Gå til innhold

Er du blodgiver? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva skal til for at du bli en?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt siden det har vært en del snakk om at det er for lite blod i Norge idag...

Fortsetter under...

Skrevet

Skulle gjerne vært det, til tross for sprøyte skrekk, men får ikke lov pga allergi og intoleranse bla. Har også en stoffskifte sykdom som gjør at de ikke vil ha blodet mitt desverre...

Skrevet

skulle gjerne vært, men får ikke lov

*røyker

*udiagnosterte mageproblemer

*bruker Imigran mot migrene

Skrevet

Det er jo så veldig strenge regler for hvem som kan bli blodgiver, så jeg skjønner at det er blodmangel.

Skrevet

Jeg har vært blodgiver, men måtte gi meg ganske fort pga. problemer med å finne gode årer å stikke meg i. Venene mine er visst både dype og tynne og kanylene de bruker på blodgivere er jo ikke akkurat på størrelse med knappenåler. Så derfor gir jeg ikke blod, selv om jeg gjerne skulle gjort det :(

Skrevet

jeg kan ikke være det

Annonse

Skrevet

Jeg har tenkt å bli, men man får visst ikke lov så lenge man ammer. Regner med å gjøre det et års tid til, så får jeg melde meg etter det. :o)

Skrevet

jeg kan ikke være pga:

*perniciøs anemi (kronisk blodmangel)

*bruker medisiner som må injiseres med sprøyte (de liker ikke at folk bruker sprøyter naturlig nok)

Skrevet

Jeg besvimer hver jævla gang jeg må ta blodprøve, må krangle meg til å få ligge hver gang det skal tas blodprøve..noen ganger fnøser de bare og sier at det ikke er noen plasser jeg kan ligge, men de finner likevel en seng til meg etter at de har plukket meg opp fra gulvet etterpå..pfff!

Vet heller ikke om blodet mitt kan brukes heller, mangler protein s nemlig.

Skrevet

Skulle gjerne vært det!

Meldte meg som blodgiver, og fikk gitt en gang før jeg ble gravid med storebror..

Så fikk jeg blodpropper etter fødselen med han, og da vil de ikke ha meg lenger..

Synd, for jeg ville gjerne gitt..

Skrevet

Nope, jeg er ikke. Fordi det ikke er blodbank her jeg bor, går rett og slett ikke an å gi blod her. Hadde det vært det så hadde jeg helt klart gitt blod.

Skrevet

LIte aktuelt for meg å gi blod pga medisiner jeg må ta, i tillegg har jeg knapt nok til meg selv. Men hadde det ikke vært for det så skulle jeg gjerne gitt blod, for all del.

Jeg tror grunnen er at det er tungvint for mange, og svært mange lever et liv som ikke er forenelig med blodgiving ( dvs ikke i fast forhold feks). Strengt regelverk og det må det være også tross alt.

Skrevet

jeg var faktisk på blodbanken i dag og meldte meg. Fikk ei lang liste med spørsmål som jeg måtte "passere igjennom"

Det gikk bra ,men tilslutt så målte de blodtrykket mitt og det var for høyt til at jeg kan være blodgiver.

Annonse

Skrevet

Jeg gir blod, men nå har jeg en pause siden jeg er gravid.

Kommer til å gi igjen etter karantenen er over :)

Skrevet

Jeg var fast blodgiver i Canada, men har ikke gjort det her fordi terskelen er for høy. En ting er at de skal ha strenge kriterier for hvem som kan gi blod (det har de også i Canada), en annen er at man må til sykehuset i arbeidstiden for å gjøre det. Hjemme har de mobile"blood giving clinics" som går rundt, på universiteter, shoppingsenteret og lignende, og selve klinikken holder langåpent sllik at kan kan gi blod i fritiden.

Skrevet

Jeg er blodgiver, og har gitt blod i flere år, men har hatt en lang pause nå, for da jeg kunne begynne å gi etter at jeg hadde fått barn, var jeg blitt gravid igjen. Men, jeg satser på å begynne å gi igjen i januar.

Gjest Ambivalent
Skrevet

Nei jeg røyker og er tattovert, så får ikke gi blod.

Skrevet

Gjorde det for noen år siden, men ble mer og mer svimmel og kvalm for hver gang jeg, så til slutt ga jeg opp. Vet ikke hvorfor, egentlig, drakk mye både før blodgiving og underveis, og har aldri syntes det var ekkelt med blod - eller å bli stukket, for den del.

Skrevet

Var det i mange år når jeg bodde i hjembyen min. Bodde da rett ved sykehuset, veldig kjekt å bare stikke nedom ved behov.

Etter at jeg flyttet til Oslo ble det slutt på det, mest fordi det ble så himla upraktisk å måtte styre meg ned på Ullevål for å gi... Tullete argument, jeg vet det, men viktig for meg der og da!

Har store planer om å begynne å gi igjen, må bare bli ferdig med denne amminga :)

Skrevet

Skulle gjerne ha gjort det, fordi legen har sagt til meg flere ganger at jeg har en perfekt blodprosent.og hadde passet veldig bra til å bli blodgiver..Men har desverre B12 mangel og tar injeksjoner hver 3 mnd..

Skrevet

Nei, jeg skulle gjerne vaert men fordi

1) Jeg har bodd over et aar i Frankrike faar jeg ikke lov

2) Selv om jeg ikke hadde bodd i utlandet veier jeg for lite (man maa veie over 50 kg ... uansett hoeyde)

Saa da saa ... da blir det ikke blod fra meg. Ikke at jeg har saa spennende blod da heldigvis.

Skrevet

Jeg er blodgiver - og hvis man røyker, er man ikke ekskludert som blodgiver, til de som tror det. For tatovering og piercing er det karantenetid.

www.giblod.no

Skrevet

Jeg er blodgiver. Synes ikke kriteriene for å gi blod er spesielt strenge...

Selvfølgelig kan en gi blod selv om en røyker, man kan også gi blod på tross av tatoveringer, men det er en karantenetid på 1 år.

Skrevet

jepp, selvsagt! er rh - og itillegg type O, så jeg har ettertrakta blod, og deler gjerne :)

Skrevet

Ser man det, Frankrike er ikke "svartelistet" lengre ... da trenger jeg bare fete meg opp litt, he he.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...