Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 han er straks 7 mnd(men født 3mnd for tidlig),begynte med litt grøt for 1,5 uke siden..han får en sånn smaksporsjon på dagtid hver dag. men etter 1 skje nekter han å åpne munnen...og da åpner han ikke munnen igjen før han får flaska;) det lille han får munnen klarer han å svelge,men noe kommer også ut igjen..han brekker seg ikke eller noe. det har hendt at han har spist hele smaksporsjonen,men det er bare flaks tror jeg..han åpner munnen fordi jeg har holdt flaska i den andre hånda,så han tror det er den som kommer Men altså,hva kan jeg gjøre? kan jo ikke tvinge han eller åpne munnen for han...skjønner at det er rart for han og annerledes,men han vil jo ikke åpne munnen en gang liksom... og det er på tide at han får mer mat på kveldstid..mange kvelder og netter hvor han er så urolig,og kan spise nesten "hele tiden". Håper noen har noen gode forslag:)
Rampongi Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 Prøv mer.. Jeg vil tro han spiser den tilslutt, men det kan da tid. og jeg skjønner godt at du blir litt utålmodig. Kan det hjelpe med noe fruktmos eller sviske på grøten? evn malt i den? Prøvd å bytte grøtmerke? bland med vann istedet for melk eller omvendt? Piraten her i huset har spist grøt i 2 mnd (hun er 6 mnd nå), men de siste dagene har hun også plutselig nekta å spise og jeg føler omtrent jeg tvinger i henne grøten. Hun har munnen åpen, men gurgler med grøten og spytter den delvis ut igjen.. rare ungen, hun var jo så flink for noen uker siden..
Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 14. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2010 ja jeg prøver fortsatt,tenker at en dag må det jo gå nå får han nestle sin maisgrøt,fra 4 mnd...vet liksom ikke om han kan få fra 6 mnd,siden han kun er 4 mnd korrigert. de vet ikke så mye på helsestasjonen heller. han var flink i ett par dager,så da tenkte jeg at dette kommer jo til ¨å bli såå bra,men nei da,nå nekter han;) merkelig det der...hehe...tippoldemora hans foreslo sukker på grøten,men det måtte jeg nok ikke si på helsestasjonen;) hehehe....kommer ikke til å ta i bruk det forslaget altså..hehe... men fruktmos,er det isteden for grøt da? aldri gjort detta før,så da må jeg jo spørre..hehe
eva og guttene Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 Prøv risgrøt, lillegutt her likte den mye bedre enn maisgrøten.
Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 14. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2010 Er det samme som den nestle grøten jeg bruker nå,bare annen smak? eller er det en annen alder? skal se etter det i butikken i morgen
Gjest eelis+kian Skrevet 14. mars 2010 #6 Skrevet 14. mars 2010 Det finnes havregrøt fra 4 mnd som skal blandes med vann, den kan du jo prøve. Min gutt vil ikke ha maisgrøt, han heller. Jeg tror ikke han liker det. Jeg gir avokado og banan-mos i stedet, og det går ned på høykant. Jeg blander ca halvt om halvt avokado/banan med ca 15 ml mme (jeg tar det litt på gefühlen, hehehe). Han syns det er fantastisk godt :-) Eplemos er også fint, og det kan du godt blande sammen med grøten.
Lykkekløver Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Jeg strevde også lenge for å få tulla mi til å spise grøt, prøvde mange forskjellige merker. Det som fungerte her, eller jeg gjør det enda iblant, er å gi annenhver skje med grønnsak eller gulrotmos og grøt. Da gaper hun, hun er kjempe glad i grønnsaker. Du må bare prøve deg frem til du finner noe han liker. Jeg har hørt at det er mange barn som liker de grønnsakmosene på glass for de er så milde på smaken.
AussieAnette Skrevet 15. mars 2010 #8 Skrevet 15. mars 2010 Vi måtte bytte skje vi. Mam sine er det vel de heter som funker her. De er lange og litt spnn bøyde nederst.
lille og lille spire Skrevet 15. mars 2010 #9 Skrevet 15. mars 2010 Min mini Spise kun frukt mos de første ukene. Så like han plutselig grøt, men liker fortsatt frukt mos best. Mais grøten smaker ikke godt.. Havregrøt fra 4 mnd smaker mye bedre, gjerne med litt sviske elller frukt mos ved siden av.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 15. mars 2010 #10 Skrevet 15. mars 2010 Vesla mi ville heller ikke ha grøt i begynnelsen. Gikk over til fruktmos i stedet og sakte men sikkert gikk det bedre og bedre helt til plutselig begynte å gape og svelge som bare det! Nå er hun 6,5 måned og det var ikke før hun var 6 mnd at hun begynte å spise mer enn en skje eller to om gangen. Jeg gikk så gradvis over til grøt med fruktmos og nå spiser hun grøt uten noen ting. Det andre jeg gjorde var å gi blaffen i vippestolen. Vi har en litt gammel vippestol og hun sitter ikke så godt i den, og klarer jo ikke sitte selv ennå. Så jeg gjorde på samme måte som når hun får melk på flaske, jeg legger henne ved siden av meg på et teppe. Hun får alltid melk først og når hun er "mett" av melka får hun grøt eller fruktmos, og så slurker av melk eller litt vann innimellom. Jeg tror nok det bare er å fortsette å prøve, men ikke tving i han noen ting. Vesla her hadde skikkelige hysteriske anfall da vi prøvde med grøt for noen uker siden så da bare la jeg grøten bort og prøvde ikke igjen før en stund senere. Lykke til!
IAdor Skrevet 15. mars 2010 #11 Skrevet 15. mars 2010 Jeg sliter med å få i velsa noe som helst egentlig. Grøt gikk veldig godt i begynnelsen, men nå er hun blitt over 7 måneder, og jeg vet ikke hva jeg skal gi henne. Grøt er hun litt lei av. Jeg har prøvd med forskjellige varianter og forskjell smak, men nei. Fruktmos nei, yougurt nei, diverse middager nei. Hva gjør man da. Det eneste som funker er å gi grøt med flaske før leggetid. Prøver å kutte ned med mme, da de kun skal ha ca. 6-7 dl gjennom dagen. Jeg har klart sånn nogenlunde å holde det. Jeg har helt sluttet å lage grøt med mme, og annet. Det går i vann. Vann drikker hun litt også, men ikke noe særlig enda. Hun får nå smake på diverse, men det går i to-tre skjeer og så er det nok. Har noen gode tips å komme med??
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 15. mars 2010 #12 Skrevet 15. mars 2010 min eldste var aldri begesitret for grøt etter 2-3 mnd med prøving gadd jeg rett og slett ikke mer. Er VELDIG frustrerende når de nekter å gape. Så da gikk det er i fruktmos og nestle sin banan og pære med yoghurt, denne kunne hun også spise om jeg blandet litt grøtpulver oppi. Spiste litt brød men gikk mest i velling. Babyen min på snart 7 mnd er også vanskelig i matveien. Grøt er ikke populært hos han heller. Gir litt brød med leverpostei(bløter opp bitene i mme før jeg gir dem). Ellers går fuktmos til tider. Men i dag oppdaget jeg grøt på glass og det likte han faktisk! Småfolk sin risgrøt med frukt(husker ikkehva slags frukter). Har også kjøpt inn hipp sin grøt med smak av grønnsaker(denne også på glass)så vi får se. Regner med at du har prøvd å gi både kald og varm grøt? en venninne av meg hadde en sønn som kun likte kald grøt;) Det er ikke alle babyer som liker grøt og det er selvsagt litt frustrerende men skiver pleier de fleste babyer å like. Lykke til!
Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 16. mars 2010 Takk for mange svar I går fikk han gulrotmos,og da åpnet han faktisk munnen hver gang skjea kom:) men angrer på at jeg begynte med den,syns ikke selv at den var god;) men kan jo hende han liker det:) kjøpte noen andre glass også,men vente litt med de... er det sånn at de kan få mos istedenfor grøt,er det i tillegg, eller til de blir eldre?
IAdor Skrevet 16. mars 2010 #14 Skrevet 16. mars 2010 Hmm, jeg har prøvd nesten alt det der. Eneste jeg ikke har prøvd enda er brød med leverpostei, det skal jeg gjøre i dag. Kaldt kan jeg bare glemme, det skal helst være litt lunkent. Selv vannet må være lunkent. Det er skikkelig frustrerende å ikke få i hun mat. Fruktmos og diverse er hun ikke noe glad i. Det eneste hun kan spise litt av er pære og melon av alle ting. Hun heller nok til det søte, men det er jo ikke noen god tilvenning. Hun må nå få i seg grønnsaker også, men hva gjør man da hun så plent nekter. Kan ikke tvinge i hun mat heller.. Vi får håpe at dagene blir lysere fremover.
pinjo Skrevet 16. mars 2010 #15 Skrevet 16. mars 2010 Ser vi er flere i samme båt.... Knerten begynte såvidt med grøt ved 4,5mnd alder,(er stor og jeg var melkekran hele natta) Gikk gradvis opp til to porsjoner daglig med risgrøten til nestle og plutselig var det bom stopp. Er nå 6 mnd og vil kun ha pupp. Har prøvd fruktmos, eplegrøt, middagsmat, gulrotpastinakk, kveldsgrøt fra småfolk og Hipp sin med fersken. Ingenting smaker godt syns han, kun vann på flaske og pupp som er noe særlig. Forferdelig frustrerende, spesielt nå som han skal være 5 timer med pappaen hver dag pga at jeg må jobbe denne uken. Dårlig stemning i huset kan man si, mm på flaske vil han heller ikke ha;) Vi håper også dagene blir lysere fremover:Dhehe
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 16. mars 2010 #16 Skrevet 16. mars 2010 men om babyen liker den er jo det flott! Du trenger ikke like den forde. Er det det eneste babyen ha så greit nok, er da næring i. Putter du i litt ekstra olje(nøytral slik som f eks soya) så blir den enda mer næringsrik.
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 16. mars 2010 #17 Skrevet 16. mars 2010 Prøver dere å lure i grøten ved og avlede babyen med leker ol, eller tar dere ett nei for ett nei og gir dere med en gang babyen ikke gaper? Hva er riktig? Føler kanskje jeg bruker litt mye energi på å lure i han det jeg kan av grøten, men blir jo litt feil det og, han skal jo ville spise av egen fri vilje liksom:)?!
Mamsen til AT:) *prøver igjen* Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #18 Skrevet 16. mars 2010 det hender vel at han blir lurt gitt..hehe..og jeg syns det er dumt,for jeg vil jo som du sier at han skal spise av egen vilje. denne gulrotmosen åpner han munnen for,ihvertfall mer enn med grøten..nå har jeg bare prøvd maisgrøten,for helsesøstra sa til meg at det han får skal blandes med melk(NAN)...kan jeg gi han den risgrøten dere prater om da a?står at den skal blandes med vann.. også skjønte jeg ikke helt...kan man gi kun ulike moser,eller SKAL alle babyer ha grøt? er det det de MÅ begynne med?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå