Gå til innhold

Gåstol, for-imot?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg mener barnet kommer seg opp i en høyde det ikke er klar for å mestre tidligere enn nødvendig. Jeg mener barn har det best på gulvet til det er gammel nok til selv å komme seg opp. Vi vet vel ingenting om senskader. Ryggplager i voksen alder ol.

Det heter jo også at barn ikke skal settes opp i høystol eller stables opp med puter på gulvet før det kan sitte selv.

Barnet vil kanskje også utvikle seg senere enn om gåstolen ikke hadde blitt brukt. Tenker da på å sette seg opp selv ,krype, reise seg ol.

Om den ikke blir brukt før barnet er så stort at det har lært eg å reise seg, kan den jo kanskje brukes i en kort periode før barnet lærer seg å gå selv, som en trygghet/støtte rett og slett.

Annonse

Nei ungene kan sitte/ligge på fanger så lenge ryggen får støtte, de kan ligge pa maven for å trene opp rygg og nakke, går tur der ungen ligger i vognen, bærer rundt på de og ja ligger på rygg under babygymen eller uten og bare kukker rundt på tilværelsen.

Underholder med kos, massage,sang osv..

Det er det som er meningen når de er så små.

Annonse

ALT "skader" jo ryggen nå til dags, ikke sitte mer enn MAX 2 min i vippestol, sittende stilling.

Ikke støttes opp med puter i sittende stilling, ikke sitte for lenge i bilstol, ikke gå i gåstol.

Gudbedre, hysteriske kjærringer!

Barnet får vel ikke sitte å spise ved middagsbordet før det kan sitte helt selv heller nå da, kan jo skade ryggen!

Snakker som om ryggene er av lettbøyelig plastikk!

Rart at det ikke er mer forbud mot alt dette, så skadelig som det er!

jeg har hatt tilgang på både gåstol og hoppse, men jeg har valgt å ikke bruke noen av delene fordi jeg tror ikke det er bra for barnets rygg i lengden. Mine søsken har brukt det, og brodern begynte å krype samtidig som eller etter at han begynte å gå. Ca ved 1 års alder. Det er vel det beste for barnets utvikling at det begynner å krype før det begynner å gå.

Forferdelig mye "synsing" her gitt....

Gåstol er skadelig FORDI barnet blir gående å trippe/småhoppe på tåballene. Kortsiktig ingen big deal, men langsiktig blir grunnleggende motorikk feil og hofte-/ryggproblemer dukker ofte opp senere i livet.

Gåstol er forferdelig morsomt for barnet, selvsagt; det kommer seg jo opp og rundt. Så en sjelden gang kan det vel prøves. Men å kjøpe seg en gåstol for at barnet skal få ta seg en liten 10 minutters runde annenhver uke, er jo ren tullball !!

PS. Barn som ligger på gulvet utvikler seg raskt, da de "må" finne ut av ting selv; hvordan komme rundt, frem og tilbake og siden opp.

Går ikke ann så argumentere for eller i mot egentlig. Har det noen funksjon for ditt barn?? er vel egentlig spørsmålet. Min sønn gikk når han var 6 mnd med støtte. Men dette var selvfølgelig veldig tyngt for ryggen min. Derfor kjøpte vi gå-stol. En løsning alle var fornøyd med. Dattera mi gikk også med støtte når hu var 6-7 mnd men brukte gå-stolen mye mindre fordi hu likte best å leke på golvet. Og hun kunne krabbe så hun var mobil på den måten. Sønnen min lærte å krabbe etter at han lærte å gå.

I slike stoler får de vekten i skrittet og kan bli skjeve i hofter/ryggen. Samt at det er større sjanse for at de begynner å gå på tærne når de først begynner.

Men jeg brukte det på min sønn, og det første skritte han tok helt alene var når han var 9mnd gammal.

Med gåstol vil dei bli sterkere i beina, enn dei som ikke bruker det.

men som dei sier, Alt med måte.

Hadde det vert SÅ skadlig for barnet, hadde norge sluttet og selge det på dagen.

Gåstol er laget for de barna med LATE foreldre! Ja, jeg setter det på spissen!

Les artikkelen!!!

Irske forskere har studert hva som skjer med småbarn som bruker gåstoler, eller såkalte babywalkers. Dette er små stoler med hjul og beskyttelse som gjør at småbarn kan bevege seg rundt før de kan gå.

Resultatet var oppsiktsvekkende. For hver aggregerte 24 timer barnet brukte gåstol, lærte barnet å gå 3.3 dager senere og lærte å stå alene 3.7 dager senere. Studien viser med andre ord at gåstoler er en direkte årsak til at barnas motoriske ferdigheter forsinkes. Også envnen til krabbing ble forsinket.

Småbarna brukte gåstol fra de var gjennomsnittlig et knapt halvår til de var rundt ett år.

Forskerne ved University College Dublin School of Physioterapy undersøkte 190 normale og friske spedbarn født på termin. Foreldrene ble bedt om å registrere ulike utviklingsnivåer som når barnet klarte å rulle rundt, sitte alene, krabbe, stå og gå alene.

Alle de 102 barna som brukte gåstoler begynte å krabbe, stå alene og gå seinere enn de andre spedbarna. Imidlertid ble evnen til å sitte med og uten støtte, stå med støtte eller gå med støtte, påvirket.

- Studien viser at gåstoler forsinker barnas naturlige utvikling. Bruken av slike bør derfor begrenses, sier forskerne.

Selger jevnt

Det finnes ingen sentrale oversikter over hvor mange babyer som bruker gåstoler i Norge.

- Vi selger jevnt et par-tre slike stoler i uka. Vanligvis informerer vi om at dette ikke er et sted man oppbevarer barna og som må brukes med måte, sier butikksjef i Babyshop i Ullevålsveien i Oslo til Dagbladet.no.

Hun sier det er tre grupper kjøpere som går igjen: Folk med flere barn, folk med utenlandsk bakgrunn og folk som kjøper det som gave.

- Vi nordmenn er gjerne godt informert om motorikk og utvikling, og vi vet at barnet skal ligge flatt. Derfor presiserer vi også at gåstolen ikke skal benyttes før barnet kan sitte selv, altså fra 7-9 måneders alder.

En gåstol koster rundt fem hundre kroner.

Tidligere undersøkelser har pekt på at slike stoler utgjør en fare for fallskader. Derfor selges de fleste gåstolene nå med veltebøyler.

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/06/19/339085.html

LATE FORELDRE?

det var OG noe og si.

Vi bor i norge, og hva er ikke farlig her?

Dei fleste tørr jo ikke og sleppe ungane ut av dørene uten att foreldrene må sitte med kikkert i vinduet og få med seg hva dei driver med.

Nei dere som vil bruke gå-stol, kjøp gåstol.

Det som ikke er farlig i dag, er farlig neste uke.

nyt det menst dere kan !

Gåstol hemmer barnets utvikling. Hvor mye klarere kan det sies? La barnet ligge på gulvet. Der får det utfoldet seg i alle retninger og i med tilpasset riktig belastning fordi det bestemmer selv. Selvsagt skal det varieres med å bære, sitte på fanget osv..

Ligge på ryggen og på magen, finn passende leker som de kan leke med, og la dem oppdage verden i sitt tempo. Hvis du er redd for at barnet skal kjede seg på gulvet, legg deg ned ved siden av og lek med det.

Når barnet er klar for å reise seg opp, så vil det gjøre det, så lenge alle forhold ligger naturlig til rette for det. Trener du barnet til å sitte før det er klar for det, kan det få feilbelastning i ryggen, den naturlige svaien i korsryggen blir ikke riktig utviklet. Det er sjanse for at den begynner å humpe på stumpen, noe som ikke er gunstig for koordinasjonen.

Når barnet blir plassert i gåstol, kan dette lære barnet feil balanseteknikker, det kan begynne å gå på tåballene som tidligere er sagt her. Det kommer seg opp, men vil da som oftest protestere mot å komme ned igjen, og dermed kan den naturlige utviklingen der barnet selv lærer å reise seg, bli hemmet.

Jeg er helt og holdent mot gåstol, men hvis dere skaffer dere det, så bruk den i hvert fall med måte!!

Og det fantastiske argumentet med at produsenten og selgeren sier at det fremmer motorisk utvikling???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...