Sylteflesk Skrevet 13. mars 2010 #76 Skrevet 13. mars 2010 Kan ikke på grunn av høyt blodtrykk og medisiner jeg tar mot det. Har vært blodgiver tidligere.
Verdens tøffeste mamma Skrevet 13. mars 2010 #77 Skrevet 13. mars 2010 Har veldig lyst å bli men jeg har hatt kreft og da kan man ikke..
Gjest Skrevet 13. mars 2010 #78 Skrevet 13. mars 2010 Er ikke det kjipt eller? Samme her. Men jeg antar det er en god grunn til at vi "småttiser" ikke får gi blod.
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #79 Skrevet 13. mars 2010 xxxjuliannexxx (?) : Jeg spør om dette fordi jeg jobber gjennom Røde Kors, og vi har fått beskjed om den store blodmangelen som er... Det viser seg at mange ikke gir blod selv om de kan! Så jeg lurer på hva som skal til for å få de til å gå i blodbanken for å gi noe ingen kan lage... Hvis alle som KAN gi blod, ville vi vel ikke hatt noen blodmangel? Jeg tror nok ikke at de kommer til å forandre på kravene til blodgivere, kun fordi det blodet vi gir skal være helt trygt. Det synes jeg er veldig bra!
xxxJulianexxx Skrevet 13. mars 2010 #80 Skrevet 13. mars 2010 Hva som skal til? Mange som kan gi blod tror muligens at de ikke kan? Vi trenger mer informasjon om hva som skal til for å bli blodgivere. Og ikke minst mer informasjon om hvem som IKKE kan bli det. Jeg ser jo at noen tror at man må være ikke-røyker. Vi er altså ikke informerte nok. Tror nok det er mye av årsaken. Det er heller ikke noen fordel at folk må ta seg fri fra jobb for å gi blod. Jeg er selvfølgelig veldig glad for at det er så strengt som det er, men det fører også til at folk ikke "gidder" å ta seg bryet. De tror de ikke blir godkjente likevel.
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 14. mars 2010 Forfatter #81 Skrevet 14. mars 2010 Ja, men for å vite hva som skal til må jeg jo spørre, ikke sant? Jeg viste f.eks ikke at man trodde man ikke kunne gi blod om man røyker, så da er det tydelig at det er en del missforståelser ute å går. Men for å få ryddet opp i de, må man jo vite om dem. Derfor er det jo veldig greit å spørre. Ganske mange blodbanker har åpent en dag i uka på kveldstid, og det er noe man får beskjed om etter man har meldt seg som giver. Kanskje dette burde være nevnt et synlig sted på sidene til Giblod.no.
Lillesolsikke Skrevet 14. mars 2010 #82 Skrevet 14. mars 2010 Jeg gir (er i karantene nå etter fødsel) slik som min mor gjorde, og min mormor gjorde før der igjen. En oppgave som går i arv kan du si. Vi har jo også alle blod type 0- så er jo supert og å kunne gi det
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. mars 2010 #83 Skrevet 14. mars 2010 At jeg ikke må reise en time hver vei for å gi blod. Det blir for tungvindt rett og slett.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 14. mars 2010 #84 Skrevet 14. mars 2010 Et spm til dere som kan litt om dette... Hvordan er det å gi blod om man har brukt litt stoff tidligere? Aldri noe stoff som ble brukt gjennom sprøyter osv, men røykte litt hasj osv i min dumme ungdom... Dette er endel år siden, da... Fant ikke noe om det på giblod.no
BettyBoob Skrevet 14. mars 2010 #85 Skrevet 14. mars 2010 er ikke - har en kronisk sykdom. Synd, for jeg har 0 neg blod som er universalgiver...
Dotten Skrevet 14. mars 2010 #87 Skrevet 14. mars 2010 Sauen: Et av spm på skjema du må fylle ut før du gir blod hver gang, er om du har brukt narkotika noen gang. Tror ikke de reagerer på om du sier ja, så lenge det er ørten år siden Uansett har de taushetsplikt og de registrer ikke annet enn at blodgiveren har trukket seg/ikke kan gi noen gang, uten å skrive opp hvorfor. Dette står også på skjemaet OG til de som reagerer på at det er så strengt........... vel, jeg er glad for det. Jeg ville ikke mottatt blod fra noen som har lyst å gi blod, men som ikke er friske av en eller annen grunn. Man gir blod for å redde liv, ikke bare for å gjøre en god gjerning. Smitter du noen med et eller annet er det rimelig bortkastet!!
♥Nemi♥ Skrevet 14. mars 2010 #88 Skrevet 14. mars 2010 Nope, jeg gir ikke. For jeg bor alt for langt unna sykehuset, og fordi jeg har mistet nok blod i mitt liv.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 14. mars 2010 #89 Skrevet 14. mars 2010 Takk for svar :-) det går jo an å høre med dem. Har liksom tenkt at jeg er utelukket pga det og fordi jeg har en tatovering... Men da skal jeg høre. Må vel vente litt til, siden det bare er 9 mnd siden fødsel, man må vel vente 12 mnd...
Dotten Skrevet 14. mars 2010 #90 Skrevet 14. mars 2010 Bare hyggelig. Det er ett års karantene når man tar tatoo og når man har født. Ev. ekstra om du ammer!! Ring dem så slipper du å møte opp "å føle et ev. blikk" om du blir nektet. De ser nok ikke rart på deg, men man kan kanskje få følelsen! He, he.
enpå3ogenpå1 Skrevet 14. mars 2010 #91 Skrevet 14. mars 2010 jeg er blodgiver. Det skulle bare mangle! Vurderer å melde meg som beinmargsdonor også, skal høre neste gang jeg skal gi blod (må jo vente 1 år etter fødsel...) Jeg er det rett og slett fordi sykehusene trenger blod. Når det gjelder beinmarg så har jeg tenkt på det etter at mamman min døde av akutt leukemi for ett år siden og hun fikk stamcelletransplantasjon. Det kan redde liv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå