Lykkeligmamma:) Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Jeg har antakelig abortert. Vært på ul for å sjekke etter hjertelyden igår, og fikk med tabletter hjem. Ga meg ikke helt med dette, så fikk komme på en ny et annet sted idag. Fant heller ingen hjertelyd. Så da er det vel bare å ta tablettene, og støte det ut. Men hvor lang tid bruker kroppen på å finne ut av dette selv? Jeg hadde altså litt grunlig utflod på morgenen onsdag og torsd, fikk derfor ul for å sjekke at alt var bra. Ingen smerter. Ikke noe blod. (Så hjerte på ul sist fredag.) Igår sa legen til meg at hun var helt helt helt sikker på at jeg hadde abortert., Greit nok. hun mente det var mange faktorer som tilsa dette, uten at hun nevnte spes mer. Hun mente det ikke hadde voks mye siden fredag, og at jeg antakelig aborterte i helgen. Men lgen min idag så at det hadde vokst en del siden fredag, så skjønte ikke dette helt. Det var snakk om flere millimeter, fra målene legen igår gjorde og hun idag. Ikke rart man blir forvirret. Hcgn min var på onsdag 102 000, og torsdag 100 000.. Men på ul idag så legen to fostersekker.. altså en med et embryo og en tom. Dvs hadde vært veldig sannsynlig at den brune utfloden var for at kroppen prøver støte ut en tomme sekken. Har jo hatt veldig høy hcg, så d kan jo og være normalt at denne synker litt når den andre fostersekken var tom. Legen jeg var hos idag, ville ikke konkludere med abort. Men sa at jeg selv måtte velge om jeg ville ta tablettene, eller om jeg ivlle komme til henne til ua igjen, for å se etter hjertelyd, eller om det har vokst noe. Altså, når man har vært to steder, å ingen fant hjertelyd er jo håpet heeelt borte. Men bare irriterer meg over at jeg ikke har smerter,eller blør. Kanskje kun litt menssmerter av og til, men vil ikke si det er vondt. Er fortsatt litt kvalm., og ømme bryster Å utfloden har jeg ikke sett noe til siden i går morges. Men nå da dette har gått galt, vil jeg ikke snart begynne blø? Eller kan detta ta tid? Jeg har ikke lenger håp, men kvier meg for å ta tablettene.. selvom det nok er det beste, for å slippe unna det fortest mulig, og da være forberedt på smertene, blødningene.. Men skulle så gjerne ønske jeg fikk mer bekreftelse på at det er i gang.. å skal støtes ut begge to.. Noen som har abort erfaringer?
Ønske nr 3 Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 men i den sekken der det var et foster er det dødt og? for om du bare har hatt denne utfloden pga kroppen støter ut den tomme sekken, kan det vel fortsatt være håp for den andre.....er jo naturlig at kroppen prøver å støte ut det der det ikke er noe... kroppen prøver så godt den kan med å ordne opp i ting selv, syns det høres skummelt ut å begynne med de tablettene siden du ikke blør og fortsatt har høy hcg og gravid symptomer....
Lykkeligmamma:) Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2010 Ja, jeg syns det er skummelt å¨starte på tablettene. Når jeg ikke har noen indikasjoner på spontanabort. Men legen var helt sikker på at det var abort, hun prøvde flere ganger å finne hjerteaktivitet. Å så sendte hun meg ut med piller. Men hun så ingen tom fostersekk Det fikk jeg først høre hos en ny lege idag. Var på ny ul for å dobbeltsjekke at dette var en abort. Men ble jo ikke heeelt beroliget idag heller. Greit, hun fant ikke hjerteslag. Noe hun nok burde funnet hvis det levde. Men hun så også den tomme fosterposen. Å mente det jo var stor sjangse til at den var grunnen til bittelitt brunlig utflod et par ganger. (Som nå er borte) Og heller ikke smerter. Hcgn min har jo vært veldig høy hele tiden. Men nå da synket med 2000 på et døgn. SOm såklart kan skyldes den tomme fosterposen. Meeeen.. må samtidig ikke glemme at de ikke fant hjerteslag idag, heller igår. .
Lykkeligmamma:) Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2010 Etter siste mens regnet jeg ut at jeg var rundt 8 uker på søndag. Men har aldri telt dager, eller har noen peiling på når jeg har eggløsning i syklusen.. Syklusen min var litt på villspor etter lapraskopi i Desember, med fjerning av mye endometriose. Men ifølge ul målene idag, var jeg da 6+4, og i følge målene på fredag 6+0. Men dette går vel veldig i rykk og napp i dagene for tide, hvor mye det vokser... Å de målene hun legen på Ullevål målte igår hadde ingen mening. De var ikke myye større enn de på fredag. Så ble passe overrasket idag da legen målte det til å ha vokst en del, og nesten 4mm siden igår. Veldig merkelig.. Men viktigste er vel at det er null hjerteaktivitet..
lykkeligmams<3 Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 hei, jeg syns veldig synd på deg og vet akkruat hvordan du har det. Jeg opplevde det samme for ett år siden, og da gjorde jeg akkruat det samme og dro påul en uke etter de mente jeg hadde abortert. Men flere jordmødre sier at når du er så kort på vei, har hjertet begynt veldig lite med utviklingen og vil derfor kanskje ikke alltid vise hjerte-slag. Men samtidig så er de som tar UL ganske kjent på sitt området, trur det viktigste for deg blir og følge magefølelsen din for hva du syns er best og gjøre. så er det jo bare og spørre oss om du lurer på noe mer<3
Snusky McClusky Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Så trist at du mistet. Det er utrolig skuffende og leit, og jeg føler med deg. Jeg har mistet tre ganger før, og to av dem var i form av MA, som har skjedd med deg nå. Grunnen til at det heter MA er jo fordi at det er en Missed Abortion,- kroppen tror selv at den fremdeles er gravid. Derfor støtes ikke fosteret ut, og det er vanskelig å forstå at det faktisk er over. Begge gangene det har skjedd med meg så har magen vokst, og alle svangerskapstegn var intakte. Den andre gangen det skjedde fikk jeg riktignok et forvarsel om at noe kunne være galt i form av brun utflod, men ellers var det ingenting som tydet på det. At det later til at fosteret kan ha vokst kan nok komme av ukorrekte målinger, tror jeg. Det kan visst variere noe fra lege til lege. Jeg håper du klarer deg greit gjennom dette, og senere klarer å bli gravid igjen så du kan få de barna dere ønsker dere! Klem fra
Lykkeligmamma:) Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2010 Takker for var .. Tror ikke legen på fredag og idag målte noe ukorrekt egentlig. Det virket veldig normalt, og de var veeeldig nøye. Men værre med legen igår. Å hva som indikerte på at hun mente jeg hadde mistet i helgen, var nok bare noe hun selv innbilte seg. Syns d er sykt av leger å si det er flere grunner som gjør hun så sikker på at jeg har mistet, men nevner ikke noe annet enn uten hjertesla, og det at hun mente det ikke hadde vokst spes siden fredag. Men finn jo idag bekreftet at det hadde det jo. Hvor lang tid tar det før kroppen støter det ut da? Jeg har jo ikke lenger brun utflod. Burde det ikke komme mer, eller blod? Jeg drøyer nok tablettene til over helgen, hvis jeg ikke får noe smerter eller andre garanterte indikasjoner på abort. Er jo selv klar over at jeg 99% sikkert har abortert, men .. man vil jo være på den sikre siden også. Kjenner jeg har litt mens smerter. slik av og til. Ikke veeeldig med smerter, men dette er vel og litt vanlig ved abort? Kan det være tilfelle at man en eller to dager ikke ser hjerteaktivitet? Utifra hvordan det ligger f.eks? Veldig trist at hjerte kun slo noen dager, og man lurer selvsagt på om det var noen spesiell grunn til dette. Men får vel bare berolige seg med at det var pga fosteret ikke var levedyktig av en eller annen grunn. Håper jeg blir fort gravid igjen, for gledet meg sånn. Selvom dette ikke var planlagt, så omstiller man seg ganske raskt på få uker, det gjelder oss begge. Å det er jo så koselig:) Hørt man burde få tilbake mensen før man prøver igjen. Men dette er det også delte meninger om. Vi får nå se hva vi gjør. Godt jeg ble raskt gravid i allefall. Fikk jo beskjed om før jul at vi antakelig ville slite med dette. Så er vel bare å prøve igjen. Kvier meg for tablettene. Men får vel ta de på søndag..
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 12. mars 2010 #9 Skrevet 12. mars 2010 ALDRI om jeg hadde tatt de tablettene før evt en ul om en uke.. aldri!!! Skjedde det samme med en vennine av meg, fikk beskjed om å spise abortpiller.. men på ul 6 dager senere banket det lille hjertet igjen er ikke lett å se hjertet bestandig.. min gyn klarte ikke se hjerte i uke 8, pga, litt gammel ul apparat.. snakk om 3 år gammelt kanskje :/
g 05, venter jente Skrevet 12. mars 2010 #10 Skrevet 12. mars 2010 Hei. Med så mye frem og tilbake ville jeg tatt legen som sa du kunne komme tilbake neste uke på alvor. Jeg ville sjekket en gang til. Jeg har hatt to MA og ikke støtt ut noen ganger. Fått utskrapning begge gangene. Den ene gangen var fosteret dødt 2 uker tidligere. Det kan ta lang tid å støte det ut. Sjekk med legen/ul neste uke og ta eventuelt tablettene da! Ikke morsomt å gå gjennom det du gjør akkurat nå. Føler med deg. Lykke til.
Lykkeligmamma:) Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. mars 2010 Takk for svar Så godt med støtte, og høre erfaringer:) Men hos vennina di, hadde de sett hjerteaktivitet før? Spesialisten min på Ullevål så hjerteaktivitet på fredagen. Men nå har jeg ikke vært hos han siden fredag. Når jeg var på ul igår, var det hos en vakthavende lege. Hun var veldig uproff og ville fortest mulig ha meg ut følte jeg. Men hun sjekket etter hjertelyden maaange ganger. Sa det for å være helt sikker. Men irriterer meg at hun sier det ikke var vokst mye. Altså fosteret er jo mindre enn så lnagt jeg selv mener jeg ville vært på vei. Men jeg aner ikke når jeg hadde el. Men ut i fra målinger på fredag, mente legen alt var normalt. Det var da 0,34cm. Legen jeg var hos idag, mente jeg da ville vært 6+0 på fredag. Igår målte legen embryoet til kun 0,43cm. det er ikke mye utvikling, det har hun rett i. Å hun mente jeg måtte ha mistet allerede i helga som var. Dagene rett etter hjerteaktivitet. Meeen idag.. var jeg hos en annen lege, som målte det til 0,68cm. Skjønner ikke at det kan være mulig. Hvordan kunne hun i går ta såååå feil? Legen på fred, og idag var mye mer nøye.. legen igår ville bare ha meg ut. Å jeg forstår ikke at hun kunne si at det var flere faktorer som beviste at jeg hadde mistet, meeen.. disse fortalte hun IKKE!!! Målingen idag tilsier jo at jeg er 6+4 på vei. Mindre enn jeg trodde, og det har jo ikke vokst helt tilstrekkelig fra fredag. Men har hørt mye om at det kan vokse i rykk og napp? Men huff.. nei, kan ikke hppe lengre.. legen både dag og igår sa at de trodd sjangsen var liten siden de burde virkelig sett hjertet. Men ingen indikasjoner på abort, untatt litt brunlig utflod to morgener som nå har avtatt. Men dette kan jo være helt normalt og i og med at jeg har hatt en ekstra fostersekk. Blir mye gjentakelser her. Men vil bare få frem ting. Kommer nok nye sjangser for oss og:)
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 12. mars 2010 #12 Skrevet 12. mars 2010 Ååååå, jeg håper fortsatt for deg jeg OktoberSpiiiiire.... Men skjønner jo at det er en skikkelig berg-og-dalbane du er på nå følelsesmessig. Ville tatt en ekstra UL til uka jeg....selv om sjansen kanskje er liten... Mistet sannsynligvis en tvilling jeg også 5+2...det kom som brunlig utflod. Hcgmålingen viste veldig lav stigning på 3 dager, så ble testet 3 dager etterpå igjen og da var det mer enn doblet igjen. Fikk ikke UL før jeg var passert 7 uker pga det kan være vanskelig å se noe sikkert før. X fingrene her...
Lykkeligmamma:) Skrevet 14. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 14. mars 2010 Jeg krysser også fingrene.. men samtidig må jeg vel innse at det ikke er noe å håpe på lengre.. Men blir jo gal av å vente. Selvom vi såklart er innstilte på at det ikke lenger er liv der, så vil man jo raskest mulig ha et heelt konkret svar, slik at jeg kan bli ferdig med dette, og raskest mulig prøve på nytt. Skulle så gjerne ønske jeg hadde smerter, eller blødninger som ga meg mer klart svar. Ikke hatt noe utflod siden torsd morgen, en gang. Hadde litt korsrygg smerter, og mensensmerter i går. Hatt litt mensensmeter siste uka, men virker mest som det er luftsmerter. Veldig luftsmerter dag ut og dag inn. Kjenner fortsatt murring i magen og er konstant trøtt, og ømme bryster. Men jeg syns ikke magen min er spes har nederst lengre. Idag tok jeg en ny digital test. Haha. Vet jo det er liten vits, for hcg sitter jo lenge i kroppen. Men tenkte at antakelig hadde hcg nivået synket en del siden torsdag, så jeg kanskje kunne se at den viser det på testen og. Altså at jeg er f.eks under tre uker gravid, etc. Men høyeste måling der enda. Viser at jeg er 3+, altså mer enn 5 uker. Men hcgn min har jo vært veeldig høy, så .. dette hjalp jo ingenting.. Å det tar jo sin tid før dette synker, siden den var på 100 000 på torsdag.. Er jo lurt jeg venter lengst mulig for min egen del og med å dra til lewgen for aller siste sjekk, større mulighet for 100% bekreftelse. Men vet jo at ingen hjertelyd er jo i seg selv bekreftelse nok. Virker sikkert som jeg fortsatt mener og tror jeg har et levende embryo inni meg. Men neida, jeg er godt forberedt på at det hele er over. Men jammen blir man ikke smågal når man har symptomer, og ingen smerter. Å så hlreer man om så mye rart. Men burde de ikke kunne se på livmorhalsen min, om jeg har abortert? Åpner ikke den seg raskt igjen? Sikkert vært likegreit å fått unna tablettene, men det er vel ikke skadelig å vente en uke? Samboeren min nekter meg å ta disse enda.. men prøver også si til han at vi ikke kan håpe.. Jaja, nok syt og klag.. tiden går videre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå