Gå til innhold

Er du blodgiver? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva skal til for at du bli en?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe :) sa her om dagen at jeg skulle gjerne vært blodgiver, men at jeg trodde jeg trengte det lille jeg hadde selv... ler av meg selv nå, men er gravid og har veldig lavt jernlager..

(så grunnen til at jeg mente jeg trengte det selv er at jeg har vært veldig svimmel og trøtt i det siste)

Fortsetter under...

Skrevet

Skulle gjerne vært ja, siden jeg er rh- og 0... Måtte få to poser selv etter fødsel, så skulle gjerne gitt noe tilbake..

Men tør rett og slett ikke. Besvimer av sprøyter og blodprøver, er dårlig resten av dagen stort sett... Så tar ikke sjansen... :(

Skrevet

Da jeg meldte meg som blodgiver hadde jeg

.piercing i tunga

-utenlandsk mann

-tatovert meg for under et år siden

De ville forståelig nok ikke ha blodet mitt:)

Nå har jeg verken piercingen eller mannen lengre, og tatovering skal visst være greit hvis det er flere år siden man ble tatovert?

Skal tilby blodet mitt på nytt når jeg ikke er gravid lengre jeg:)

Skrevet

Gir ikke blod fordi jeg bruker sentralstimulerende medisiner (Ritalin).

Skrevet

Men Temmelig hemmelig.

Kan du gi blod når du selv har fått blodoverføring?

Det trodde jeg ut fra skjemaet deres at man ikke kunne.

Jeg var blodgiver i mange år, men nå kan jeg desverre ikke gi blod lengere.

Skrevet

hadde karantene fra blodgivning pga flåttbitt med utslett, fikk karantene på et halvt år, og så ble jeg gravid. Har karantene fram til sommeren (eller slutten av amming). Men vil prøve å bli gravid igjen til sommeren, så da blir det vel ny karantene igjen! he he

Annonse

Skrevet

Har vært, men har nå hatt en lang periode med amming og nå graviditet så det er lenge siden sist. Men har "vervet" mannen i stedet :)

Det er sunt for mannfolk å få skiftet ut litt blod i ny og ne, og de har oftere høy nok blodprosent. Så han gir blod og jeg vil begynne igjen når jeg er ferdig med amming og graviditeter. Selv om vi må kjøre i 1,5 timer for å komme dit.

Skrevet

Selvfølgelig er jeg blodgiver :-)

Har for øyeblikket ikke gitt blod på en stund pga lavt jernlager.... men regner med at jeg kommer tilbake om ikke lenge.

(PS... Jeg røyker og er tatovert (for ca 100 år siden) og de tar villig imot meg lell) ;-)

Skrevet

Kan aldri bli blodgiver. Er utelukket for alltid ettersom jeg bodde i England fra 1992-1997.

Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i mer enn ett år til sammen i perioden mellom 1980 og 1996 utelukkes permanent fra blodgivning. (Dette er et EU-direktiv som følge av nvCJD, også kalt "kugalskap").

Skrevet

Jepp er blodgiver, men har ikke fått gitt noe blod enda :P

Jeg ble innkalt til blodgivning, men så fant jeg ut at jeg var gravid mnd før, så da ringte jeg å spurte om jeg fortsatt kunne gi blod, men måtte da vente til 6mnd etter jeg var ferdig å amme. Så 6mnd etter jeg var ferdig med å amme mini, så ble jeg gravid på nytt :P så da måtte jeg utsette det nok en gang :/

så nå skal jeg ta kontakt med dem når jeg begynner å nærme meg ferdig med ammingen :)

Har litt sprøyteskrekk, men det går stortsett greit med blodprøver å sånn når man først har stukket.

Så jeg tenker nå, hvorfor er man ikke blodgiver??? visst man er helt frisk, å har ingen eller liten sprøyteskrekk, så ser jeg ikke noe grunn til å ikke være det :)

Skrevet

Noen som vet om man kan gi blod om man tar medisin for stoffskifte?

Skrevet

Dane: Får alltid ligge om jeg er på sykehus og må ta blodprøve:) Er på legekontoret at noen skal være vanskelig. Jeg besvimer gjerne av et lite stikk i fingeren, og det er ikke alle som tror på meg før de plukker meg opp fra gulvet :) Ikke ofte det har skjedd etter at jeg ble voksen og tørr å stå opp for meg selv, men som ung så lot jeg meg overkjøre..

Skrevet

Flere forskjellige grunner til at jeg ikke kan gi, men hovedsaken jeg ikke kan gjøre noe med er Hemorkomatose. så alt av blod jeg blir tappet for ender bare i søpla desverre. Skulle gjerne ha gitt blod (slutte å røyke først måtte jeg også men) men det går ikke.

Annonse

Skrevet

Fikk ikke lov da jeg veide 48 kilo, siden man uansett høyde måtte veie 50 kilo.

Skrevet

Jeg er blodgiver. Gir blod hver 3. mnd. Jeg røyker og har tatovering. ingen problem.

Grunnen til at jeg gir blod er at jeg mener man skal hjelpe der man kan. Har også vært morsmelkdonor etter begge fødslene siden jeg har vært så heldig å ha overskudd av melk.

Både blod- og morsmelkdonorer er sårt trengt, så hvis noen lurer på noe ang disse, så send meg PM så skal jeg svare så godt jeg kan :o)

Skrevet

Jeg er ikke blodgiver. Fikk beskjed om at jeg ikke kan gi pga lavt blodtrykk.

Skrevet

Det er helt tullete krav for å kunne gi blod...Selv om de sjekker ALT blod som gies, så skulle man tro at man med tatovering eller utenlandsk mann/dame kunne få gi blod, men neida.....Er jo ikke større sjanse for at jeg med tatovering har pådratt meg noe sykdom hverken far den elelr livsstil de siste år, enn en 20 åring uten tattis.....

Vet ikke om homofile kan få gi blod heller, var visst slik en gang iallefall...

Nei, så lenge man ikke har konstatert sykdommer/lidelser som kan skade den som evt mottar blodet, så bør man ta imot blod fra hvem som helst..Sjekker man og finner blodet "sykt" så er det jo bare og kaste, og giver får vite om evt lidelser denne ikke visste om..ER jo nesten en "gratis helsesjekk" jo..

Her jeg bor er det en liten time til nærmeste lokalitet til å gi blod, men hadde det kommet litt nærmere hadde jg nok forhørt meg..Selv med tattis :o) Kanskje har de/kommer de til å senke blodgiverkrav nå?

Skrevet

Jeg er ikke. Har egentlig aldri kunne vært det heller. Først var jeg røyker og siden har jeg vel nesten kronisk vært gravid og ammende, hehe... Sliter også med at jeg fort får lite jern, så det er ikke så optimalt å gi blod da.

Skrevet

Både jeg og mannen er blodgivere, og har vært det siden 1991. Vi er også benmargsdonorer. Koster så lite å gi den halvliteren hver 3.mnd. Føler meg mye friskere etterpå:0)

Skrevet

Var blodgiver i noen år før jeg fikk eldstemann, hadde karantene etter jeg hadde født og til jeg var ferdig med amming. Tror jeg rakk å gi blod 1 eller 2 ganger før jeg ble gravid igjen. Etter det har jeg ikke gitt blod, da ble jeg gravid igjen og da flytta vi til en plass de ikke tar i mot blod. Men har planer om å bli blodgiver igjen når jeg flytter til fastlandet igjen :-)

Skrevet

Er blodgiver både jeg og min mann, han har gitt 35 ganger hittil, mens jeg startet litt senere pga sykdom og graviditet! Føler meg syk om jeg ikke gir blod hver 3 måned!:-)

Så lenge man kan gi blod og ikke besvimer pga spørøyteskrekk ser jeg ingen grunn til at man ikke bør gi blod!

Skrevet

Får ikke lov...

Veier for lite, kronisk jernmangel, lavt blodtrykk, allergier...ja, you name it...

På toppen av det hele kan du legge til ekstrem sprøyteskrekk, besvimer ikke, men blodtrykket mitt går omtrent i taket til tross for at det er for lavt ellers...

Men synes de som gir gjør en veldig bra jobb:)

Skrevet

Jeg prøvde å bli det, men oppfyller ikke kravene som så mange andre.

Hvorfor legger du ut et innegg om dette egentlig? De fleste som KAN vil jo selvfølgelig bidra med blod.

Skrevet

Ja er blodgiver men hemoglobin nivået var for lavt sist gang jeg skulle gi og ble gravid så lenge siden sist.Men prinsen er snart året så da er det på tide å bidra igjen hvis alt er på stell =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...