hel1a og aprilsnuppa Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Hei. Fant i dag ut at jeg mest sannsynlig er gravid, 3+6 i dag. Har problemer med en skulder så legen vil sette en kortisonsprøyte i morgen for å se om det hjelper. Har sinnsyke smerter i skulderen, sykmeldt og ikke i standt til å gjøre noe selv...(kjøre bil, vaske håret osv) Har ikke fortalt legen at jeg mistenker at jeg er gravid, i morgen er det en venninne som skal kjøre meg og hun ville gjerne være med meg inn så da får jeg heller ikke spurt... Spørsmålet er: er kortisonsprøyte farlig for graviditeten når jeg er så kort på vei og den settes jo lokalt i skulderen... noen som har erfaring?
nurkeklar88 Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Kortison er ikke bra for et foster, og det kan føre til fosterskader. Det er jo lokalt i skulderen som du sier, men kroppen absorberer likevel kortison så jeg hadde ikke tatt risikoen på det uten og ha snakket med legen. Jeg har en venninde som fikk kortison når hun var 3-4 uker på vei, og hun har hatt mye blødninger og ubehag, og fikk beskjed om at det var en truende abort, og det kunne være på grunn av kortisonen mente den legen. Men om du ringer legekontoret før timen da og snakker med de? Bare for og bekrefte avkrefte at det går greit? Vil forresten ambefale deg ultralydbehandling med fysio dersom du sliter med betendelse, de er meget effektivt og ikke skadelig- jeg har selv hatt god effekt av det. Men alle er forskjellige og du må finne noe som passer deg. Håper du finner en løsning- lykke til:)
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Hei Helena Kortisonsprøyte er ikke farlig og kortison brukes noen ganger forebyggende ved ivf-forsøk hos oss som har store antall spontanaborter bak oss. Dette kan være med på å senke kroppens immunforsvar og lettere beholde et befruktet egg hvis immunforsvaret normalt kanskje angriper og frastøter et embryo. Dette er likevel en kontroversiell behandlingsform uten vitenskapelige "bevis" annet enn at det er mange med tallrike aborter bak seg som klarer å beholde fosteret om de blir satt på f.eks depomedrol. Men - ikke alle leger støtter behandligsformen siden det ikke finnes medisinske bevis og forskning som underbygger at dette er bra. Selv fikk jeg i mitt siste forsøk satt en sprøyte DepoMedrol på dag 2 i syklus før innsett av fryseegg. Ved bekreftet graviditet fikk jeg satt en ny ca 4 uker etter den første sprøyta. Dette var for å roe immunforsvaret - og det ser ut til å virke - spiren henger ennå Jeg ville ikke vært redd for å sette en sprøyte lokalt i skulderen. Jeg tilhører en anerkjent klinikk i Danmark og tror ikke de ville satt barnets helse på spill - de er jo avhengig av gode resultater for klnikkens omdømme. Lykke til
tomeko Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 Jeg har ikke noen grunnlag for å si om det er greit å ta kortisonsprøyte eller ikke,men min fastlege ville IKKE ta kortisonsprøyte på meg fordi jeg var gravid C",)
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Uff...ser jeg har skrevet feil på et sted... Jeg fikk Depo Medrol sprøyter - det stemmer. Mange andre settes på Prednisolon (kortisontabletter) for å beholde. Litt vanskelig å rådgi noen til å si at det er risikofritt med den sprøyta du skal ta...kjenner jo ikke til styrken, typen etc. Men - jeg tror de fleste allmennleger ville si nei for å sikre seg.... Føler spesialister på området er mer åpne for alternative medisinformer og vet bedre hva som faktisk er skadelig....
hel1a og aprilsnuppa Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. mars 2010 takk for alle innspill:) Bestemte meg for å ikke ta sprøyta, heldigvis litt bedre i skuldra i dag, kanskje kroppen ordner opp selv... er jo litt kjipt at jeg ikke kan ta ibux eller voltaren, det er jo det eneste som hjelper.... Men ringte iallefall legen og sa at jeg er blitt så bra i skuldra nå at jeg ikke trenger sprøyta... (litt jug men tørr ikke si at jeg er gravid enda fordi det er så tidlig!) Så får jeg bare krysse fingrene for at skuldra blir bra og spira klamrer seg fast!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå