Gå til innhold

Noen som har hatt ektopisk graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eggleder som sprakk? Hvor lang tid tok det før du var oppe å gikk igjen, og var det mye smerter?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei

Jeg har hatt xu. Fjernet egglederen med fosteret da det var i uke 7. Hvis du vil vite forløpet så var det slik at etter et negativt ivf forsøk så sluttet jeg liksom aldri helt å blø etter mens. Så en søndag kveld etter å ha jobbet i hagen og løftet tungt så kjente jeg plutselig smerter i høyre side der eggstokken er.

Dagen etter gikk jeg på jobb og smertene ble bare verre og verre. Tilslutt kunne jeg nesten ikke stå oppreist.

Ringte til ivf avdelingen som ba meg ta en grav.test bare for sikkerhets skyld, urinen var helt kjempemissfarget og testen var positiv. Jeg jobbet på legekontor og legen trykket inn der smertene var og slapp fort, og det gjorde noe helt inn for jævlig vondt. Legen mente det kunne det være blindtarmen eller xu.

Sambo kom og hentet meg og kjørte meg til sykehuset i hu og hast. Der konstanterte de enkelt ved ul at jeg hadde en xu i uke 7. Samme dag fjernet de egglederen med laparoskopi (fikk 4 små snitt) og dagen etterpå mener jeg at jeg ble sendt hjem. Egglederen sprakk heldigvis ikke, gjør den det så kan det være veldig farlig. Jeg ble sykemeldt i 14 dager - 1 mnd (husker ikke helt) fordi jeg var helt utkjørt og ifra meg. Ellers så heler kroppen seg veldig fort etter slike inngrep som blir gjort med laparoskopi.

Skrevet

Hei!

Vårt forige IVF (5. jan 2010) endte med grav. i eggleder og fjerning av sprukket eggleder. Var innlagt ett døgn, og sykmeldt i en uke etterpå. Det var smerter, men fikk stærke smertestillende med en gang jeg kom på sykehuset! Var hos fastlegen, som mente at jeg var "anspent i systemet" pga IVF (Jæv.... amatør) Kontaktet fertilitesklinikken som umiddelbart tok meg inn og gjennomførte ultralyd. Så var det i hu og hast til sykehuset og operasjon i løpet av en halvtime....

Vet ikke om du har vært gjennom dette eller om du mistenker det.

Men om du mistenker det, SÅ KOM DEG TIL LEGE!

(Jeg ble operert på fredagen, men hadde ikke overlevd helgen om jeg ikke hadde kommet meg til lege som tok meg alvorlig)

Mvh Merete

Skrevet

Tusen takk for svar begge to. Grunnen til at jeg spurte er at jeg ligger ennå etter operasjonen og har vanskelig for å gå. Det er som å få en kniv stukket inn i siden når jeg beveger meg. Jeg lå på sykehuset i 2 døgn og fikk beskjed om at jeg ikke kunne reise hjem før jeg var oppe å gikk. Smertene kom som værst i magen etter at jeg kom hjem. Før det var det egentlig luftsmertene i skulderene som var vondt. Det er nå 4 dager siden operasjonen.

Jeg skulle til ultralyd for å sjekke på tirsdag og da fant de ingenting i livmoren, men ettersom jeg hadde hcg stigning fikk jeg beskjed om å ta en ny blodprøve slik at de kunne se om hcg fortsatt hadde stigning dagen etter.

Etter at de hadde "rørt" litt inni der begynte det å bli ømt/vondt og jeg ringte tilbake å fortalte dette. Da sa hun at de mistenkte svangerskap utenfor livmoren og at jeg måtte ringe om smertene ble skikkelige.

De kom like etterpå, og da var egglederen sprukket når jeg kom frem. Jeg hadde 1/2 liter blod i magen som måtte tappes ut og så måtte de jo fjerne den ødelagte egglederen. Og de tok den klemme og slippe opp testen på meg også, og det var ikke noe godt nei.

Jeg var 7 uker på vei.

Trodde man skulle være på beina igjen ganske raskt, men ser ut til at det drøyer ja.

Skrevet

Herregud, det høres ut som en jævlig opplevelse Musefusa.

Kroppen heler seg fortere enn du tror når den først kommer i gang. Men ta det med ro helt til du føler deg klar til å møte hverdag og jobb igjen.

Stor trøsteklem til deg!

Skrevet

Hjelpes meg!

Stadig nye skrekkhistorier her inne!!!

God bedring!

Annonse

Skrevet

Hei.

Jeg har også vært gravid utenfor livmor, ikke noe særlig ålreit opplevelse. Var 6+6, og måtte som deg tappe ut mye blod og fjerne sprukket eggleder. Jeg var sykmeldt ganske lenge, fullt i fire uker og ca 50% i noen uker til. Tror jeg brukte lang tid på å komme meg fordi jeg mistet VELDIG mye blod også takla jeg det nok litt dårlig mentalt sett... Men vet også om noen som har vært helt fine igjen på en til to uker, er nok individuelt.

Jeg sleit ikke så mye med å gå etter de to-tre første dagene, men å komme seg opp fra liggende etter sittende, var umulig. Flaks at sambo hadde vinterferie akkurat da:)

Ønsker deg ihvertfall god bedring, håper du kommer deg fort!

Og lykke til videre!

Skrevet

Har også vært gravid utenfor livmor.

Flaxen her var at kroppen ordna etterhvet opp selv, slik at jeg slapp operasjon. Jeg ble innlagt på sykehuset for overvåkning og smertelindring. Dagen de skulle operere meg, begynte hcg å synke, så slapp heldigvis operasjon.

Ble sykemeldt en uke etter innleggelsen. Når hcg begynte å gå ned, ble formen min gradvis bedre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...