Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når bør far signere farskapserklæringen?

Kan det gå utover de 2 ukene etter fødsel om man ikke signerer den tidlig nok?

Samboeren min skal sa ha fri med lønn etter fødselen, men da bør kanskje erklæringen være på plass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjøres ikke dette på sykehuset ganske raskt etter fødsel? Mener samboeren min gjorde dette samme dag jeg fødte:-)

Skrevet

Jepp, det er veldig vanlig å fylle ut et skjema etter fødsel, som sykehuset sender avgårde:) Det er det jeg har hørt iallefall:)Men dette kan også gjøres før fødselen for de som ønsker det. Limer inn noe jeg fant på nav sine sider, så kan du se muligehtetene:)

Erkjennelse av farskap

Faren kan erkjenne farskapet både før fødselen, i forbindelse med fødselen og etter fødselen. Erkjennelse av farskap skal gjøres skriftlig på fastsatt blankett utarbeidet av NAV. Faren må møte personlig, samt forevise legitimasjon for en av nedenstående instanser:

■ Lege/jordmor i forbindelse med svangerskapskontroll/fødsel

■·Skattekontoret

■·NAV lokalt

■·Dommer

■·Norsk diplomatisk eller konsulær tjenestemann i utlandet

■·Skipsfører på norsk skip i utenriksfart

Skrevet

Samboeren min underskrev den på føden. Trodde det var mest vanlig

Skrevet

Min mann, den gang samboer skrev på den etter fødsel, men jeg vet at det går an å signere før. Spør på neste sv.kontroll. Like greit å få det unnagjort!

Skrevet

Ikke alle steder de gjør dette på føden. I Tromsø skrev pappaen under for 11 år siden da eldstepia ble født. I 2008 ble lillebror født og da ble det ikke gjort - var slutt på praksisen. Pappaen printet ut skjema fra NAV.no etter fødselen som han fylte ut og leverte personlig pga legitim-plikt.

Skrevet

Min samboer skrev under rett etter fødselen.

Dette var i Kristiansand i des 2008, så det er tydeligvis forskjellig praksis rundtom i landet...

Skrevet

mannen her skrev under på dette skjemaet når vi var hos jordmor i uke 30. greit å få det unnagjort.

Skrevet

Vi gjorde dette hos jordmor under ordinær kontroll. Samboer var med sånn ca. i uke 24. Gøy for gutta å høre hjertelyd også :)

Skrevet

Min samboer fylte ut farskapserklæirngen hos jordmor når jeg var i uke 26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...