Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår sover fint om natten, legger seg kl 19 hver kveld, og sover til kl 07, avbrutt av to matinger. (Får mme) Trenger ikke bysse ham noe særlig på natta heller, bare å legge ham, så sover han videre.

Tidligere har han sovet fint i vogna si ute 1,5-2 timer mellom hver mating, det går sjelden mer en 1,5 time før han begynner å bli trøtt og sutrete. Det har lenge vært umulig å få ham til å sove inne på dagtid, han må ut i vogna si for å sove godt, men trenger gjerne litt rugging av vogna eller en tur før han får sovne.

Men nå de siste dagene, våkner han hver gang etter kun en halvtime ute i vogna, og han vil ikke sovne igjen... Det hadde vært helt greit om dette skyldtes at han bare ville være mer våken, men han er fortsatt helt tydelig trøtt, og resultatet er at han bare er grinete nesten hele våkentiden hans... Dette er ganske slitsomt! Kan kanskje få han til å sovne i armene mine inne, men det krever kraftig innsats på byssefronten, og da sover han veldig urolig, maks 20 min. Han vil ikke sove i kurven sin i stua heller, da blir det bare hysterisk gråt.

Hvordan sover deres på dagtid? Noen som har samme problemet? Har også hørt at man ikke skal bysse babyer i søvn etter at de er 3 mnd, stemmer det? Det kan bli vanskelig her, tror jeg...

Skrevet

Kjenner meg absolutt igjen i det du skriver! Vi begynner så vidt å få litt mer orden på det nå, jeg har prøvd masse forskjellig.

Det er spesielt to ting som har funket her.

Det første er å trene på innsovning. Han må lære å sovne av seg selv, uten trilling, byssing etc. Når dere får til det vet du at han kan sovne av seg selv, også når han våkner etter den berømte halvtimen. De våkner da fordi da bytter de søvnsyklus. Og selvfølgelig blir han da frustrert når trillingen/byssingen ikke er der lenger.

Det neste er å ikke 'belønne' oppvåkning. Av en eller annen grunn innstiller de seg på å våkne hvis de føler det medfører noe positivt. Men dersom 'servicen' blir dårligere og dårligere når de vånker og det tar lenger og lenger tid før den kommer, så blir det ikke like attraktivt å våkne.

Vi har brukt denne metoden både på natte- og dagsoving. Du trenger ikke la han ligge og skrike hvis du klarer å lage overganger med gradvis tilvenning. Lykke til!

Skrevet

Lillemann her er 4 måneder om 1 uke:-) De siste ukene har han sovet 3 dupper på dagen. Hovedduppen er ved 12-13 tiden. Da sover han i 4 timer:-) Deilig. Han sover 30 min til 1 time før og etter hovedduppen. Noen ganger rugger jeg han i vogna hvis han bare skriker, ellers sovner han stortsett før jeg har fått pakket han ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...