Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini her på snart 6 mnd har lagt seg til en vane med å våkne grytidlig på morgenen. En periode våknet han gjerne litt før 6 fordi han skulle bæsje, og det har nå blitt vanlig å våkne i halv-seks-sekstiden. Da er han våken en time før jeg endelig klarer å bysse ham i søvn igjen.

Men i morges våknet han HALV FEM... glad og fornøyd, lå å pludret i sengen sin, og et kjempestort smil da jeg kom bort. Åååå, så trøtt jeg var da... var våken en time, så sovnet han og våknet igjen litt før syv.

Ikke var han sulten, siden han fikk masse pupp kl halv tre. Og ikke bæsjet han heller...

Noen tips om hvordan vi kan snu denne vanen? Vi kan godt stå opp fra kl 6 og utover, men før det synes jeg det er for tidlig.

Mannen min mener at dagen hans har begynt da, og vil gjerne ta ham opp så jeg får sove, men jeg mener det bare vil forsterke mønsteret.

Han legger seg halv syv-syv om kvelden, stuptrøtt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halv-sju til halv-fem er 10 timer nattesøvn og det regnes vel som innenfor normalen når det gjelder søvnbehov. Når han våkner blid og fornøyd er det sannsynlig at han har sovet nok.

Dere får prøve å snu døgnrytmen hans så den passer bedre med døgnrytmen til resten av familien. Dere kan gjøre det samme som vi gjør når vi går fra sommertid til vintertid, d.v.s. å legge gradvis 10 minutter seinere til dere kommer inn i en døgnrytme som passer familien.

Alternativ 2 er å vente på overgangen til sommertid for da er plutselig 18:30 blitt til 19:30 og 05:30 blir til 06:30.

Skrevet

Gode råd fra Guttemamma.

I tillegg vil den siste luren hans påvirke oppvåkning på morgenen. Hvis den siste luren blir for lang og/eller sen kan det medføre tidlig oppvåkning. Prøv dere frem.

Ellers stemmer det at han vil lære seg å våkne tidligere hvis dere begynner å ta han opp da. Så vil han bare ta igjen med mer soving på dagtid.

Skrevet

Halv fem er ikke morgning med natt vil nå jeg påstå, alt før seks her i huset er iallefall natt. Så jeg ville prøvd å få han til å sove hvertfall til seks tiden. De fleste barn som våkner så tidlig trenger minst en time til på puten. Men hvis du står opp med han i femtiden, hvor lang tid tar det før han er trøtt igjen? Det er du som kjenner barnet ditt best, virker han utvilt klokken halv fem?

Her sover lillegutt fra 19:30-08:30

Sover ca 1,5-2timer i elleve-halv tolv tiden

og en halvtime fra klokken fire til halv fem.

Hvor mye sover han på dagen?

Det går fint an å venne gutten din til å sove lengre om morningen, men da må du kanskje kutte litt ned på dagsovingen.

Skrevet

Han sover vanligvis bare 3 lurer på dagen, 30 minutter hver gang. Og pleier ikke å sove etter kl 16, så kan ikke skjønne at jeg kan skjære ned på noe av dagsovingen. Prøver jo å få ham til å sove lengre lurer på dagen, men ikke lett. En sjelden gang kan han sove lenger.

Har inntrykk av at han er trøtt når han våkner før kl 6, men blir oppspilt av å se meg, pappaen, nattlyslampen osv. Prøver å skjerme ham for inntrykk, gir ikke øyekontakt eller prater. Men han vrir seg som en ål, plukker på alt mulig og er ikke lett å roe. Tar alltid en time, så sovner han igjen. I armene mine...:(

Da han var mindre kunne han gjerne sove til 8-9...sukk!

Skrevet

nei, da skal du ikke kutte ut på dagsovingen, men jeg vil tro han hvertfall trenger en time til med søvn når han våkner i femtiden, siden han ikke sover så mye på dagtid.

Gutten min hadde en periode han ville stå opp tidlig, men jeg merket på han at han ikke var uthvilt, og jeg prøvde og roe han i sengen, men det gikk ikke, han var som en makk og da han så meg ville han iallefall ikke sove, da måtte vi bare stå opp. men neste natt når han holdt på sånn, han gren ikke, men bare hørte han var turbo inni sengen sin, rullte rundt og pratet med seg selv, jeg ignorerte det, gikk ikke bort til han og han sovnet igjen. Men begynner han å grine ville jeg selvfølgelig gått bort, men da ville jeg lagt han ned og sagt at det var natt og gått igjen, begynner du og ta han opp så tidlig blir han vandt til å våkne så tidlig, de små er vanedyr altså :)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...