Gå til innhold

Er du blodgiver? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva skal til for at du bli en?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sku gjerne vært, hadde det ikkje vært for at blodårene mine e så vanskelige, og når de først treffe så komme det nesten ikkje ut blod.. Om eg får lov eller ikkje pga andre ting, vet eg ingenting om heller..og e ikkje vesentlig

Fortsetter under...

Skrevet

Jg har faktisk vært å gitt blod i dag, fikk en fin mummi kopp i premie. Gir blod for å hjelpe andre, etter keisersnittet mitt måtte jeg selv ha 8 poser blod. Prøver å verve samboern min men han vil absolutt ikke uten å oppgi noen god grunn

Skrevet

Det var da rart "Leahpudding og mammapudding". Jeg jobber på lab og tar bla masse blodprøver. Vi har ikke liggestoler til alle rommene vi tar blodprøver på, men sier pasienten at de vil ligger bytter vi rom der det er en seng/liggestol. Det er en selvfølge at de som vil skal få den muligheten. Vi vet godt at noen besvimer av dette... Så det syns jeg er uprofosjonelt!

Men kanskje et legekontor du har tatt blodprøver på?

What ever... Gir ikke blod da de ikke vil ha mitt blod... ;-) Revmatisk lidelse + blodproppproblematikk og medikamenter. Jobber selv på blodbank, så skulle gjerne ha gitt! :-( Men dessverre mottar jeg heller... ;-) Nylig fått to poser... Og takk for det til de andre som har gitt! :-) Nå er jeg i bedre form og kan kose meg med lillegutt på 5 mnd!

Skrevet

Var blodgiver ja, til tross for både tatoveringer og år i utlendighet.

Men, en dag var hemoglobin (heter det det?)-nivået mitt for lavt, det var under 12 (tror jeg), så da kunne jeg ikke gi.

Jeg prøver på nytt når jeg er ferdig å amme. Likte godt "blood-drive"bussene de hadde på Campus i USA, effektivt og greit.

Skal sende husbonden bort på blodgivningen når vi er og føder (etterpå, da). Snakket om det i går, faktisk.

Skrevet

Jeg meldte meg som blodgiver for et år siden, men fikk da ikke lov siden jeg ammet, og man måtte vente 1 år etter at man hadde født (?). De skulle ringe meg igjen etter 1 år, så regner med det kommer en telefon snart :)

Samboeren min er blodgiver da :)

Skrevet

Så flott at så mange iallefall har prøvd å gi blod:-)

Jeg synes det er for ille at operasjoner skal bli utsatt pga blodmangel, og at Norge har lavere blod"status" enn mange av de andre skadinaviske landene. Selv de baltiske landene har høyere lager av blod enn vi har:-o

Ja, det er strengt å få gi blod i Norge, men det er jo bare bra! :-)) Jeg vil være sikker på at jeg får friskt blod:-)

Oppfordrer alle til å klikke seg innom WWW.GIBLOD.NO og melde seg som blodgivere, om ikke annet for å prøve:-)

Det finnes blodbuss i Norge også, ta kontakt med Røde Kors - å avtal med arbeidsplassen at den kan komme til dere:-)

Jada, jeg er engasjert i dette:-p

Annonse

Skrevet

Nei, men det er fordi jeg ikke får lov for tiden. Mobile blodbanker hadde vært en god ide. Akkurat nå har det med tid å gjøre for min del. Det tar meg 2 t. med reising og venting, og det blir litt vanskelig.

Skrevet

Det er bare karantenetid paa afrika-boing. Jeg har ogsaa bodd i afrika men kunne faa lov likevel ... men jeg veide for lite saa da hjalp ikke det.

Skrevet

ok jeg er avslørt. jeg er ikke blodgiver fordi jeg ikke orker.

Skrevet

Jeg er blodgiver og har vært det i mange år, pause selvfølgelig under svangerskap og ett år etterpå.

Er blodgiver fordi det trengs! Har 0 rh- universalvblod som de kaller det, og de ringer punktlig hver tredje måned.

Det koster meg ingenting, og jeg er til hjelp for andre - det er motivasjonen. Dessuten får man jo en gratis "helsesjekk" da de tester blodet.

Er også registrert som beinmargsdonor, men det er lite sannsynlig at det vil bli kontaktet pga det. Men hvis en person noen gang trenger det, så er det jo supert å ha bidratt til å redde et liv!

Kom igjen folkens, bli blodgiver hvis dere har mulighet!

Skrevet

Jeg brukte en god del tid og barnepass for å ta noen blodprøver. Så ble jeg avvist..snufs.

Hadde for lav hb. Fikk jerntabletter...bare 8stk. Så da rant både tabletter og tiden ut etter hvert. Tviler på at 8tabletter gav meg nok jern.

Har ikke giddet å sjekke igjen for da må jeg ha barnepass igjen. Og så ny barnepass når jeg eventuelt skulle gitt blod. Det tok for mye tid..voldsom lang ventetid og ganske uorganisert. Jeg var i blodbussen.

Annonse

Skrevet

Saa flink du er! Jeg har selv en niese som kun kan ha din blodtype og givere som deg har reddet livet hennes 6-7 ganger :)

Skrevet

Gikk i bakken inne på et kjøpesenter her i byen og ble hentet i ambulanse et par timer etter at jeg hadde gidd blod. Lå på sykehuset over natta for overvåkning :/

Hadde spist og drukket nok både før og etter jeg var på blodbanken, så de ble aldri helt kloke på hvorfor jeg segnet om..Så jeg får rett og slett ikke lov til å gi blod!

Har også 0 rh- og ble fortalt av de på sjukehuset at det var kjempeflott at jeg ville gi, den typen trengte de stadig vekk.

Skrevet

Jeg er ikke blodgiver pga allergi.

Men min mann er :)

Skrevet

jeg har vært før, og kan bli igjen når jeg blir frisk.

Skrevet

Får desverre ikke lov =(

Går på cellegift mot revmatisme, har psoriasis og for høyt blodtrykk....

Skulle veldig gjerne gjort det, prøvde å melde meg for noen år siden men ble "avvist" fordi jeg hadde psoriasis ( var kun det den gangen.).

Men sambo er....dvs han er i karantene nå etter at han stakk seg på en sprøyte på jobben ( jobber på sykehus), men han har planer om å begynne igjen når han er ferdig.

Skrevet

Jeg var blodgiver før jeg ble gravid. Regner med at jeg kommer til å begynne igjen når jeg slutter å amme

Skrevet

Skulle gjerne vært, men ligger hele tiden i nedre sjikt hva som er normal blodprosent.

Tar jern og alt, men sliter for det.

Skrevet

Skulle gjerne vært det, men bruker noen medisiner som ikke aksepteres. Synd for skulle virkelig hjulpet til..

Skrevet

Skulle absolutt ha vært det. Jeg er AB, å det blodet er det i utgangspunktet for lite av... som alt annet blod.

Men har STOOOOR sprøyteskrekk, selv om jeg tar blodprøver av andre hver eneste dag, så er jeg gjennomvåt av svette når jeg en sjelden gang blir stukket selv.

Skrevet

Jeg har gjort et forsøk på å bli blodgiver. Desverre fikk jeg aldri gitt blod. Først pga disse karantene-tidene på ting som munnsår, influensa, salmonella o.l. Jeg har også migrene og det er karantene etter medisinbruk. Og så fikk jeg ikke gitt pga allergimedisiner.. Så var det graviditet. Siste gang jeg var der og trodde jeg kunne gi så sa damen der at "jeg tror ikke det er meningen du skal gi blod". :)

Mannen min fikk heller aldri gitt blod fordi det ikke passet med arbeidstidene.

Nå har jeg flyttet et sted hvor man ikke kan gi blod...

Gjest 5 andre
Skrevet

De vil ikke ha mitt blod. Er allergiker.

Skrevet

Hvis de kunne hatt litt mer saklige regler for hvem som kan være blodgivere skulle jeg gladelig vært det. Jeg har en blodtype de gjerne vil ha også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...