Gå til innhold

Er det å ha en nyfødt baby en fulltidsjobb? Ønsker mange svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Det eneste som er frustrerende er at man ikke får sove så mye om natten, men det retter man seg fort etter."

Nei, for mange er det svært vanskelig. Meg selv inkludert. Jeg er et utpreget A-menneske som ikke får sove på dagtid. Førstemann hadde kolikk og fikk ikke kontroll på døgnet før han var nærmere året. Jeg var svært nær sammenbrudd av søvnmangel.

Skrevet

Med mindre det er et sykt barn som holder mor oppe hele natten og heller ikke gir mor hvile på dagen, så er det ikke en fulltidsjobb nei. Det var en selvfølge for meg å ta mesteparten av husstell det året jeg gikk hjemme. Men idet samboer kom hjem fra jobb måtte han ta sin del av babystellet.

For når jeg er hjemme med barnet hele dagen og tar nattstellet, så bær han gjøre det han kan når han kan. Så får jeg armene fri, eller kan fullføre noe av husarbeitet... Poenget er at han skal ikke ha jobb, baby og hus likt før jeg også jobber. Han avlaster. Og det er en fin fin ordning.

Skrevet

Det er da fortsatt ikke en fulltidsjobb å ta vare på et lite barn, uansett hvor mye det beveger seg.

Skrevet

Mindre arbeid når barnet begynner å bevege seg. Det er de første mnd som går i ett.

Skrevet

Nei det vil jeg ikke si. Kanskje en fire-timers jobb, sånn de første fire ukene i hvert fall.

Sover, spiser, litt våken, gulper, skifte bleie og det er det det går i. Mest soving.

Håper vi er like heldige, at nestemann ikke får kolikk eller noe sånt...

Skrevet

Nei, det er ikke en fulltidsjobb med mindre det er kolikk eller andre lidelser involvert. En baby sover mye eller ligger på et teppe, i en vogn e.l. Man ammer, skifter, bader, pluss noe kos, men ikke noe som tilsvarer en fulltidsjobb.

Skrevet

Det var ganske så slitsomt med første ungen de første 4 mnd siden hun hadde kolikk, men utenom det vil jeg si at det er ikke kan sammenlignes med en fulltidsjobb.

Om du tror det hvordan ser du for deg fremtiden med kanskje 2/3 barn + fulltidsjobb?

Skrevet

Min opplevelse er ikke det ihvertfall. Med første hadde jeg alt for mye tid til overs mens han sov og sov og sooooov. :) Med nummer 2 hadde jeg en ettåring hjemme i tillegg, og da ble det strax mere å gjøre og svært lite søvn da minste sov om dagen og liiiite om natta, mens eldste hadde litt motsatte rutiner ;) Men klarte da å holde huset sånn passe istand og lage middag uansett da. men ler litt når jeg snakker med gravide venner som tror de skal få det sååååååå hektisk med nyfødt baby! :)

Skrevet

Ser jeg har kanskje fått litt feil inntrykk av hva det vil si å ha en nyfødt baby. Alltid fått høre det er så mye jobb osv.. men det beste er vel å ta ting som det kommer og ikke planlegge for mye på forhånd som mange her sier. Alle barn er jo forskjellige:)

HI

Skrevet

Jeg har 3 barn og minste var absolutt ikke en fulltidsjobb, men nr 2 derimot...... hun sov ikke en liten lur engang mellom 13.00 og 01.00 før hun ble ca 7 mnd. Trodde jeg skulle klikke, men overlevde jo:) ALLE babyer er forskjellig.

Skrevet

Vil si det kommer helt an på babyen, men jo det er vanligvis en fulltidsjobb- egentlig en 24/7 jobb siden man er oppe flere ganger pr natt for å amme og trenger litt søvn selv når babyen først sover. I tillegg er man jo ikke hjemme hele dagen, men må trille babyen, besøke helsestasjonen, osv. Husabeidet burde absolutt deles, men mer burde falle på den som er hjemme. Det viktigste er likevel å avtale at far en av helgedagene står opp med barnet om morgenen og lar mor sove litt lenger etter amming- da det er søvn som kommer til å bli førstekravet ditt, ikke hjelp til husvask.

Skrevet

Det er en fulltidsjobb når babyen er mye våken- og sovner kun når du ammer eller triller tur. Og er lysvåken fra 17-01, hvor det kun er bæring frem og tilbake i leiligheten som gjelder. Og amming annenhver time hele natten.

Man vet aldri hva man får, nei. Heldigvis.

Skrevet

Jeg hadde litt av en "jobb" men minsten når han var baby, og enda egentlig. De første 3-4 mnd skulle han bare henge i puppen. Til han ble 9 mnd ville han bare sove i manducaen. Hatet vognen og sengen sin. Nå er han 15 mnd og har sovet mer enn 3 timer sammenhengende ca 4 ganger. Om dagen er han meeget aktiv, jeg løper etter han hele dagen. Så jeg ser fram til å begynne på jobb igjen faktisk!

Skrevet

Jeg skal mye heller ha en 150 % stilling enn å få en baby til.

Er veldig glad i de to jeg har men etter to veldig krevende babyer (frem til 6mnd og 1 år) så er det nok.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Førstemann var litt av en jobb. Hun hadde kolikk og sov ALDRI. Var våken hele natta, og på dagtid når hun endelig sovnet litt styrte jeg på for å få unna litt husarbeid og matlaging til mannen kom hjem. Måtte trilles eller bysses for at hun ikke skulle hyle.

