Gå til innhold

Handicaptoalett

Anbefalte innlegg

Skrevet

sånn generelt. Er det ikke lov for oss funsksjonsfriske å bruke dem?

Når det vanlige dametoalettet er opptatt, men handicaptoalettet er ledig, hvorfor skal jeg ikke bruke det? Det er jo bare en do med plass til rullestol?

Har jeg brudt loven hele livet, uten å vite det?

Skrevet

Ang doer så er det vel ikke å bryte loven, men det er da en grunn til at det er egne doer og parkeringsplasser for handicappede på feks et kjøpesenter, er det ikke? Det skal gjøre det litt lettere for de å ha helt like tilbud som alle andre. Det er sjelden de får dette nemlig, men de har krav på det. Utesteder ol er pliktet til å ha ramper feks, men bare 20% av utesteder har dette..

Skrevet

Jeg parkerer selvfølgelig aldri på handicapplasser! Jeg bare bruker doen når den andre er opptatt. Har aldri tenkt at det var galt. Jeg er der jo bare noen minutter. Jeg låser meg ikke inne der i timesvis. Er det virkelig galt?

Skrevet

Bruker jo doen om andre er opptatt.. De skal ha mulighet til å komme seg på do, men ikke nødvendigvis før meg.. Da er det jo JEG som blir diskriminert :P

Ang parkeringen er det greit nok, men dersom der er 4 ledige plasser, alt annet er opptatt og jeg bare skal kjøpe melk og brød, så hefter det ikke å bruke en av dem. Da helst den som er langt borte fra inngangen, slik at de handikappede får bruke den nærmeste....

Kan vel faktisk få bot for det, men har ikke skjedd annå..

Skrevet

Jeg bruker handicapdoen ofte etter at jeg fikk barn, men det er jo fordi det er eneste stedet jeg får med meg vogna og ungen inn.

Så selv om det ikke er for å skifte bleie på ungen, så bruker jeg den.

Har også brukt herredoen jeg hvis det er milevis med kø på damedoen :)

Handicapplassene for bil bruker jeg ikke.

Skrevet

Vær glad du ikke har møtt på meg du som syntes det er greit å parkere en rask tur på HC-P, når jeg kommer med min eldre modell av en HC bil og det er opptatt av en som ikke har lapp, bulker jeg litt pent borti den før jeg reiser til en annen P-plass.

Og til dere som bruker HC dassen, det er så irriterende, det finnes ofte både 2-3-4 dasser bak damedøra, vi som må på HC dassen har kun 1, og den akter dere å ta fra oss. IDIOTER, egoister.

Har dere hørt om RESPEKT?

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du skal bulke biler dersom det er mange ledige plasser, det er jo bare helt latterlig.

Dersom det var opptatt overalt og jeg kommet en HC bil hadde seff jeg og blitt drit forbanna, men ikke om der var ledige plasser. Sannsynligheten for at det kommer 3 HC biler mens jeg er innom butikken i 2 min. er vel svært usannsynlig...

"Kommer jeg og bulker bilen din"- dummeste jeg har hørt.. Skal jeg komme og bulke din da, om du velger å parkere på en plass UTEN HC markering??

Og klart jeg stikker på handicapdassen om damedoen er opptatt - har ikke til dags dato vært noen handicappede som har stått utenfor når jeg var ferdig... Dessuten kan du jo vel vente på tur som alle andre, enten du er handicappet eller ikke!

Skrevet

HÆ 00:32?

Respekt, sa du?!

Og du, jeg tar ikke med meg doen når jeg går.

Værsågod, neste.

Skrevet

Denne er til deg, som mener vi er idioter...

Et lite utdrag av teksten jeg nå linker til:

"Er du en av dem som litt skamfull sniker deg inn på handikaptoaletter når nøden blir for stor? Eller har du pliktoppfyllende nok aldri vurdert muligheten? Vel, alle kan gå med hevet hode på handikapdo. Det er nemlig lov for alle. Ja, Handikapforbundet oppfordrer faktisk til det."

Så kan du jo lese resten også.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Ja,-det-er-lov-1029446.html

Hvem som er idioten kan vel diskuteres her..

Og hadde jeg visst om deg så hadde jeg bulket bilen din også!

Skrevet

Vel, ikke alle handikap er synlige, så at man ikke triller inn og ut av toaletter merket med en rullestol betyr jo ikke at man ikke er handikappet.

Skrevet

Du vet at det var akkurat en tråd om dette, lagt inn i går kveld ...

Skrevet

Men det er ganske mange flere som bruker de vanlige toalettene. Det er jo faktisk veldig få som er så handikappet at de trenger eget tilrettelagt totalett OG som i tillegg har en eller annen sykdom som gjør det verre for dere å vente på tur enn alle andre. Og dere kan stille dere i kø som alle andre, særlig om dere er opptatt av diskriminering.

Det forresten mange som ikke er handikappete som ikke kan vente særlig lenge på tur. Små barn, for eksempel, de MÅ ofte på do STRAKS!

Skrevet

Det er selvsagt mulig, men har du et handikap (usynlig eller ikke) som gjør at du trenger et totalett som er tilrettelagt rullestolbrukere eller kan du gjøre ditt fornødne på et helt vanlig toalett?

Skrevet

Stomi er jo et typisk eksempel på et slikt "handicap."

Skrevet

Men stomi-opererte trenger da på ingen måte handicap-toalett for å få tømt posen sin (hvis de da ikke sitter i rullestol i tillegg, selvsagt).

Skrevet

Trenger og trenger, det er i hvert fall nok av dem som føler behov for litt ekstra privacy for det. Det finnes også andre skjulte handicap som kan gi behov for mer privatliv enn "bås-toaletter" flest kan tilby.

Utover det; artikkelen som lenkes til her oppe sier jo det meste.

Skrevet

jeg er ikke funksjonshemmet, men synes det er greiere hvis de som kan bruker de andre doene.

det er vanligvis på handicap doen de har stellebord og det har skjedd meg flere ganger at jeg står utenfor med en skrikende baby som vil ha bleieskift og har måttet vente 10-15 min, så kommer ei ny sminket ung jente ut :)))

det er litt irriterende.

Skrevet

He, he.. Rart å lese at så mange er reservert mot å bruke de toalettene. Jeg bruker helst handicap-toalettet når jeg går på offentlige toaletter, jeg sjekker det først.

Skrevet

Jeg ser funskjonsfrisk ut men må ofte bruke handicap toalett fordi de ligger i 1 etage og jeg ikke må gå opp eller ned trapper.

Ser ikke problemet selv om jeg "kun" er 40% handikappet og ingen ser at jeg er det.

Like lite hvis andre som MÅÅÅÅÅÅÅ på do og det er 5 stykker foran en i køen..

Men parkeringsplassene tar jeg ikke..

Skrevet

det er ikke mange uker siden handikapforbundet var på nyhetene og sa at ALLE har lov til å bruke handikaptoalettett. Det eneste er at om det er deg og en i rullestol der, så har selvfølgelig rullestolbrukeren "forkjørsrett". men om det er ledig og ingen er i kø, så er funksjonsfriske velkomne til å bruke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...