Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Jeg har en jente som egentlig sier svært lite, jeg kan vel tyde noe som et par ord, men det er vel stort sett vi som forsår. Mamma sier hun klart og tydelig Derimot syns jeg hun er veldig god til å forstå og å gjøre seg forstått. Er derfor sikker på at hun ikke er sen med språk pga dårlig hørsel. Hun viser tydelig at hun vil skifte bleie og nå har hun også begynt å forstå at hun skal bæsje - går på badet før bæsjen kommer Sier jeg skal vi skifte så løper hun på badet tar ned et håndkle, legger det på gulvet og legger seg oppå. Så løfter hun bena og drar litt i tøyet Når maten er i stekeovnen henter hun tallerknen sin og steller seg foran ovnen og peker - Ikke tvil om at hun vil ha mat. Hun prøver å kle på seg selv og liker å pynte seg med armbånd og vesker Hvis hun vil legge seg går hun opp trappen Vil hun ha mat setter hun seg i stolen sin. Danser om vi spør og da "stepper " hun. Det aller herligste er kosene hennes hun koser og sier mmmm - HUn hyler av fryd når hun ser eller hører oss om vi har vært borte . Hun er rett og slett en liten raring, min og verdens søteste lille raring Hva med dere andres søte små da:)
Lemonia Skrevet 13. mars 2010 #2 Skrevet 13. mars 2010 Gutten vår (15½ mnd): - har gått siden han var 10 mnd - kan si 22 ord, og da mener jeg at han forstår hva de betyr og bruker dem aktivt: mamma, pappa, pusi, hei, nei, ja, bæsj, bleie, kom, mummi, nam-nam, natta, titt-titt, lalle, banan, se, der, den/denne, bil, traktor, bø og lage billyder når han kjører med bil på gulvet. - vise hvor stor han er, klappe, vinke og bevegelser til Lille Petter Edderkopp - vise hvor nesa, ørene, munnen, øynene og håret er og rekke tunge når vi spør om det - danser til musikk eller når vi synger - henter ting vi ber ham om - susser oss på kinnet - spiser selv med gaffel og skje - åpner dører selv og går i trapper - veldig interessert i det som foregår på kjøkkenbenken når vi lager mat, dytter krakken sin bort selv, klatrer opp og vil være med på det som skjer
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2010 #3 Skrevet 13. mars 2010 De er så festlige Veldig morsom alder. Så flink han er da som kan så mange ord. Jenta mi har ord for mamma og pappa natta, hei og takk den og det siste er se¨. Det er derimot ikke veldig tydelig , men hun vet hva det betyr. Natta og vinke har hun gjort lenge. Hun spiser også med gaffel og skje. Hun ber om smekke og at vi skal dra opp ermene på genseren når hun skal spise. Drar i smekka når hun er ferdig. Vasker seg seg rundt munn og hendene med klut når hun har spist
Gjest yrild Skrevet 13. mars 2010 #4 Skrevet 13. mars 2010 Lillemann har gått siden han var året, men gåing hele tiden ble det først for en måned siden og nå... er det løping som gjelder!! :-) ord som han bruker mye er: Mamma Pappa Se Der Agua (vann på spansk) Abuela/Abuelo (bestemor og bestefar på spansk) Lana (en hund vi kjenner) og BIL selvølgelig! Det morsomste er egentlig at han leker masse og mye lenger alene (billyder, lage mat etc). I tillegg så elsker han å bade og svømme og er et ordentlig matvrak. (Sier mmmmmm når han ser mat i bøker eller at noen spiser på trikken he he) mye gjemsel og mye mer leking med kosedyr! Deilig alder :-)
Gjest Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 Jenta mi er 15,5 mnd - og nå de siste ukene har "pratinga" hennes virkelig tatt helt av! Nå kommer det masse ord fra henne! Mamma, pappa, navnet hennes (kort, enkelt navn), kose (koseskjerfet), bok, bade, bil, traktor, nam, banan, bleie, vov (hund), sola, scooter, kakao, stua, ake, der, se der, wow, oj oj, ja, nei, takk, klokka osv. I tillegg til masse helt uforståelig babling(",) Hun elsker å lese bøker, og hun vet hva utrolig mye er i pekebøkene sine -og hun vet hvor øre, nese, øye, munn, tenner, kinn, arm, bein, mage, hår osv er. Hun lager mat med dukkeserviset sitt, mater dukka og bamsene sine, kjører rundt med dukkevogn (har ikke selv, men nabogutten har!), snakker i telefonen, leser avisa, grer håret sitt - og elsker å pynte seg! Når vi tar på kjole, jubler hun og skal se seg i speilet og smiler bredt (",) Haha! Også skal hun helst sitte i sofaen! Eller på stor stol ved spisebordet... Hun legger knotte-puslespillene sine uten problemer, bygger tårn med stableklossene sine, og putter figurene i putteboksen. Klarer å bygge sammen duploklosser - og ta de fra hverandre igjen - og elsker å instruere oss i å bygge høye tårn ved å gi oss klosser og peke på hvor de skal være (",) Også elsker hun å leke gjemsel, rettere sagt - hun elsker å finne oss når vi har gjemt oss, skjønner ikke å gjemme seg selv enda! Tv er helt uinteressant, bortsett fra Thomas toget og diverse program på discovery med store biler og maskiner... brrrrr.... Hun elsker å bade, og å være ute. Henter støtt og stadig lua og sko og votter - og prøver etter beste evne å få de på (",) Ute løper hun rundt, kaster seg i snøhaugene, skal huske - eller kjøre akebrett - eller bare gå og gå gå - og vinke og prate med alle hun møter! Hun hjelper til med å dekke bordet, vaske klær - digger å hoppe i senga - og har blitt den kosejenta! Deler ut koser i øst og vest - og alle som sier hade får kos - selv om hun ikke kjenner dem?! (",) Hun elsker regler med bevegelse, og er en racer på lille petter edderkopp, apekatten bongo bongo, hoppe sa gåsa - og et par andre regler (",) Også danser og hopper hun (dvs svaier i knærne). Spiser myyye og skal helst spise alt selv. Begynner å bli flink med skjea, men blir fortsatt endel gris... Hun vet hva hun vil, og blir rasende om hun ikke får lov/ikke får det til! Går fort over da (",) Hun sover stort sett om natten, og ca 1 time på dagen. Det er en herlig arlder, selv om det er full fart fra tidlig til kveld - og enn så lenge er hun dårlig til å aktivisere seg selv!
