AussieAnette Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Tok laaang tid før jeg fant en grøt han får i seg. Så nå er det middagsglasstid. Har prøvd så godt som alle (tror jeg). Noen som har noen lure tips?
galemathias og snusmumrik Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Har du prøvd glass med kun grønnsaker? Det kan være en måte å introdusere middagsglass på.. De smaker gjerne ikke så mye. Men, det finnes jo barn som krever hjemmelaget mat da ;-)
AussieAnette Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2010 Jeg har laget potet og gulrot med litt olje i. Men det var heller ikke populært. Det smaker jo svært lite da. Noe jeg kan blande i det som gir det en ekstra piff? HI
AussieAnette Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2010 Kanskje unødvendig og skrive HI når man ikke er anonym
Gjest Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 uff nei ingen tips fra meg.. Sliter med det samme selv Uansett hva jeg gir henne av middag så er det bare å rynke på nesa og spytte det ut. Istad så begynte hun å grine når jeg prøvde å gi henne litt middag så det er jommen ikke enkelt. Leste en bok som het Baby led weaning her om dagen som handler om at babyer kan få et utvalg av mat foran seg, (som f.eks brokkoli, gulrot osv) kuttet opp i biter som de kan holde og så la de mate seg selv. Lurer på om jeg skal teste ut dette for jeg er på nippet til å gi opp hehehe Jenta mi liker jo bare å spise frukten sin hel så kanskje jeg må gjøre det samme med middagsmaten...
eva og guttene Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 Jeg laget all middag selv til førstemann, han var supersær! Begynnte (og fortsatte leeeenge) med kun potetmos av kokt potet og morsmelk. Utvidet etterhvert med krydderurter som oregano eller gressløk/purre.
Rampongi Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Har inntrykk av at man må prøve mange dager på rad også vips så tåler de smaken, selv om de gren på nese de første dagene. Piraten min har grint mye med nesa, men nå fant jeg endelig et glass fra småfolk risgrøt med mango, pære og en frukt til som hun faktisk likte uten at jeg varma den engang.. Endelig noe hun liker. Jeg starta friskt opp og kokte blomkål som jeg blanda ut med mme her om dagen, det gikk ikke ned. Heller ikke avokado er noen slager enda. Piraten er 6 mnd og flaskebarn.
AussieAnette Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2010 Spurte Nestle og jeg, og kan jo dele svaret med dere. Hei Anette, Takk for mail. Det er helt vanlig at det ofte tar lang tid å venne barn til nye smaker og konsistenser. Mormors Lapskaus og Spagetti med kjøttsaus er nok de rettene som er mest krydret på dette alderstrinnet. Selv om barnet ditt er 6 måneder kan du fint starte med Grønnsakspure eller Gulrot med Pastinakk i Trinn 1. Disse er begge milde på smak. NaturNes produktene våre har også en ekstra mild smak, så prøv gjerne noen av de etter hvert. Du kan også blande ukjent mat i noe gutten din liker som f. eks litt middag i grøten eller ta litt fruktpuré i middagen. Både fruktpuréer og middagsrettene kan fryses ned i små porsjoner for så å intoduseres med jevne mellomrom, uten å måtte kaste store mengder. Noen barn gaper stort ved første skje, mens andre spytter det meste ut igjen. Samme smak må ofte introduseres 20-30 ganger, så det kan være en tolmodighetsprøve, men viktig å være klarover. Smak kan nemlig læres, men må aldri tvinges på. Ønsker deg riktig god helg og mange hyggelige måltider sammen. Med vennlig hilsen Forbrukerkontakt AS Nestlé Norge
Mamma og lille M Skrevet 12. mars 2010 #9 Skrevet 12. mars 2010 Hos oss hjalp det å prøve grønnsaker og middag tidligere på dagen, sånn i 11-tida. Når det er vanlig middagstid er vesla (7,5 mnd) for sliten etter dagen og vil bare ha grøt eller frukt. Brokkoli og erter for eksempel gikk ned på høykant til lunsj, men da hun fikk servert dem til vår middagstid ca kl.17 dagen etter begynte hun å gråte hysterisk... Også godt tips å blande inn litt frukt som du vet hun liker. Lykke til!
mer enn bare mor Skrevet 12. mars 2010 #10 Skrevet 12. mars 2010 har ikke lest alle svarene, men dette er hva vi gorde: - begynte med grønnsaksglass fra 4 mnd (selv om han var 6 mnd). De var mildere i smaken, og han likte de bedre. - potet og brokkoli + litt smør var mye bedre enn når det var gulerot oppi. Gulerot tilsatte vi etterhvert. - han likte også de dampkokte middagene fra nestle (naturnes), men de ble han dårlig i magen av... - grønnsaksglass + lam er også en hit her i huset. Men, de hjemmelagde mosene er som regel best...
AussieAnette Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 12. mars 2010 Takker for mange fine råd. Jeg skal prøve meg på kun potet og smør. Smør bedre enn olje?? Mer smak med smør kanksje? Nå har han fått potet og gulrot. Men det likte han ikke godt, men da blandet jeg med litt olje bare.
milk Skrevet 12. mars 2010 #13 Skrevet 12. mars 2010 Ja, prøv med potet og usaltet smør. Gir mer smak enn olje. Alle liker jo smør;) Bland også med litt vann som du har kokt poteten i, gir bedre konsistens. Husk å mose med gaffel, bruker du mikser så blir det som lim... Når han venner seg til smaken, så mos gulrot med potet og smør. Fortsett med andre grønnsaker, f.eks brokkoli. Serere kan du koke f.eks kyllingfilet og mose sammen med grønns. Jeg tror egenlaget mat er bedre enn kjøpemat... Lykke til!
AussieAnette Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 12. mars 2010 Hmm.. kan ikke fryse ned kyllingfile regner jeg med. Etter at den er laget ? Jeg mosa med miksmaster jeg .. og ja, det ble egentlig som lim. Kanskje ikke så ålright og spise.. Smør uten salt? Hva slags smør er det da? (Jeg spiser ikke smør selv)
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 12. mars 2010 #15 Skrevet 12. mars 2010 Kyllingretter kan fryses ned ja. Holdbart i fryseren i 3 mnd det Jeg har laget opp masse glass som jeg har i fryseren. Ellers har jeg ingen andre tips enn de du har fått. Men det tar lang tid før de venner seg til smakene. Jeg har lest opptil 15-20 ganger. Her har vi aldri hatt noen problemer med mat. Men når vi nå prøvde ovnsbakt laks for første gang, så kom det jammen ut! Det eneste han har spyttet ut faktisk... Så vi må nok prøve masse med det... Selv om vi er dårlige på fisk selv altså..
Gjest eelis+kian Skrevet 12. mars 2010 #16 Skrevet 12. mars 2010 Jeg må spørre jeg... Hvordan og når introduserer man middag? Jeg har gitt fast føde i en halv måned nå. Jeg prøvde å gi grøt i mange varianter (blandet med eple, blandet med banan, kjempetynn grøt, tykk grøt osv), men det falt ikke i smak. Jeg har gitt avokado og banan-mos i et par uker nå, og det går ned på høykant. Er oppe i halv porsjon allerede, og han får det på kvelden. Skal jeg vente med å gi middag til jeg føler at han trenger mer enn bare mm på dagtid, eller? Bør jeg prøve å gi han andre ting enn bare avokado og banan på kveldstid før jeg begynner å gi middag? Så mange spørsmål, og ingen vettige svar fra hs :-))))
AussieAnette Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #17 Skrevet 12. mars 2010 Har ikke noen gode råd til deg, men her var vi oppe i 2 grøtmåltider daglig (nesten fulle porsjoner) før jeg startet med middag. Eller prøvde.. Håper jeg får i krabaten litt potet med smør imorgen
Sprellesmamma Skrevet 13. mars 2010 #18 Skrevet 13. mars 2010 Hva med å koke søtpotet? Vi blander det med potet, gulrot, brokkoli eller gir den alene. Evt litt friske urter oppi. Er poppis her
AussieAnette Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #19 Skrevet 13. mars 2010 Jeg ga potet most med gaffel og smør i idag. Han kasta opp. Uff, er nok klumpene. Må nok bli vant til det.
knerten09+ knerteline11 Skrevet 13. mars 2010 #20 Skrevet 13. mars 2010 Nå er ikke knerten her no særlig kresen, så har ikke så mye erfaring med det. Men han liker smaken i hipp glassene betraktelig bedre enn nestle glassene. De glassene fra nestle jeg har prøvd å gi han har jeg nesten ikke fått i han. Men han liker naturnes fra nestle. Ellers spiser han så og si alt.
Studine mevik Skrevet 13. mars 2010 #21 Skrevet 13. mars 2010 Her funket det ikke med middagsglass. Jeg måtte lage alt selv til å begynne med. Det første som gikk ned var fin most ris som var kokt med for mye vann og lenger enn det står på pakka. Ris og gulrot funket etterhvert og så kunne jeg tilsette en og en ingdrediens så lenge det var finmost. Brukte mye squash, brokkoli, pastinakk og alltid ris og gulrot. Prøvde så med litt kjøtt. Det som funket var kjøttpålegg so jeg moste sammen med resten av maten. Det gikk mest i kalkunfilet. Prøvde så naturnes middager og det funket. De koster en del mer enn andre middagsglass, men for vår del er det verdt det. Nå spiser han det meste han får servert. Det er ikke alt som er like populært, men det går ned uten at han spytter mye ut igjen
AussieAnette Skrevet 14. mars 2010 Forfatter #22 Skrevet 14. mars 2010 Men hvor tidlig kan de spise ris? Poden er bare 5,5 mnd gammel. Tenkte jeg skulle prøve naturnes middagene etterhvert.
Sprellesmamma Skrevet 14. mars 2010 #23 Skrevet 14. mars 2010 Søtpotet tåler å bli finmost med feks stavmikser, sprelle er like gammel så han klarer ikke klumper enda heller. Bare vanlig potet er ingen suksess hos oss, smaker kanskje for lite?
Studine mevik Skrevet 14. mars 2010 #24 Skrevet 14. mars 2010 Jeg konkluderte med at siden man får kjøpt risgrøt både til 4mnd og 6mnd så regner jeg med at det må vel være greit å gi ris når man begynner å introdusere middag. Prinsen vår var rett over 6mnd når jeg ga opp all annen middagsmat og prøvde med ris. Du får jo naturnes middag med ris fra 6mnd også, så da må det iallefall være greit. Det helsesøster har sagt til meg er at de kan spise nesten alt bare man introduserer matvarene forsiktig, spesielt når de ikke får så mye fast føde ennå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå