Gå til innhold

Noen med "store" barn på 15mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes Lille gutten vår spiser så sinnsykt mye (han får abre sunn mat), men.. ikke er han tjukk, men plugg/godt holdt hvis jeg kan si det. skal på 15mnd kontroll på onsdag, men plutselig fikk jeg ett innfall på at han var for stor. Jeg veit ikke jeg, men jeg synes han spiser enormt mye =) han er er aktiv, løper rundt og herjer, begynte å gå da han var 12 mnd. Spiser de virkelig så mye?

2 skiver til frokost

Lunsj- Havregrøt/grøt eller banan/avocado m/youghurt, + noe frukt

Middag, synes han får store porsjoner (spiser opp alt) og en eller annen form for dessert som frukt/domino (eller hva det heter)

Kvelds: grøt eller skiver

det går fra 3-4timer imellom hvert måltid. og han "tigger gjerne om han ser andre spise.

Han har alltid ligget på øverste linje på dette diagrammet, og er vel rundt 81høy tenker ejg.

Er dette normalt?

=) Takker for svar

Skrevet

Hei!

Jeg har også en "stor" gutt på 14 mnd, han er vel rundt 85cm nå tror jeg, hvis ikke mer, og han er også normalt aktiv og spiser godt:-)

2 skiver til frokost

mellommål frukt

2 skiver til lunsj

mellommål litt brød, grøt, eller yoghurt og litt frukt

middag, spiser litt forskjellig, noen ganger glass andre ganger "vår" mat

mellommål banan eller litt eple

Kvelds en stor porsjon grøt

Han går ikke helt ennå, men er normalt aktiv som sagt. Han har også lagt i øverste del av kurven hele tiden. Nå er faren høy, så er nok der lengden kommer fra, og synes heller ikke han er tjukk eller noe. Men alltid fått høre hvor utrolig stor han er. Ikke alltid like moro å bli pest med det fra andre heller.... Men han er sunn og frisk og glad, og det får være viktigst, ikke sant :-)

Skrevet

Spørs hva du mener med stor. Gutten min, også 15 mnd, er høy, men han er slank og ikke stor i vekt i allefall. På 15 mndskontroll var han 11,8 kg og 86 cm. Han har alltid ligget gjennomsnittlig på vekt, men langt over snittet på høyde.

Han er veldig aktiv, har gått siden han var 10 mnd, men i motsetning til dere her spiser han lite.

Frokost: ½ brødskive, evt en porsjon grøt.

Lunsj: ½-1 brødskive, 1 yoghurt.

½ banan, eple e.l. som mellommåltid.

Middag: Kanskje ½ fiskekake og bittelitt potet og grønnsaker. I dag hadde vi f.eks. kyllingpasta, han spiste en liten bit paprika, tre kyllingbiter og tre-fire pastaskruer. Ikke mye å bli mett på synes jeg.

Kveldsmat: En porsjon grøt.

Gir ham ikke kjeks eller annet mellom måltidene annet enn en fast fruktbit når han våkner etter lunsjduppen sin, for da er det ennå litt lenge igjen til middag, så det er ingen grunn til at han ikke skulle være sulten til hvert måltid.

Er ikke spesielt bekymret, helsesøster sier også at han spiser greit og at barn tar til seg det de trenger. Han er bare småspist (heldigvis ikke kresen da, han liker alt) og en høy og slank gutt.

Skrevet

Lusker inn her siden det bare er et par uker til Lillemann blir 1 år ;-) Her spises det nemlig også mye. Vet ikke helt hvor lang han har blitt nå, men har ligget øverst på kurven hele veien. Normal vekt ifht høyde, men altså ganske lang.

Her kan han glatt spise 3 skiver (riktignok uten skorpe) til frokost, samt frokost nr 2 i barnehagen en drøy time senere. Så er det varm mat i barnehagen kl 11, og der spiser han etter sigende veldig godt. Her hjemme blir det gjerne noe frukt og mer brød, før han får et middagsglass i 2-tiden. I barnehagen spiser han fortsatt godt til siste måltid. Det hender også at han får en ekstra skive om han er skikkelig hungrig ;-)

Til kvelds spiser han gjerne sammen med oss (vår middag), eller det går ned en 2-3 brødskiver da også.

Husker en gang noen venner av oss passet på ham, og de skulle ut på tur og hadde gjester. Da er det jo gjerne litt servering av mat, og dette er hva han spiste før jeg hentet ham kl 1600:

Frokost hjemme var 2 skiver. Så spiste han 1 1/2 skive da han kom ned til de. Deretter to vaffelhjerter, 1 1/2 pølse, en lompe, en pære, en banan, kjeks og deretter vår middag da jeg kom tilbake. Samt brødskiver til kvelds igjen :-S Drikke i tillegg, selvfølgelig.

Dersom de spiser det meste, så tror jeg de er så sultne, rett og slett. Jeg har i alle fall ikke tenkt til å begrense matinntaket hans så lenge det ser ut til at han har behov for det. Det skal sies at da pappa'n gikk på skolen hadde han en matpakke som typisk bestod av 8 brødskiver, så det ligger nok litt i genene også der ;-)

Jeg er nå i alle fall veldig takknemlig for å ha en unge som spiser! Det er utrolig stressende å ha et barn som man omtrent må tvangsfôre.

Skrevet

Ja det er deilig med spisebarn:)

Sønnen min var veldig stor både lang og tung men det var bare pga morsmelk. Han smakte på det meste som liten men spiste eller spiser ikke mye. Han er fortsatt lang men begynner å bli tynn syns jeg Kresen syns jeg også

Jenta mi er derimot en lita plugg, eller hun er vel ikke så kort men kortere enn broren, hun veide 11,5 på 15 mndrsen

Hun spiser alt og jeg er bare gla til egentlig

Hun spiser bare en liten brødskive til frokost, for jeg tror ikke hun er så glad i det. Tilbyr jeg yoghurt i tillegg så spiser hun det også.

I barnehagen sier de at hun spiser bra , men jeg vet ikke hvor mye det er

Veldig glad i frukt sier de i allefall.

Hun spiser gjerne 8 fiskepinner til middag. Forrige dagen spiste hun to pølser og en karbonade- Like mye som en voksen mao.

Kvelds så er det yoghurt med eller uten grøt :)

Skrevet

hei. Lurer også på hva du ser på som stor ;)

Min har alltid vært stor. Over kurvene hele veien.

Var 52cm og 4920g ved fødsel

skal på 15 mnd (forsinket) til uka.

Men er ca 15kg+ og 86cm+ (mål fra sist mnd)

Spiser:

Frokost 0830: 2 skiver og evt en yoghurt

Lunch1130-1200:ca 2 skiver(er i bhg)

Middag1500: ikke så glad i middag. Men et middags glass på en god dag.

Kvelds180:2 skiver/grøt

Frukt, marie kjeks ol tilbys mellom ved eget ønske.

Skrevet

Min har også alltdi vært stor (fra fødselen av). Veide 12 kg ved 6 mnd (kun morsmelk), og veier nå 15 kg (22 mnd). Han er veldig glad i mat, og er som en hund som tigger bare han ser folk spiser. En typisk dag er omtrent sånn:

1-2 brødskiver til frokost + 1 banan (bare han ser banan blir han helt gal hvis han ikke får)

Varm lunsj i barnehagen

Brødskiver, frukt og yoghurt i barnehagen til ettermiddagsmat

Middag (i dag spiste han en potet, 2 gulrøtter og masse fiskegrateng)

Vet ikke hvor mye han spiser i barnehagen, men de har alltid kommentert at han spiser godt.

Måtte le forrige helg da han ble passet av mormor, da spiste han 2 brødskiver til frokost, 2 bananer og 2 yogurter! Hun sa at han kommer til å spise henne ut av huset hvis det fortsetter, haha!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...