frk-fryd Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Jenta mi er 16 mnd. Nå kommer det en del ord, men ikke alle er like tydelig. Hun sier mamma, pappa, meire (vil ha mer mat), erti (ferdig), gonke (onkel), æste (bestemor), odeisi (hoppsideisi fra drømmehagen), hei, hade og natta, og flere andre ting jeg ikke kommer på. Hun sier roro når hun vil vi skal synge "ro ro til fiskeskjær" og kan de fleste bevegelsene til "petter edderkopp", om enn ikke alltid i riktig rekkefølge. Hun springer rundt overalt, og kan nå også springe ute i full kjeldress. alt hun ikke har ord for, viser hun oss heller. Hun går å peker på det hun vil ha, evt. det hun vil gjøre. Hun elsker å være ute, og kan gjerne nekte å gå inn når vi kommer fra barnehagen.Hun gir kos og klem på forespørsel til foreldre og utvalgte andre, men de beste kosene er de som kommer helt frivillig og på eget initiativ:) Hun er nå veldig opptatt av navnene på folk og ting. Hun peker på det hun vil ha navnet på og man ser hun tenker så det knaker for å huske dette. Hun kan ikke si navnene på alle i familien og nær vennekrets, men hvis vi spør hvor (...) er, så vet hun alltid hvem som er hvem. Hun har også nå kontroll på hvor kroppsdelene er, men kan bare si øye, øre hår og tæra. Hun har sin egen humor, og hun er villig til å gjøre mye for å få oss til å le. Hun lager grimaser, "angriper" og løper fra oss når vi skal ha tak i henne. Alt dette er veldig morsomt. Hun er flink å leke selv, og elsker å kle på seg. Hun får nå til med sokker og sko (ikke alltid rett fot), og får på seg luer og votter selv, om enn på skeiva. Hun elsker å hjelpe til med alt vi gjør. Det morsomste er å ta varer ut av handleposen, ta ut av oppvaskmaskinen, putte klær i vaskemaskin o.l. Det skjer så mye morsomt nå, gleder meg til fortsettelsen:)
Herkules Skrevet 20. mars 2010 #7 Skrevet 20. mars 2010 Er så enig i det siste du sier frk-fryd, forøvrig det vi kaller frøkna her mest:) Frøken Fryd altså Noe av det første hun likte å gjøre var å tømme oppvaskmaskinen, står å gir meg tingene De er så morsomme og jenta mi elsker også å få oss til lå le, hun skrattler selv av egen humor:) I dag insisterte hun på å sitte på potte, rare jenta mi hun skulle jo sitte der hele kvelden, men det var jo også tydelig at hun merket at hun skulle noe for hun prompa mye. Jeg er veldig heldig siden barna leker så godt sammen, men hun er også veldig flink til å leke alene. Maser mer på besteforeldrene sine en meg for her er hun veldig selvstendig. Når jeg spør om hun vil legge seg så henter hun to smokker, en av bamsene sine og, tar flaska med vann med seg og skal opp trappa, ikke så lett å komme seg opp med så mye å bære på
Nagilimia Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 Ble først veldig deppa her for føler at gutten min ikke kan noe, men så fant jeg ut at noe kan han jo Han sier veldig lite, selv om han forstår mye. Er utrolig glad i bøkene sine og peker og finner. Da finner han de tingene vi sier, men kan ikke si dem. Han sier kun: mamma, pappa, bø, nei, mmmm (nam), kos, men han babler i ett, så håper det løsner snart. Synes det virker som han er endel frustrert når jeg ikke skjønner. Det kan være han har flere ord jeg ikke forstår for han går i engelsspråklig barnehage. (Hvordan går det med dere der Yrild, evt andre som er tospråklige)? Han ikke gå enda, går rundt bordet, med gå-vogna osv, men virker ikke som han har tenkt å slippe seg før om veldig lenge.. Krabber opp og ned den lange svingtrappa vår. Er alltid bak han, men virker veldig flink til den. Han kan ikke spise med skje, blir bare irriert for han får ikke til å kaster maten veggemellom i sinne. Med gaffel går det bedre hvis vi tar på. Prøver for det meste å gi han middag av biter så han kan spise selv. Han er et matvrak så det går veldig bra. Han har vært veldig flink til å leke alene, men etter 3 uker med sykdom er han blitt veldig klengete, så håper han kommer tilbake til sitt gamle jeg snart Han er også veldig glad i å hjelpe meg med oppvaskmaskinen og brette tøy.
Nagilimia Skrevet 24. mars 2010 #9 Skrevet 24. mars 2010 Foresten har han flink til å gjøre bevegelser til sanger: - Lille petter edderkopp - Bobb, bobb, daddy, daddy, boob, bobb, sue! - Er du veldig glad å vet det: tramp, klapp, dans
shari_z Skrevet 24. mars 2010 #10 Skrevet 24. mars 2010 Neptunia: Bor du i Norge? og sønnen din går i engelskspråkelig barnehage? Hvordan har du funnet den? Jeg har nemlig lyst at min skal gjøre det også, når hun endelig begynner. Foreløpig er hun hjemme med meg og går i åpen bhg 2-3 ganger i uken. For øvrig kan jeg opplyse at det var godt å lese det du skrev, for min ble 17 mnd forrige uke og ikke kan så veldig mye heller, og jeg ble også litt deppa av å lese at så mange kan så mye - enda de er yngre enn henne! Hun kan si mama, mommy, daddy (mest populær ord for tiden),pappa og en gang har hun sagt Mina (hunden vår). Hun kan gå og småløpe, men hun er veldig forsiktig og går mest eller går litt fortere. Hun leker veldig bra alene og er vanligivis flink til å dele lekene med andre. Dvs, hun lar andre tar leker fra henne, men i det siste har hun begynt å skrike hvis det er noe hun virkelig liker. Hun liker "å lese" ved å bla i bøker (enten det er hennes eller ikke), blad, og aviser. Må alltid se på en bok mens jeg skifter bleie. Hun spiser ikke selv, men det er fordi jeg vil ikke at hun skal grise. Hun hater å ha mat rundt munnen, og slutter å spise hvis noe detter ut inntil den er tørket vekk. Veldig renslig, med andre ord. Hun sitter gjerne på potte, men skjønner ikke poenget. Sier ikke fra om hun har tisset eller bæsjet, tror ikke hun skjønner hele greia enda. Hun har nettopp lært å gå en trapp, men har ikke lært nedover. Vi jobber med det litt og håper hun får det til snart. Hun klatrer ellers lite opp i møblene da hun ikke kommer seg ned igjen. Og hun er ikke hjelpsomme i det hele tatt - bortsett fra å tømme bokhyllene av alle bøkene slik at jeg kan tørke støv. Gjerne flere ganger om dagen. :-) For at det ikke skal høres så ille ut, så kan jeg si at hun er veldig enkelt å ha med å gjøre, gråter sjeldent, blir sjeldent sint/fortvilet.
Nagilimia Skrevet 24. mars 2010 #11 Skrevet 24. mars 2010 shari_z: Tusen takk for fint svar da! Godt at vi kan oppmuntre hverandre litt. Utviklinga går jo i rykk og napp, så plutselig løsner det vel Han går i Do Re Mi barnehage. Se doremi.no. Halvparten av personalet snakker engelsk, og da er de fra england eller usa, så ingen med havlgebrokken engelsk. Du kan jo spørre på skravle om noen vet om noen der du bor? Der hørtes foresten veldig deilig ut å ha ei som sjelden blir sint fortvilet. I tilegg er det bare her hjemme han er det. I barnehagen er han den blideste ungen av dem alle sier dem... Regner jo med at det bare er for en periode.
shari_z Skrevet 24. mars 2010 #12 Skrevet 24. mars 2010 Hei Neptunia: Leste på websiden til do re mi - den høres bra ut! Dessverre så bor jeg i Drammen og det er litt langt å kjøre til en av dem. Ellers kan vi bare flytte. :-) Tror jeg skal spørre på skravle, men har aldri hørt om noe sånt i Drammen før. Kongsberg var nærmest jeg har hørt om. Jeg er ikke bekymret for språket, for min er også tospråkelig uansett, men ellers virker det som "alle" de andre babyene kan så mye mer. Eller er det at jeg er uoppmerksom? Ikke vet jeg, men jeg synes hun virker helt normal, bare at "alle" de andre babyene er små genier. :-) Men bra med oppmuntring, ja. Man begynner å lure om det er noe galt når "alle" de andre babyene kan så mye, og der sitter man med en som bare er baby og leker som baby.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå