ps. koser meg mye mer nå enn når jeg strevde og slet meg ut med amminga. Glad jeg tok til fornuft og sluttet! :-D

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...