Med nummer 2 var det helt annerledes. De første månedene sov hun 20 timer i døgnet, og når hun var våken var det bare for å få mat og kose litt. Hadde eldste hjemme da også, så jeg var jo opptatt med henne, men hadde nok kjedet meg litt om det bare var meg og babyen =P

Skrevet

Nå er det jo ikke alle babyer som ligger på gulvet og leker, eller sitter på fanget og koser da!! Babyer er forskjellige!! Skjønner ikke at det er så utrolig vanskelig å forstå..

Skrevet

Ta med i beregningen søvnmangel, ammeproblemer og elendig form etter fødselen, så er det mer en en fulltidsjobb de første ukene....

Skrevet

Tror du virkelig ikke at vi som sier det ikke er en fulltidsjobb ikke har barn?

Skrevet

Nattevåk kan man dele på når det er helg eller ferie og ikke en av partene skal opp på jobb. Når mannen skal på jobb dagen etterpå så er det faktisk best om han får ligge i fred på et gjesterom mens mor tar hånd om barnet om natta. Det er tross alt mer slitsomt å være på jobb enn å gå hjemme.

Skrevet

En baby trenger KJÆRLIGHET... KOS... MAT...(gjerne mammamelk) TRYGGHET... EN MAMMA OG PAPPA SOM HAR TID TIL DEN:

og i mine øyne er det en fulltidsjobb å være sammen med babyen sin hele dagen og natten.. Babyer har det nemlig best sammen med mor og far...det ligger i innstinktene til barnet.

Jeg er firebarnsmor, og siste babyen min har desverre hatt en vanskelig start.. sykehusopphold og medikamenter.. det er en 24 timers arbeidsdag jeg har bare for den ene.. men i tilleg må jeg hjelpe mine to eldste med lekser... og nest yngste er hjemme med oss, og han trenger oppfølging....

Jeg ser jo at de som er på jobb på dagtid..(eller 37.5 timer uka...) slipper å passe barna i de timene.. da har de noen annen til å gjøre det. vel de om det... utover dette så er klesvask og matlaging lik for alle...vil jeg tro. MEn er du på jobb så mister du mye tid sammen med babyen og babyen får antagelig ett bedre forhold til en annen omsorgsperson en mamma.. for selv om den arbeidende bare har 37.5 timer på jobb så har barnet mellom 40 og 50 timer i bhg/dagmamma.. for det tar tid å hente og levere og de færreste har bhg på jobben så da legger du til 1-2 timer dagen i henting... det er mange timer borte fra mammaen sin!!!!!! Bare til ettertanke.

Skrevet

Figa, du fremstiller deg som en idiot i denne tråden!

Jeg vet ikke hvordan det er å ha kun en baby, men prematurfødte tvillinger med diverse plager + kolikk + refluks og meg som var syk etter svangerskapet første halvåret, det var så full stilling at det knapt gikk.

Jeg har vært borti babyer som bare sover og man knapt merker at den er der, men også de som er ufattelig krevende fra første stund, selv uten kolikk..vet ikke hvor mye jobb det blir før man vet hvordan babyen er.

Jeg har alltid syns det har vært hundre ganger mer slitsomt å gå hjemme enn å jobbe..

Skrevet

En nyfødt nei, de sover jo mesteparten av tiden..

Jenta mi fik kolikk etter 5 uker.. Grining 12 timer i døgnet hadde jeg.. Det gikk over igjen etter 5-6 uker..

Merket først i 5-6 mnd alder at det blir lite tid til meg selv. Sover 3-4 ganger om dagen men aldri lenger enn 30-40 min så får ikke tid til å lage mat feks..

(Jeg er alene...)

Når hun sovner for natten en gang mellom 18 og 20 må jeg rydde og vaske klær. Sliten og legger meg tidlig. Men siden jeg sjelden spiser middag på dagene hender det at jeg spiser sent på kvelden heller...

Så etter et halvt år vil jeg heller si hun er en fulltidsjobb.

MEN tror det har med at jeg er alene.. Hvis jeg hadde hatt noen andre til å leke med henne men jeg lager mat eller rydder, hadde det jo ikke vært noe problem!

Av og til kan jeg faktisk ikke forstå hvorfor de som er 2 syns det er travelt med EN unge? :)

Skrevet

Det forstår ikke jeg heller. Er alene med 2.. Og det er travelt.. ;)

Skrevet

Nu vel... det kan være så som så... De aller fleste jeg kjenner sa at den aller første tiden var travel. Travel i den forstand at dagen gikk i ett med amming og stell... men det var fram til man kom i gang med rutiner. Og det varierer jo hvor fort man kommer inn i rutiner.

Ungene trenger slett ikke være plaget av noe for å være våken. Mitt 2.barn var grådig sulten og kunne henge store deler av dagen ved brystet. I tillegg til ufattelig mange bæsjebleier i løpet av døgnet. Hver gang han ble lagt til brystet så bæsjet han, jeg gikk og skiftet på, hvor han bæsjet på seg før jeg var kommet ut av badet... og sånn gikk timene. Enkelte dager da mannen min kom hjem fra jobb, hadde jeg ikke engang fått kommet meg i dusjen. Og dette var nå egentlig en rolig baby, som virket temmelig fornøyd. Gråt sjelden og sov gjennom hele natten.

Mitt første barn hadde kolikk. Det var en tilstand som holdt på å ta knekken på meg, fysisk og psykisk. Det går ihvertfall ikke ann og sammenligne det med en vanlig arbeidsdag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...