Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #1 Skrevet 13. mars 2010 Vi har det temmelig trangt økonomisk for tiden, og nå er vi nødt til å flytte. Problemet er at jeg ikke har en anelse om hvordan vi skal få råd til depositum. Hva kan man gjøre?
aanonym Skrevet 13. mars 2010 #2 Skrevet 13. mars 2010 Har dere ikke depositum der dere bor nå, da? Hvis ikke så får dere ta ut engangsstønaden så snart dere kan (er det ikke 3 mnd før termin?) eller låne penger ett eller annet sted, da.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #3 Skrevet 13. mars 2010 Depositumslån i banken? Ellers har dere vel depositum der dere bor nå?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #4 Skrevet 13. mars 2010 Jeg ville lånt dem av banken. Det er jo snakk om penger dere får tilbake så da ka dere betale det dere kan på det, og når dere flytter igjen betaler dere resterende inn og så har dere sikkert da litt ekstra penger igjen som dere kan spytte inn i neste depositum evt huskjøp osv! Privatlån er jo det beste da siden du da slipper renter, men det er ikke alle som har noen de kan låne såpass store beløper fra!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #5 Skrevet 13. mars 2010 Snakk med utleier og med sosialkontoret i kommunen der du bor. Sosialkontoret, som sikkert kan garantere for ubetalt husleie for dere. Utleier vil da ikke ha noe garanti for eventuelle skader på eiendomen, men dere kan komme til en løsning med utleier om å bygge opp en depositum konto over tid, så kan dere sette av litt fremover.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #6 Skrevet 13. mars 2010 Er utleier lur går de ikke med på sosialgaranti.
p-in-the-snow Skrevet 13. mars 2010 #7 Skrevet 13. mars 2010 får dere ikke studentbolig? dere kan få sosialgaranti, men få som vil leie ut med det.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #8 Skrevet 13. mars 2010 Vi har ikke depositum her vi bor nå. skulle egentlig betale 1 mnd med husleie, men siden vi da var unge å nygifte sa huseierne at vi kunne heller bruke depositumet på etableringen. Får man slike lån i banken, om man er i vår situasjon? Trodde ikke bankene ville låne ut til mennesker som var usikre betalere. Mannen er på jobbjakt, der vi skal flytte, og forhåpentlig får han jobb, men slik det er per i dag har vi ingen mulighet. Bortsett fra NAV da, men vil jo så gjerne klare dette uten å måtte "snylte" på staten.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #9 Skrevet 13. mars 2010 Nei får nok ikke noe studentbolig her vi bor. Er ikke akkurat oslo jeg bor da. Men jeg skal høre med banken anngående depositumslån. Håper det kan ordne seg. Takk for hjelp. Sosialkontoret er siste utvei altså.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #10 Skrevet 13. mars 2010 Jeg har hørt noe om at iallefall sparebank 1 har noe de kaller for blancolån eller noe slikt. Det går ut på at man kan låne opptil en viss sum penger, tror det er 30 000kr, uten sikkerhet. jeg har ikke vært borti det selv så har ingen detaljer, men jeg ville forsøkt med vanlig lån først. Lån uten sikkerhet har som regel høyere renter!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #11 Skrevet 13. mars 2010 Jeg kunne fått lån på 6000kr alene i sparebank1 til depositum,som student. Fikk heldigvis lånt penger av min far da lånet virka å bli dyrt. Men slik er det vel, små beløp, ingen sikkerhet = høy rente! Ingen dere kan låne av? Eller høre med huseieren om han går med på nedbetaling av dep.?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #12 Skrevet 13. mars 2010 Du "låner" ingen ting med sosialtjenesten. Du får en garanti om at sosialtjenesten betaler ut depositumet dersom det skulle være behov for det. Jeg har utstedt mange depositumsgarantier til feks mødre som har blitt enslige, par med dårlig økonomi osv. Særlig der det er små barn i bildet er det viktig at sosialtjenesten hjelper med depositumsgaranti. Har aldri sagt nei til å utstede depositumsgaranti, og får gjerne samtykke med den det gjelder til å forklare hva det betyr til huseier. Det har alltid gått greit. Har aldri måttet brukt garantien heller, faktisk Depositumsgaranti er en grei og bra løsning om man har svært dårlig økonomi, i stedet for dyre lån som gjør livssituasjonen enda vanskeligere. Lykke til! Sosionomen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå