Frk Marge Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Kort fortalt gikk jeg til legen min for be om henvisning til tidlig UL. jeg har gode grunner for å få det; Vi har prøvd å bli gravide nå siden oktober 2008. Da ingenting skjedde startet i utredning i august 2009. Vi fikk imidlertid bare fullført deler av denne da vi klarte det på egenhånd. Lykken var stor og ukene gikk med kvalme og alle de andre koselige symptomene på svangerskapet og alt så normalt ut frem til uke 14. Da begynner jeg å spotte. Innen den tid vet jo ALLE at vi venter barn.... ungene gleder seg til å få småsøsken, vordende besteforeldre er lykkelige, venner gratulerer på FB og ellers og faktisk rakk jeg få 2 gaver også... Jeg får konstanntert MA ved UL i uk 15 og manges drømmer ble knust.... Etter nyttr tar vi opp igjen utredningen og får konstantert dårlig sædanntall. Vi skal henvises til IVF på haukeland, men de må ha nye blodprøver av meg for de jeg tok i auust er foreldet da de er mer enn 6 mnd gml. Så da får jeg beskjed om å komme inn når mensen dukker opp..... ....Mensen dukker ikke opp.... Jeg er gravid igjen.... :S Jeg har de fleste symptomene man kan få på graviditet nå. Jeg er i 6+5 dag og sliter med å få i meg mat pga kvalmen, er fryktelig svimmel, må sove til alle døgnets tider, har begynnende bekkenløsning allerede og ligamentsmerter, halsbrann, såre bryst og sover dårlig... Allmenntilstanden er ganske dårlig og jeg orker knapt å få vasket klær om dagen. Jeg orker ikke dra på forelesninger (er student) og generellt er jeg helt utmattet. Men jeg tør ikke si noe til noen om at jeg er gravid før jeg har sett et hjerte som banker denne gangen jeg er livredd for at det ikke er noe nå heller Og om det ikke er noe så vil jeg ha utskrapning og få kommet igang med syklus og fullføre utredningen så fort som mulig så ikke vi taper mere tid på dette jeg er snart 37 år og vi har fryktelig dårlig tid på oss om vi skal bli henvist til IVF i det offentlige. Selvsagt FLOTT og PERFEKT om det faktisk ER et levende foster inni meg, men jeg tør ikke tro på det før jeg har sett det, og jeg kan bare ikkegå i uvisse i mange mnd. Legen min sendte henvisning til KK, noe jeg ble ovverrasket over. Hun sa at de pleide å være flinke med å gi tidlig time om man hadde god grunn og det mente hun jeg hadde. Hun regnet det som sannsynlig at jeg fikk time i god tid før påske.... Så ba hun meg ringe til KK i midten av uken for å høre med dem... Joda jeg har ringt og ringt og fikk endelig i dag beskjed om at jo nå hadde de endelig vurdert henvisningen min og jeg ville bli innkallt ved ca 12 uker Kan si det sånn at jeg brøt sammen i tlf.... jeg kan jo ikke gå 5 uker til og vente på å finne ut om det er noe der.... Jeg er helt knust nå jeg..... Alle vakttlf er såklart stengt etter halv 2 p fredag, så ikke får jeg ringt legen min og ikke får jeg ringt andre gynekologer og bestillt noen UL heller.... Jeg kan ikke betale for en dyr UL, så Volvat er uakuell Hvor mye må jeg ut med om jeg bestiller tid selv uten henvisning? Kan jeg bestille time hos gynekolog selv uten henvisning???
april09 & oktober10 Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Jeg betalte 850 kr for tidlig UL/gyn us på Volvat.
april*82 Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 På medicus i trondheim koster det også 850 kr. http://www.medicus.no/prisliste-private-gynekologer/
lykkeligmams<3 Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 hei jg har hatt noen aborter tidligere, og har nettopp flyttet til ny by og min fast-lege var på kursing. så det jeg gjorde var å dra på legevakta og fortelle om min frykt og smerte, og de sendte meg med på UL samme kveld. altvar heldigvis bra, men hvis du er så redd ville jeg kanskje rådført deg til det.
Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Forstår veldig godt skuffelsen din. Eg vart også henvist til tidleg UL pga SA. Legen sa eg kom til å få innkalling til veke 8-9. Fekk time når eg skal vere 10+6. Tårene trilla då eg såg brevet. I forrige veke var eg hjå legen igjen for å be om sjukemelding. Ho trudde ikkje heilt på meg men trudde det heile var psykisk og skulle av den grunn ringe sjukehuset og be dei framskunde UL fordi eg har slik angst for at det skal gå galt (hadde SA i veke 11+1). Har ikkje fått ny innkalling, og no er det 12 dagar igjen så eg reknar ikkje med eg får det. Har tenkt tanken på å gjere det privat, men har bestemt meg for å halde ut. Veit ikkje om det var verdt det fordi denne "tilstanden" er berre heilt forferdeleg. Kjenner ingen glede over svangerskapet. Det er som eg berre vil ha UL overstått, samme kva resultatet blir for då kan eg iallefall tenke framover. Det er trist dei ikkje forstår dette på sjukehuset (eg soknar til St.Olavs). Men det virkar som veke 11 er den nedre grensa av ein eller annan merkeleg grunn. Lykke til med ventinga og tenk positive tankar!
stjertløvetann Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 Jeg betalte 500,- for tidlig ul uten henvisning (rogaland)
*Nøtta* Skrevet 13. mars 2010 #7 Skrevet 13. mars 2010 Jeg betalte bare 200 kr for en tidlig Ukl hos privat gynekolog,så prisene varierer nok veldig...
Frk Marge Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 13. mars 2010 Etter å ha grått og grublet og lurt i evigheter, fant vi sammen ut at vi bare måtte be om en time på Volvat. jeg tror de tar nesten 1300,- for den Men som sambo sa også; Jeg vil heller ikke vente så lenge med å vite noe.... Jeg fikk den siste timen de hadde ledig før påske (var visst mye fravær blant gynekologene akkuratt nå), så neste mandag faller dommen... Da vil jeg være 8+1 etter mne egne beregninger i allefall, mulig noen få dager kortere pga sen EL. Jaja, så få jeg vel UL i uke 12 eller noe og da, og er jeg heldig ser vi kanskje fremskrtt Når jeg snakket med KK, så skjønnte de ikke hvorfor ikke bare legen min kunne ta UL.... Da sa jeg at jeg regnet med hun kke har siden hun henvste meg til KK... Det skjønnte hun nesten kke for "alle" hadde jo det nå.... Har de? (jeg hører til et veldig lite legekontor)
Nikkamoren Skrevet 13. mars 2010 #9 Skrevet 13. mars 2010 Hei Hvis du bor i Bergensområde så kan du ringe til Majorstuaklinikken i Bergen, mest sansynlig får du time samme dag. De har tel 55 54 40 90 og prisen er 1200,- Ellers så har jeg lest om at der er en klinikk som heter Alfahelse eller noe sånnt i Bergen som bare tar 600,-. Vet ikke noe om ventetid der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå