skyttel71 Skrevet 13. mars 2010 #1 Skrevet 13. mars 2010 Jeg har så vondt i ene puppen! Greier ikke å få ut den harde klumpen inni der. Er vel muligens en tett kanal? Har massert, dusja, pumpa.. nå gir jeg opp.. Noen med erfaring? Går det over eller er jeg nå på vei mor brystbetennelse?
Nøtt Skrevet 13. mars 2010 #2 Skrevet 13. mars 2010 Jeg hadde sånne klumper i puppene ved et par anledninger, men fikk aldri brystbetennelse heldigvis. Hva med å vekke minsten og amme?
skyttel71 Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2010 Joda, god ide.. Men har hatt dette vondtet i to dager nå og det vil ikke gå over. Han suger og jeg masserer, men klumpen er liksom midt inni brystet, så det er litt vanskelig å komme til mens han suger. Har heldigvis ikke blitt verre heller da, men jeg har panikk for å få betennelse.. Kanskje jeg har vondt fordi jeg har herjet så mye med den stakkars puppen...
abella Skrevet 13. mars 2010 #4 Skrevet 13. mars 2010 Høres ut som en tett melkekanal ja. Har hatt ca hundre stykker selv... :-( Legg på et varmt omslag mens du ammer. (pass på at småen ikke brenner seg på det) I tillegg kan du ta litt olivenolje på fingrene og massere med flate fingre mot brystvorten mens du ammer. Kan hende du må bruke mer enn ett forsøk for å løse det opp, men viktig at du får det til ellers kan det bli ekte brystbetennelse med feber etc. Min erfaring er at det er lettere å løse opp når du ammer enn når du pumper, men det er sikkert individuelt. Amme ofte, gjerne hver andre eller tredje time, og start alltid med det brystet som gjør vondt. (evt pumpe det andre hvis du bare gir ett bryst)
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 13. mars 2010 #5 Skrevet 13. mars 2010 Vet ikke om dette er bare tull og tøys - men mener ¨huske at jeg har lest en plass at sjokolade inneholder et stoff (lecitin eller noe slikt) som gjør at melken ikke skiller seg og dermed ikke tetter seg så fort. Men mulig det er ønsketenkning
skyttel71 Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. mars 2010 Hehe - hadde det vært sant så hadde det ikke vært en tett kanal i mils omkrets her i huset:) Sjokolade går det ned nok av! Abella: Minsten er 5,5 mnd og sover hele natta. I tillegg så har han faste måltider på dagtid, ca. 4 - 5 stk.. Så jeg tror ikke jeg vil rote i de rutinene uten at det blir heeelt nødvendig. Kjenner jeg blir litt stressa her. Må jo få bort skiten.. Takker iallefall for gode råd. Får finne frem olivenolja og sette mannen i arbeid hehe:)
Én til Skrevet 13. mars 2010 #7 Skrevet 13. mars 2010 Dra på helsekosten og kjøp Lecitin!! Jeg har slitt med tette melkeganger i månedsvis, men er helt fri for problemer etter at jeg startet med Lecitin! Les mer på ammehjelpen - du skal ta mye større dose enn det som står på pakningen. Det hindrer fettet i melken i å bli liggende og tette seg, eller noe sånt... Men når kulen først har kommet, gjelder det som er sagt over her - bare å massere i vei! Varme omslag har hjulpet meg også. Har selv hatt to brystbetennelser, og trust me - du vil MYE heller klusse til rutinene for amming og få litt økt melkeproduksjon en periode, for betennelse er noe driiiiit... Få tømt brystet!!!!
skyttel71 Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 13. mars 2010 ok folkens.. går i dusjen.. Auauau Har mest lyst til å knipe øynene sammen og så er det borteborte når jeg åpner dem igjen..
Romeren Skrevet 13. mars 2010 #9 Skrevet 13. mars 2010 Uff, det er vondt. Jeg har hatt MYE av dette, og det skremmer meg litt å høre at man også kan få det så sent som 4-5 måneder etter ammestart. (Håper og tror at jeg, for min del, er ferdig med sånt.) Det jeg gjør er å: Håndmelke i dusjen, pakke meg inn i masse ull i brystområdet og på hender og føtter. (Viktig å ikke fryse.) Masserer brystet mens gutten ammer, med lotion (eller olje, som noen andre nevner), og gir ikke opp! Helsesøster sa at det kan gå et par dager før hevelsen går ned, selv om brystet er tømt. (Det er ikke slik at du kan "tømme" ut kulen. Den er en hevelse som har oppstått på grunn av at det er stått melk i disse gangene, og denne vil ikke gå ned bare med en gang du har tømt brystet.) Så bare stå på! Tøm og tøm og tøm! Det er kjempekjipt, men det ordner seg til slutt!
skyttel71 Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 13. mars 2010 Takk:) Det var det godt å høre. Kanskje drømmen går i oppfyllelse og at det er borte i morgen? Har hatt antydninger til det samme før også, men ikke så ille som nå. Så flott at dere orker å dele erfaringene deres med meg. Skal prøve å gjøre det samme til dere når jeg har anledning til det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå