Gå til innhold

Er det å ha en nyfødt baby en fulltidsjobb? Ønsker mange svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en diskusjon her med samboer om det å passe baby på dagen kan regnes som en fulltidsjobb. Siden vi ennå ikke har fått babyen er det vanskelig for meg å overbevise han om at det er det. Han mener det umulig kan sammenlignes fordi en baby sover så mye.. Hva mener dere der ute som har eller har hatt en nyfødt baby? Poenget jeg ønsker å få fram i diskusjonen er at den tiden vi begge er hjemme (når han ikke er på jobb), altså på natten, morgenen, ettermiddag og kvelden så bør alle arbeidsoppgaver deles likt og at det ikke nødvendigvis er den som er hjemme som har mest overskudd til husarbeid og å passe babyen..

Hva er deres erfaringer?

Skrevet

Definitivt ikke en fulltidsjobb.

Skrevet

Barn er forskjellige.. Mitt barn vil jeg si var 200% stilling.

Skrevet

Det er "jobb" 24 timer i døgnet. Håper for din skyld at holdningen hans forandrer seg!

Skrevet

en begrunnelse hadde vært fint også:)

Skrevet

Bare late kjerringer som tar det som en fulltids jobb!!

Skrevet

En nyfødt baby er absolutt ikke en fulltidsjobb (med mindre barnet har kolikk, da er det vel verre). Nyfødte barn sover så mye. Jeg levde et ganske avslappet liv da min første datter var nyfødt. Det eneste som er frustrerende er at man ikke får sove så mye om natten, men det retter man seg fort etter.

Skrevet

Babyen er ikke en jobb, han skal ta like mye ansvar for sitt eget barn når han er hjemme som det du gjør. Hvis ikke kan du si at du passer babyen fra 8-16 og har fri resten av døgnet, så da må ungen klare seg selv.

Ellers mener jeg mesteparten av husarbeidet skal gå til den som er hjemme med barnet.

Har selv ingen erfaringer med dette, og aner ikke hvordan det kommer tilå bli om en mnd, men det er hvertfall slik jeg mener vi skal ha det, så får realiteten heller sparke meg bak hvis det ikke går :P

Skrevet

Det er ikke en fulltidsjobb å ha en nyfødt baby i vanlig arbeidstid.

Derimot er det en fulltidsjobb å ha en vanlig jobb i vanlig arbeidstid.

Det er en fulltidsjobb til sammen å ha en nyfødt baby både i vanlig arbeidstid og resten av dagen.

Det er mer enn en fulltidsjobb å ha en vanlig jobb og dessuten en nyfødt baby resten av dagen.

Det er rimelig at du gjør mer enn sambo på natten, morgenen, ettermiddag og kvelden. Men ikke at du gjør ALT på natten, morgenen, ettermiddag og kvelden. Og så er det rimelig at du sover/hviler noe på dagen. Og det er IKKE rimelig at han sover/hviler noe på jobben.

Skrevet

Eller mødre som gjør "jobben" sin. Den klarte vel seg selv hos deg?

Skrevet

Er det fulltidsjobb å sitte på cafe mens mannen er på jobb??

Skrevet

Ja det er en fulltids"jobb". Men det er herlig! Men det tar på også, såklart! Husk at det er alt av husarbeid i tillegg, pluss matlaging!

Men hadde mye heller villet gått hjem sammen med gullet mitt i alle år, enn å gått tilbake til jobben :-p

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan det kan føles som en fulltidsjobb å ha et nyfødt barn, med mindre det har kolikk eller andre plager. Det er da ikke slitsomt å passe på et lite, søtt, sovedyr som blir rolig bare du ammer!

Skrevet

Hvilke kjerringer er det som sitter på cafe hele dagen da?

Skrevet

Jeg har studert full tid i tillegg så godt som hver gang jeg hadde baby og har likevel hatt god tid.

Kan ikke begripe hvordan man skal kunne fylle dagen kun med å ta seg av en baby.

Skrevet

Vil ikke si at en nyflødt er en fulltidsjobb, men heller et ansvar 24 timer i døgnet med amming/nattevåk etc. En nyfødt sover ganske mye(vel, de fleste nyfødte hvertfall) og er stort sett bare interessert i mat, bæsjing og soving.

Men når ungen er 3-4 mnd er det stadig mer jobb. Da er nok mer enn fulltidsjobb. Kanskje litt mer avslappende, spørs på ungen det.

Det er hvertfall slik vi har opplevd det her i huset.

Skrevet

Herregud, det virker ikke som om noen her har hatt barn selv!

Skrevet

En nyfødt trenger ikke være fulltidsjobb nei. Her var de roligste dagene når han var under 3 mnd. Fra da ble det gradvis mer å henge fingrene i.

Men ingen babyer er like, noen krever mer som nyfødte, f eks hvis de har kolikk.

Det som kan være utfordringen i begynnelsen er søvnmangelen, eller det å ikke få sove særlig mange timer sammenhengende. Etterhvert blir man vant til akkurat det, og man takler det bedre og klarer å fungere i hverdagen selv med lite søvn.

Skrevet

Kommer jo litt an på barnet, men generelt sett vil jeg si at ETT barn neppe kan være en heltidsjobb.

Jeg har tvillinger, og har litt ledig tid innimellom, selv om det går i ett det meste av dagen. Husker tilbake til da jeg fikk min eldste, og tenker på den tiden som den reneste feriekolonien :-)

Vi voksne deler ganske likt på alt, uten at det er noe bevisst rundt det. Noen dager tar jeg mest, andre dager min mann. Så i sum tror jeg vi kommer ganske likt ut.

Skrevet

Det kan du/dere nok ikke vite noe om før barnet er født. Noen barn er en fulltidsjobb + litt til, andre er det ikke. For førstegangsforeldre er det nok en større jobb enn for de som har erfaring. Mye nytt man skal lære og sette seg inn i.

Det blir ofte mer "jobb" jo eldre babyen blir.

Lykke til, og nyt tiden sammen før barnet kommer!

Skrevet

Skal man velge mellom å ha en nyfødt 8 timer pr dag og dessuten dele ansvaret for en nyfødt likt med sambo resten av døgnet

ELLER

Ha en lønnet jobb 8 timer pr dag og dessuten dele ansvaret for en nyfødt likt med sambo resten av døgnet,

så er nok jobb+nyfødt den største belastningen.

Hvis det derimot er slik at det er mor som ammer, og derved er den som tar ALLE nattstellene, så kommer man nok likt ut når man deler likt på det som skal gjøres etter arbeidstid (utenom natten).

Skrevet

Det spørs jo på babyen, du kan jo få en baby som sover mye, men du kan jo også få en baby som knapt sover, så det må dere nesten se ann når barnet blir født.

Det er nok rimelig at du tar babyen om natten i allefall i begynnelsen, og da må samboern din forstå at du trenger å ta igjen litt søvn mens barnet sover, og da er det rimelig at du ikke får gjort alt av husarbeid du kanskje skulle ha gjort.

Tror uansett at dette ikke er noe dere kan bestemme dere for før dere ser hvor mye jobb det blir med barnet.

Skrevet

Når barnet begynner å bevege seg, blir det en fulltidsjobb. Et lite barn som ligger på gulvet og leker, eller sitter på fanget og koser er jo ikke noe slitsomt! Herlighet damer.

Skrevet

Det kommer nok litt an på hvordan babyen og tilstanden ellers er.

Her var førstemann rolig og snill som et lam. Men jeg var i elendig form etter fødselen som hadde vart i over et døgn, underlivet var mildt sagt ikke pent, og stress og hormoner var i vill galopp. Aldri hatt det så jævlig noen gang. Ikke for å skremme.... Men da var livet som nybakt mamma absolutt en fulltidsjobb, om ikke mer.

Andremann var også snill som et lam, men da var jeg avslappet og bekymringsløs. Da var livet deilig, og selv om storebror bare var 16 mnd hadde jeg det bra! Nå når lillebror blir eldre og krever mer, blir det mer travelt merker jeg....

Men hvis dere blir velsignet med et stakkars lite kolikkbarn, eller får ammeproblemer eller annet så vil jeg uansett si at å være nybakt mamma er minst fulltidsjobb.

Forøvrig er jeg enig med deg, babystell på ettermiddag og kveld deles på. Natten er det vel mer naturlig at den som er i permisjon tar, for den har mulighet til å sove og hanke seg inn igjen når babyen sover på dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...